بازار سهام

رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه شکست

سریال رکوردشکنی‌های بورس تهران در معاملات چهارشنبه هم ادامه یافت. شاخص کل سهام دیروز ضمن رشد ۳/ ۱ درصدی، قله خود را تا ارتفاع ۴۴۵ هزار واحد ارتقا بخشید. هر چند ارزش معاملات افت نسبی داشت، اما میزان رشد قیمت در کل بازار وسیع‌تر بود. به طوری که شاخص هم‌وزن هم پس از افت سه‌شنبه بار دیگر به مدار صعودی برگشت. حدود ۲۸ درصد از کل ارزش معاملات خرد یعنی ۱۰۵۰ میلیارد تومان تنها در سهام بانک‌ها و خودرویی‌ها به گردش درآمد. بانکی‌ها در این روز پرتقاضاترین سهام بازار بودند و با صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. همچنین در فرابورس شاهد مشارکت بی‌سابقه سرمایه‌گذاران در عرضه اولیه سهام شرکت کلرپارس بودیم. در این عرضه اولیه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت داشتند. هجوم پول‌های جدید معادلات سهام را برخلاف پیش‌بینی‌های تحلیلگران تغییر داده است.

11-01

 

 

بازار ارز

افزایش موقعیت‌های فروش در فردوسی

بازار ارز که برای دو روز در مسیر صعودی حرکت می‌کرد، طی معاملات چهارشنبه مجددا عقب‌نشینی کرد. نرخ هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 35 تومان کاهش یافت و به سطح 13 هزار و 595 هزار تومان رسید. شاخص ارزی کشور در حالی دیروز تن به افت 3/ 0 درصدی داد که حدود ساعت 15 تا سطح 13 هزار و 650 تومان هم بالا رفته بود. اما همین موج خرید زمینه را برای شناسایی سود فعال کرد و به این ترتیب، شاخص ارزی از متوسط دو هفته اخیر عقب نشست. برخی از فعالان بازار پایداری دلار در این مرز را نوعی تمرین برای ساختن کف حمایتی و مقدمه‌چینی برای تداوم روند صعودی دانسته و حرکت همگرای نرخ‌های رسمی را هم نشانه موافقت بازارساز با نرخ‌های آزاد عنوان کرده‌اند. برخی اما عبور از فصل اوج تقاضای تجاری را عامل فشار می‌دانند.

11-02

 

 

بازار سکه

فشارهای دوجانبه بر سکه

سکه هم در معاملات روز چهارشنبه دومین افت متوالی خود را در این هفته تجربه کرد. بهای هر سکه طرح جدید از روز یکشنبه طی افتی 2/ 1 درصدی به زیر مرز 5 میلیون تومان برگشت، دوشنبه سعی در جبران داشت و نهایتا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه عقب‌نشینی کرد. دیروز هر سکه طرح جدید 30 هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به سطح 4 میلیون و 945 هزار تومان برگشت. سکه در این دو روز راه خود را از دلار جدا کرد و در حالی بیش از یک درصد افت کرده که نرخ دلار برآیندی صفر داشته است. به‌نظر می‌رسد حرکت‌های تند سکه در مسیر صعودی در کنار افت محسوس قیمت طلای جهانی منجر به واگرایی روند سکه و دلار طی این دو روز شده است. کشف داروی کرونا می‌تواند از محل اونس سکه را تحت فشار بگذارد.

11-03

 

 

بازار طلای جهانی

خروج سرمایه‌ها از مناطق امن

بهای هر اونس طلا ساعت 16 دیروز به 1554 دلار کاهش یافت. طلا از ابتدای هفته نزولی شد و تا روز چهارشنبه 2/ 2 درصد افت داشت. بانک خلق چین اعلام کرده که برای کنترل پیامدهای ویروس کرونا 71 میلیارد دلار پول از طریق مکانیزم RP به سیستم بانکی این کشور تزریق می‌کند. همین امر موجی از رشد قیمت‌ها از کف را در بازارهای سهام به راه انداخت و در نقطه مقابل منجر به فشار بر قیمت دارایی‌های امن نظیر طلا و اوراق خزانه‌داری آمریکا شد. در بازار فیزیکی هم رویترز خبر از سقوط 48 درصدی واردات طلا از سوی هندی‌ها در ژانویه (پایین‌ترین سطح در 4 ماه) داد. حال باید دید که آیا در آستانه موج دوم تعطیلات سال نو  چین، خریدهاى سنتى طلا هم تکرار می‌شود یا حرکت سرمایه‌ها به سمت خرید دلار و سهام ادامه‌دار است.

11-04

 

 

بازار اوراق مسکن

چرخش مثبت «تسه»ها

دیروز همزمان با دیگر تابلوهای فرابورس، اوراق وام مسکن نیز با استقبال خریداران همراه شدند. در این روز، بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی‌ماه 97 (تسه9710) ضمن رشد 8/ 4 درصدی، به بالای مرز 42 هزار تومان رسید. در مجموع، روز چهارشنبه قیمت 18 مرحله از امتیازهای وام با رشد همراه شدند. میانگین قیمت اوراق «تسه» هم طی روز گذشته 7/ 1 درصد افزایش داشته و تا سطح 43 هزار و 700 تومان بالا آمده است. به‌نظر می‌‌رسد ورود تقاضای جدید به کل بازار سرمایه، بهای اوراق وام مسکن را هم بالا برده است. آثار این رشد را می‌توان در بازار فیزیکی مسکن هم مشاهده کرد که مطابق گزارش ماهانه بانک مرکزی هم با افزایش قیمت و هم با رشد حجم معاملات مواجه شده است. البته رونق بازارهای موازی امکان افزایش قیمت مسکن را محدود کرده است.

11-05

 

 

بازار نفت

جهش نفت از کف

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز چهارشنبه با قیمت 9/ 50 دلار معامله شد. روز چهارشنبه قیمت‌ها با سیگنال‌های مثبت از سوی چینی‌ها 3 درصد از کف 5/ 49 دلاری فاصله گرفتند. در واقع، این اتفاق به‌دنبال خبر کشف داروی ضد ویروس کرونا از سوی محققان رقم خورد. مدیر کمپانی BP گفته بود که ویروس کرونا می‌تواند تقاضای روزانه نفت در سال 2020 را 5/ 0 درصد (500 میلیون) کاهش دهد. به همین منظور، وزارت نفت عراق هم روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که اعضای اوپک و روسیه در حال مذاکره برای تشدید کاهش تولید نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین هستند. طبق اظهارات مقامات مطلع، احتمالا عربستان تولید روزانه خود را حداقل 500 هزار بشکه کم خواهد کرد. ضمن اینکه اعلام افت غیرمنتظره 2/ 4 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها از سوی API هم از قیمت‌ها حمایت کرد.

11-06