بازار سهام

20-01

تداوم موج عرضه‌ها در بورس

بورس تهران سه‌شنبه برای سومین روز پیاپی کاهشی ماند و نماگر اصلی این بازار با عقبگرد 14 کانالی به محدوده 519 هزار واحد بازگشت. البته روز گذشته ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات نسبت به دوشنبه به نصف کاهش یافت و مجموعا 1390 میلیارد تومان برای 192 نماد بورسی ثبت شد. از سوی دیگر دیروز ارزش معاملات خرد بورس به حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد رشد نسبی خریدها منجر به صعود ارزش دادوستدها شده، اما همچنان سمت تقاضای سهام به‌دلیل احتیاط معامله‌گران نسبت به گذشته ضعیف است. دیروز درحالی‌که شاخص کل افت 7/ 2 درصدی را تجربه کرد، شاخص کل هموزن تنها 4/ 1 درصد عقب نشست که اختلاف این دو حاکی از فشار شدیدتر فروش در شرکت‌های بزرگ‌تر و کالایی‌محور بورس است.

 

بازار طلای جهانی

20-02

ناکامی طلا در مسیر صعود

قیمت هر اونس طلای جهانی که دوشنبه تا قله 1700 دلار هم پیش رفته بود، سه‌شنبه عقب‌نشینی کرد و ساعت 16 به 1664 دلار رسید. علاوه بر فروش‌های فنی، افزایش انتظارات فعالان بازار جهانی درخصوص اعمال سیاست‌های ضد رکودی توسط آمریکا از جمله ارائه بسته محرک مالی، افت بیشتر نرخ بهره ‌و همچنین کاهش مالیات بر درآمد منجر به ریزش قیمت فلز زرد شد. البته انتظار می‌رود چنین اقداماتی در دیگر کشورهای جهان نیز اجرا شوند. مقامات ژاپن اعلام کرده‌اند که با همکاری دولت ترامپ درحال تنظیم یک بسته اقتصادی هستند. از سوی دیگر تعداد مبتلایان روزانه «کرونا» در چین اخیرا دو رقمی شده و همین مساله احتمال احیای بخش تولید این غول اقتصادی جهان را افزایش داده است.

 

بازار نفت

20-03

بیم و امیدها در بازار نفت

قیمت نفت دیروز کمتر تحت‌تاثیر تهدیدهای نفتی عربستان قرار گرفت و پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین روز خود از سال 1991 میلادی، سه‌شنبه به مدار صعودی بازگشت. به این ترتیب هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 سه‌شنبه با بیش از 7 درصد رشد به 6/ 33 دلار رسید. عربستان تصمیم گرفته تولید روزانه نفت خود را از سطح فعلی 7/ 9 میلیون بشکه به 3/ 12 میلیون بشکه برساند که 300 هزار بشکه بیشتر از حداکثر ظرفیت پایدار تولیدی این کشور است. با وجود این، احتمال حمایت اقتصادی کشورها (به ویژه آمریکا) منجر به کاهش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی و بازگشت امیدها به بازار طلای سیاه شد. از سوی دیگر توافق نفتی اوپک و غیراوپک 20 روز دیگر پایان می‌یابد که به معنای آزادی اعضا در تولید نفت به میزان دلخواه است.