بازار ارز

20-01

استقرار دلار در کریدور 14

بازار ارز برای دومین هفته متوالی افزایشی باقی ماند. هر دلار آمریکا که معاملات هفته قبل را با نرخ 13 هزار و 940 تومانی آغاز کرده بود، در طول هفته 450 تومان رشد کرد و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به سطح 14 هزار و 390 تومان رسید. دلار حتی روز سه‌شنبه تا نزدیکی 14 هزار و 500 تومان هم پیش رفت. تقویت احتمال بازگشت اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران در نشست 6 روزه این نهاد بین‌المللی مهم‌ترین عامل تحریک تقاضای احتیاطی دلار طی دادوستدهای این هفته بود. تنها طی معاملات چهارشنبه شاهد اصلاح مقطعی شاخص ارزی بودیم. دلار با رشد 7/ 6 درصدی در بهمن‌ماه بازدهی خود را از ابتدای سال به 4/ 9 درصد ارتقا بخشید.

 

بازار سکه

20-02

حمایت اونس از سکه

سکه در هفته اخیر از اهرم‌های دوگانه برای رشد برخوردار شد. از یک طرف، صعود دلار از سکه حمایت کرد و از سوی دیگر، اونس جهانی جهش قابل‌توجهی داشت. تشدید نگرانی‌ها از شیوع فزاینده ویروس کرونا و بروز آثار منفی آن در اقتصاد جهانی، به‌ویژه پس از اعلام کاهش میزان فروش توسط غول فناوری دنیا - شرکت اپل – منجر به حرکت سرمایه‌ها به سمت طلای جهانی شد. اونس طلا روز جمعه در جدی‌ترین رشد هفتگی خود طی 6 ماه اخیر به 1639 دلار رسید که بالاترین سطح از سال 2013 است. به این ترتیب، بهای سکه در بهمن‌ماه 10درصد افزایش یافت و به بازدهی 5/ 15درصدی از ابتدای سال رسید. تصمیم FATF در روز جمعه بر دلار و سکه اثرگذار است.

 

بازار نفت

20-03

ترکش‌های کرونا بر اندام نفت

بازار نفت هم از آسیب‌های انتشار ویروس کرونا در امان نماند. بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا روز جمعه مجددا کاهشی شد و ساعت 16 به سطح 53دلار رسید. شاخص وست‌تگزاس پنج‌شنبه تا سطح 5/ 54 دلار هم بالا رفته بود. اعمال تحریم‌های آمریکا علیه غول نفتی روسیه در میانه هفته منجر به جدایی قیمت‌ها از کف یک‌ساله شد. اما شیوع کرونا به خارج از مرزهای چین و انتظار کاهش مصرف سوخت جهانی مجددا نفت را زیر فشار گذاشت. حمایت‌های اعتباری اقتصادهای شرق آسیا هم نتوانست به مدد نفت بیاید. از طرفی، تشدید عدم قطعیت‌ها و رشد شاخص دلار، قدرت خرید متقاضیان غیردلاری نفت را کاهش داد و افت 7/ 2درصدی WTI از سقف هفتگی را در پی داشت.