بازار سهام

20-01

پنجمین رالی هفتگی سهام

شاخص کل بورس تهران طی هفته گذشته رشد 3 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب پنجمین هفته متوالی صعودی برای بورس رقم خورد. دماسنج اصلی بازار سهام که دو جلسه معاملاتی ابتدای هفته را صعودی به پایان رسانده بود، دوشنبه بیش از 7 هزار واحد افت کرد؛ اما چهارشنبه توانست با قدرت به رالی صعودی خود بازگردد. ارزش معاملات خرد طی هفته اخیر به‌طور میانگین حدود 3 هزار و 900 میلیارد تومان رقم خورد. چنین سطوح بالایی از ارزش معاملات موجب شده تا سیل نقدینگی ورودی به بورس در تعیین مسیر بازار سهام موثرتر از معیارهای کلاسیک ارزیابی شود. تغییرات نرخ ارز، ضعف بازار جهانی و میزان افزایش سرمایه بزرگان خودرویی دیگر عواملی بودند که در دادوستدهای بورسی هفته گذشته اثری مشخص داشتند و انتظار می‌رود در معاملات این هفته بورس نیز نقش‌آفرین باشند.

 

بازار ارز

20-02

برخورد دلار با مرز روانی

شاخص ارزی کشور طی هفته گذشته رشد 1/ 2 درصدی را به ثبت رساند. نرخ دلار با چهار رشد پیاپی تا روز چهارشنبه به مرز 13 هزار و 990 تومان رسید. البته در این روز نرخ‌های بیشتر از 14 هزار تومان نیز در برخی معاملات خرد گزارش شد. اما نهایتا پنج‌شنبه دلار از مرز روانی 14 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و 13 هزار و 940 تومان قیمت خورد. طی هفته قبل برخی شایعات و گمانه‌ها درباره FATF و همچنین روند صعودی نرخ سامانه نیما به‌عنوان محرک‌های دلار مطرح شده‌اند. برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند در صورت عبور دلار از مرز 14 هزار تومان خریدها از سوی معامله‌گران فنی افزایش قابل توجهی خواهد یافت؛ با وجود این، روند دو روز معاملاتی اخیر حاکی از آن است که دلار همچنان آمادگی ورود به کانال جدید را ندارد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

 

بازار سکه

20-03

همگامی سکه با دلار

قیمت سکه طی هفته گذشته 2/ 2 درصد افزایش یافت و هر سکه طرح جدید پنج‌شنبه در سطح 5 میلیون و 75 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال‌جاری به 1/ 9 درصد رسید که همچنان حدود 3 درصد بیشتر از بازدهی دلار از ابتدای سال است. نرخ دلار هفته گذشته را صعودی آغاز کرد ولی پس از برخورد با مرز سخت 14 هزار تومانی، در آخرین روز معاملاتی با افت 50 تومانی مواجه شد. سکه نیز روندی مشابه داشت و پنج‌شنبه 40 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. اونس طلا در بازار جهانی هم هفته قبل بر محور ویروس «کرونا» نوسان کرد و در مجموع با رشد قیمت همراه شد. با وجود این، انتظار می‌رود مسیریابی نرخ ارز طی روزهای آینده بیشترین اهمیت را برای بازار سکه داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

بهانه‌های طلا برای صعود

قیمت اونس طلا در بازار جهانی و در آخرین روز معاملاتی هفته مسیر کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت و تا ساعت 16 جمعه با افزایش حدود 2 دلاری به 1576 دلار رسید. فلز زرد پس از آنکه پنج‌شنبه به بالاترین سطح قیمتی خود طی یک هفته اخیر رسید، دیروز روند نسبتا باثباتی را در پیش گرفت. جهش ناگهانی موارد مرگ و ابتلای ویروس کرونا در چین طی دو روز اخیر منجر به هجوم سرمایه‌گذاران به دارایی امنی چون طلا شد. همچنین ایالات‌متحده پنج‌شنبه شرکت «هوآوی» چین را به سرقت اسرار تجاری متهم کرد. چنین اقدامی در مسیر توافق تجاری آمریکا و چین چندان مثبت تلقی نمی‌شود. از سوی دیگر آمار اخیر شورای جهانی طلا از کاهش فروش طلا در چین طی سال گذشته میلادی خبر می‌دهد. این اخبار عموما حامی قیمت طلا در هفته گذشته بودند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

رشد 9 درصدی «تسه» در یک هفته

«تسه9710» در آخرین جلسه معاملاتی هفته تا نزدیکی مرز 46 هزار تومان صعود کرد و توانست بازدهی هفتگی چشمگیر 4/ 9 درصدی را به ثبت برساند. همچنین میانگین قیمت اوراق وام بانک مسکن با رشد 6/ 4 درصدی طی هفته گذشته به 45 هزار و 755 تومان رسید. از سوی دیگر حجم و ارزش معاملات «تسه»‌ها هم با افزایش روبه‌رو شد. ارزش دادوستدهای هفته گذشته این بازار به‌طور متوسط بیش از 12 میلیارد تومان رقم خورد. درحالی‌که انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان سال حجم تقاضا در بازار مسکن افزایش یابد، بسیاری از مشاوران املاک پایتخت ادعا می‌کنند حجم مراجعات به بنگاه‌های املاک نسبت به سال‌های گذشته کمتر است. از سوی دیگر مشاهده می‌شود که برخی سرمایه‌گذاران خرد آپارتمان‌های خود را زیر قیمت متعارف به فروش گذاشته‌اند.

 

بازار نفت

20-06

اولین هفته مثبت نفت در سال‌جدید میلادی

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا تا ساعت 16 جمعه با رشد 2/ 2 درصدی به 1/ 52 دلار رسید. به این ترتیب نفت وست تگزاس آماده ثبت اولین بازدهی هفتگی مثبت از ابتدای سال 2020 می‌شود. اگرچه شیوع ویروس کرونا در چین و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد، اما بسیاری از فعالان بازار جهانی به کنترل این بیماری در کوتاه‌مدت امیدوار شده‌اند. به‌نظر می‌رسد اقدامات دولت چین برای حمایت از صنایع این کشور نیز در شکل‌گیری چنین فضای ذهنی‌ بی‌تاثیر نبوده است. از این رو قیمت نفت هم با کاهش نگرانی‌ها از روند تقاضا طی روزهای اخیر با رشد همراه شده است. از سوی دیگر برخی عقیده دارند زمزمه‌هایی که از احتمال موافقت روسیه با کاهش تولیدات اوپک‌پلاس شنیده می‌شود منجر به رشد محسوس قیمت‌ها در بازار نفت شده است.