بازار سهام

بازگشت پرقدرت بورس

بازار سهام در آخرین جلسه معاملاتی هفته توانست علاوه بر جبران افت بیش از ۷ هزار واحدی دوشنبه تا قله جدید پیش برود. چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با رشد ۷/ ۲ درصدی به ارتفاع ۴۵۹ هزار واحد رسید. دیروز ۸۸ درصد نمادهای معامله شده در بورس با رشد قیمت همراه شدند و ۱۳۲ نماد بورسی دادوستدها را با صف خرید مجموعا به ارزش ۴۷۸ میلیارد تومانی به پایان رساندند. از سوی دیگر معامله‌گران در هیچ نمادی با صف فروش مواجه نشدند. نوسان نرخ دلار بازار آزاد در نزدیکی مرز ۱۴ هزار تومان و روند صعودی دلار در سامانه نیما در کنار فروکش التهابات در برخی کامودیتی‌ها در بازار جهانی از جمله عواملی هستند که می‌توانند زمینه حمایت از بورس به‌ویژه سهام کالایی را طی روزهای آتی فراهم کنند.

11-01

 

بازار ارز

ناکامی دلار در عبور از مرز جدید

دیروز دلار اگرچه معاملات را در سطحی پایین‌تر از نرخ بسته شده دوشنبه آغاز کرد، اما توانست آرام‌آرام به مسیر صعودی بازگردد. به این ترتیب شاخص ارزی کشور ساعت 16 چهارشنبه با رشد 50 تومانی به 13 هزار و 990 تومان رسید. اگرچه دیروز برخی معاملات خرد دلار در سطوح بالاتر از 14 هزار تومان رقم خورد، نرخ ارز نتوانست از این مرز با قدرت عبور کند و بار دیگر نسبت به این کانال مقاومت نشان داد. بازارساز هم که نرخ صرافی‌های رسمی را در ابتدای معاملات دیروز ثابت نگه داشته بود، در نیمه دوم دادوستدها با افزایش 100 تومانی دلار را به نرخ 13 هزار و 700 تومان به فروش رساند. با وجود این، حفظ فاصله 300 تومانی نرخ خرید و فروش این صرافی‌ها از تمایل کمتر بازارساز برای قرار گرفتن در موقعیت خرید و انتظار او از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

11-02

 

بازار سکه

سکه در شاهراه ارزی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 5 میلیون و 115 هزار تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران رشد 4/ 0 درصدی را تجربه کرد و قیمت سکه با تعقیب بازار ارز 7/ 0 درصد افزایش یافت. رشد 35 هزار تومانی بهای سکه درحالی اتفاق افتاد که قیمت اونس طلا در بازار جهانی تغییر محسوسی نداشت و تا ساعت 16 تنها یک دلار کاهش یافته بود. به عقیده کارشناسان، فاصله قیمت سکه از ارزش ذاتی آن موجب شده تا در مسیر صعودی سکه شتاب بیشتری نسبت به ارز داشته باشد و حتی نزول ملایم قیمت اونس در بازار جهانی نتواند مسیر سکه را تعیین کند. دیروز دلار نتوانست مرز روانی 14 هزار تومان را پشت‌سر بگذارد. از این رو روند روزهای آینده آن تا حدی برای بازار سکه بااهمیت تلقی می‌شود.

11-03

 

بازار طلای جهانی

اونس در آستانه کف هفتگی

هر اونس طلای جهانی تا ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 1566 دلار معامله شد و تا نزدیکی کف یک هفته اخیر نزول کرد. فلز زرد همچنان بر محور ویروس کرونا نوسان می‌کند. با کاهش شتاب موارد ابتلا به بیماری، طی دو روز اخیر بورس‌های دنیا و قیمت برخی کامودیتی‌ها چرخش آرامی را تجربه کرده‌اند؛ اما با توجه به ریسک‌های موجود همچنان نمی‌توان از تداوم این روند اطمینان حاصل کرد. درحالی‌که تعداد جان‌باختگان ناشی از کرونا از 1100 نفر عبور کرده، مشاور ارشد مسائل پزشکی چین ادعا کرده که این اپیدمی می‌تواند تا ماه آوریل (دو ماه دیگر) پایان یابد. از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا هم در نزدیکی سقف 4 ماه اخیر نوسان می‌کند که البته روز گذشته اندکی افت کرد و تا حدی از شدت افت قیمت طلای جهانی کاست.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

برگشت «تسه»ها از کف

چهارشنبه قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 با رشد 5/ 15 درصدی به 45 هزار و 959 تومان رسید. «تسه9710» که هفته دوم بهمن ماه تا کف کانال 40 هزار تومان هم نزول کرده بود، طی 5 روز کاری اخیر حتی بدون توجه به ریزش جدی دوشنبه، روند صعودی را در پیش گرفت. روز گذشته متوسط قیمت «تسه»‌ها 6/ 0 درصد افزایش یافت و به 45 هزار و 755 تومان رسید. همچنین از 23 امتیاز وام مسکن معامله شده، تنها قیمت 3 امتیاز افت کرد. با افزایش تقاضای مسکن در شب عید انتظار می‌رود بازار مسکن طی هفته‌های آتی رونق نسبی را تجربه کند و از سوی دیگر رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نزدیک بودن آن به مرز روانی 14 هزار تومان می‌‌تواند با تحریک انتظارات تورمی منجر به رشد تقاضا در این بازار شود.

11-05

 

بازار نفت

افت تب کرونا در بازار طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 چهارشنبه با رشد 6/ 1 درصدی به 8/ 50 دلار رسید. دیروز تعداد موارد جدید گزارش‌شده از مبتلایان به ویروس کرونا، کمترین مقدار از اواخر ژانویه را ثبت کرد. از این رو شاخص WTI همانند سه‌شنبه با افزایش همراه شد. برخی کارشناسان عقیده دارند هراس عمومی ناشی از کرونا کمرنگ شده و به نظر می‌رسد فعالان بازار جهانی به بهبود اوضاع در چین خوش‌بین شده‌اند. در سوی دیگر سه‌شنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا و چهارشنبه اوپک پیش‌بینی‌های خود از رشد تقاضای نفت در 2020 را کاهش دادند. همچنین روز گذشته آمار موسسه API از موجودی تجاری نفت آمریکا حاکی از رشد 6 میلیون بشکه‌ای آن بود. آمار رسمی موجود‌ی‌ها چهارشنبه پس از زمان تنظیم این گزارش منتشر خواهد شد.

11-06