بازار سهام

11-01

بورس صعودی شد

بورس تهران پس از تحمل سه افت متوالی، دیروز همراه با دو عرضه اولیه به مسیر مثبت برگشت. شاخص کل 07/ 0 درصد صعود کرد و شاخص کل هموزن همزمان به رشد 6/ 0 درصدی دست یافت. در این روز، افزایش محسوس تقاضا ارزش معاملات خرد را دوباره به بالای سطح 4 هزار میلیارد تومان برد. سهام بزرگان صنایع پالایشی و پتروشیمی متاثر از کاهش مجدد بهای نفت به عقب‌نشینی خود ادامه دادند و بین 2 تا 3 درصد افت کردند. شوینده‌ها اما در پی شیوع کرونا بیشترین بخش پول‌های خرد را جذب کردند. در این میان، صنایع خودرویی، بانکی، غذایی و لاستیک‌سازی هم در رشد قیمت‌ها به طرز محسوسی موفق عمل کردند. عدم اعمال محدودیت بر قیمت‌ها توسط شورای عالی بورس در کنار بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و همچنین کنترل نرخ ابتلای کرونا در شرق آسیا را می‌توان از علل عمده رشد بورس دانست.

 

بازار طلای جهانی

11-04

اونس برنده بازی تضعیف‌های پولی

طلا چهارشنبه موقعیت مثبت خود را نزد سرمایه‌گذاران حفظ کرد و ساعت 16 به قیمت 1668 دلار معامله شد. سیگنال‌های تردیدآمیز در مورد اجرایی شدن بسته محرک مالی آمریکا را می‌توان از دلایل رشد دوباره طلا و فشار بر شاخص‌های سهام آسیایی طی روز گذشته دانست. ترامپ روز سه‌شنبه برای حمایت از اقتصاد خواستار معافیت موقت مالیات حقوق و دستمزد شد که گفته می‌شود 700 میلیارد دلار هزینه دارد. البته دیروز شاخص‌های سهام اروپایی برخلاف آسیا صعودی بودند. این اتفاق پس از این افتاد که بانک انگلستان هم همانند سایر بانک‌های مرکزی بزرگ در واکنشی اضطراری به شیوع کرونا به سیاست انبساطی روی آورد و نرخ بهره را با کاهش نیم واحد درصدی به 25/ 0 درصد تنزل داد. بازارها در حوزه یورو هم منتظر تسهیل مالی در نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا بودند.

 

بازار اوراق مسکن

11-05

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

بهای هر ورقه اوراق مسکن دی‌ماه 97 (تسه9710) در معاملات دیروز 5 درصد کاهش یافت و به کانال 53 هزار تومان تنزل کرد. اوراق «تسه» در اواخر هفته قبل تا آستانه عبور از مرز 60 هزار تومان هم پیش رفته بودند اما در این هفته همگام با سایر بازارها، در مسیر نزولی قدم گذاشتند. میانگین قیمت «تسه»ها هم در معاملات دیروز افت 2 درصدی را تجربه کرد و به 53 هزار تومان برگشت. انتظار می‌رود تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر حجم معاملات فیزیکی مسکن، منجر به عقب‌نشینی تقاضای اوراق «تسه» هم شده باشد. علاوه بر این، «تسه»ها در اسفندماه همواره الگوی کاهشی را تجربه کرده‌اند و با وجود نوسانات زیاد در مجموع در ماه آخر سال تن به افت قیمت می‌دهند. الگویی که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر با مشکلات ناشی از شیوع کرونا تشدید شده است.

 

بازار نفت

11-06

واکنش منفی نفت به گسترش نبرد مسکو و ریاض

نفت چهارشنبه کاهشی شد و ساعت 16 به بهای 1/ 33 دلار رسید. آرامکو دیروز اعلام کرد که می‌تواند ظرفیت تولید خود را تا 13 میلیون بشکه هم افزایش دهد. سعودی‌ها سه‌شنبه گفته بودند ضمن رد پیشنهاد مذاکره از سوی مسکو، از ماه آوریل با ارتقای 25 درصدی میزان تولید خود، روزانه 3/ 12 میلیون بشکه به بازار تزریق خواهند کرد. امارات هم در حمایت از عربستان گفته تولید خود در آوریل را تا 4 میلیون بشکه افزایش می‌دهد. روسیه نیز از ظرفیت افزایش 500 هزار بشکه‌ای سخن گفت. از سوی دیگر، عراق و نیجریه هم اعلام کردند تولیدات خود را به ترتیب 350 و 100 هزار بشکه افزایش خواهند داد. در نقطه مقابل، موسسه نفت آمریکا خبر از افزایش 4/ 6 میلیونی موجودی‌ها برای هفتمین هفته متوالی داد تا قیمت‌ها در کنار ایجاد تردید در مورد بسته حمایتی ترامپ عقب‌نشینی کنند.