بازار سهام

20-01

بورس تهران سه برابر شد

سریال رشدهای پرقدرت بازار سهام سه‌شنبه نیز تداوم یافت و نماگر اصلی این بازار با افزایش 8/ 2 درصدی به قله جدید 544 هزار واحد رسید. به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای سال از سطح 200 درصد هم فراتر رفت. روز گذشته ارزش معاملات خرد به حدود 4600 میلیارد تومان رسید. همچنین در پایان معاملات 1616 میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید 167 شرکت بورسی قرار گرفت. از سوی دیگر تنها 6 نماد با صف فروش با مجموع ارزش 30 میلیارد تومانی مواجه بودند. به‌نظر می‌رسد تداوم صعود قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی منجر شده تا سهام کالایی‌محور و بزرگ‌تر بورس تهران در کانون توجه معامله‌گران قرار گیرند و از این‌رو شاخص کل رشد بیشتری را نسبت به نماگر هموزن تجربه کرد. در این میان پتروشیمی‌ها در صدر تقاضای فعالان بازار سهام بودند.

 

بازار طلای جهانی

20-02

سرنوشت اونس طلا در دست گروه هفت

دیروز بازار طلای جهانی اگرچه منفی بازگشایی شد، اما در طول روز صعود آرامی را تجربه کرد. قیمت اونس طلا ساعت 16 سه‌شنبه به 1605 دلار رسید. امیدواری روزافزون بازار جهانی به کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با اثرات اقتصادی ویروس کرونا منجر شده تا طلای جهانی با رشد قیمت مواجه شود. افت نرخ بهره با کاهش دادن هزینه فرصت نگهداری طلا، از فلز زرد حمایت خواهد کرد. دیروز مقامات گروه G7 هم در این خصوص کنفرانسی مجازی برگزار کردند. نتایج کنفرانس پس از زمان تنظیم این گزارش منتشر شد. با وجود این، عموم فعالان بازار جهانی درخصوص واکنش نشان دادن این کشورها اجماع دارند و تنها شدت و نحوه اجرای سیاست‌های آنها نامشخص است. از سوی دیگر ضعف آمار بخش تولید آمریکا نیز در تشدید نگرانی‌ها و اوج گرفتن طلا موثر بود.

 

بازار اوراق مسکن

20-03

حرکت خلاف جهت «تسه» با بازار مسکن

بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 دیروز با رشد 9/ 4 درصدی به 58 هزار و 352 تومان رسید. تمامی امتیازهای وام بانک مسکن در پایان دادوستدهای دیروز با صف خرید مواجه بودند. به این ترتیب متوسط قیمت این اوراق با رشد 5 درصدی به 58 هزار و 228 تومان رسید. فاصله قیمتی امتیازهای مختلف «تسه» در هفته‌های اخیر کاهش محسوسی داشته و اکنون همه «تسه»ها در کانال 57 و 58 هزار تومان قرار دارند. امسال بازار مسکن شب عید متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کند. شیوع ویروس کرونا در کشور منجر شده تا با کاهش رفت و آمدها میزان معاملات مسکن نیز کاهش یابد. با وجود این به گفته برخی واسطه‌های ملکی برخلاف ضعف تقاضا، قیمت‌ها در بازار مسکن چندان افت نکرده‌اند. به‌نظر می‌رسد افزایش انتظارات تورمی در این مساله بی‌تاثیر نبوده باشد.

 

بازار نفت

20-04

چشم امید نفت به اوپک

قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا دیروز با رشد 2 درصدی به 7/ 47 دلار رسید. طلای سیاه که طی چند روز اخیر تحت‌تاثیر انتظار فعالان بازار جهانی برای تعمیق کاهش عرضه اوپک و متحدانش و همچنین احتمال قوی اتخاذ سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی دنیا بر مدار صعودی قرار گرفته بود، دیروز هم بر مبنای این اخبار به رشد خود ادامه داد. اوپک و غیراوپک در نشست آخر هفته خود درباره نحوه مقابله با شوک وارد شده بر سمت تقاضای بازار نفت توسط ویروس کرونا تصمیم‌گیری خواهند کرد. دو سناریوی احتمالی مطرح شده در اوپک افزودن 600 هزار بشکه یا یک میلیون بشکه به محدودیت پیشین تولید نفت است. از سوی دیگر انتظار می‌رود ذخایر تجاری نفت ایالات‌متحده برای ششمین هفته متوالی با افزایش روبه‌رو شوند. آمار این موجودی‌ها چهارشنبه منتشر می‌شود.