بازار سهام

20-01

سه عامل عقبگرد بورس

شاخص کل بورس تهران دوشنبه در پی هجوم همه‌جانبه معامله‌گران برای فروش سهام 7/ 2 درصد افت کرد. از یک طرف انگیزه زیاد برای شناسایی سود و از سوی دیگر نگرانی از تبعات افت بسیار جدی شاخص‌های جهانی سهام و نفت منجر به تشکیل صف‌های سنگین فروش در تالار بورس شد. دیروز تنها سهام 18 بنگاه از میان 308 بنگاه بورسی از فشار فروش مصون ماند و سهام مابقی شرکت‌ها در این روز با افت قیمت به‌کار خود پایان دادند. ارزش معاملات خرد هم با افت شدید به 2500 میلیارد تومان رسید و در مقابل 2600 میلیارد تومان نقدینگی در پایان معاملات در صف‌های فروش قفل شد. ناگفته نباید گذاشت که انتظار برای تصمیم‌گیری روز سه‌شنبه ناظر بازار درخصوص محدودیت دامنه نوسان قیمت هم عامل مضاعفی در جهت فشار فروش‌های دیروز ارزیابی می‎‌شود.

 

بازار طلا

20-02

اونس 1700 دلار را ملاقات کرد

اونس طلا پس از 7 سال طی روز گذشته به ملاقات سطح 1700 دلاری رفت. البته بهای هر اونس طلا ساعت 16 روز گذشته با اندکی عقب‌نشینی از اوج هفت ساله به سطح 1672 دلاری برگشت. تشدید فزاینده نگرانی‌ها نسبت به تبعات شیوع ویروس کرونا همچنان عامل اصلی تلاطم قیمت در بازار جهانی و تقویت قیمت طلاست. البته سقوط کم‌سابقه بهای نفت هم طی روز گذشته به این فضا دامن زد و زمینه‌ساز حرکت سرمایه‌ها از بازارهای ریسکی همچون سهام به سمت طلا و اوراق خزانه و ارزهای امنی چون ین ژاپن شد. دوباره انتظار حمایت از بانک‌های مرکزی بالا رفته و اهالی بازارهای مالی کاهش 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره دلار در نشست هفته آینده FOMC را قطعى می‌دانند. بانک مرکزی آمریکا هفته قبل در نشستی اضطراری نرخ بهره را نیم درصد کاهش داده بود.

 

بازار نفت

20-03

سقوط 30 درصدی بهای نفت

نفت‌خام آمریکا در اولین ساعات بازگشایی دیروز با سقوط بیش از 30 درصدی تا 27 دلار هم عقب رفت و به پایین‌ترین رقم از فوریه 2016 تنزل کرد. البته شاخص WTI ساعت 16 با جبران بخشی از افت اولیه خود به 4/ 31 دلار رسید. در کنار کاهش ممتد تقاضای سوخت ناشی از شیوع کرونا، شکست مذاکرات اوپک و سپس آغاز جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه مثلث سقوط نفت را شکل دادند. در پی مخالفت روسیه با پیشنهاد کاهش عرضه در هفته گذشته، عربستان با وعده تخفیف 6 تا 10 دلاری به مشتریان خود و افزایش تولید تا 12 میلیون بشکه طبل یک جنگ قیمتی را به صدا درآورد. برخی موسسات انتظار کاهش بهای نفت تا 20 دلار را دارند و برخی با استناد به هزینه‌ 25 دلاری تولید هر بشکه در آمریکا، ریزش بیشتر را دشوار می‌دانند.