بازار سهام

20-01

بازگشت بورس به ابرکانال 400

ریزش بازار سهام در دومین جلسه معاملاتی هفته نیز ادامه یافت؛ اما تا حدی از فشار فروش‌ها کاسته شد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران با عقب‌نشینی 7/ 1درصدی پس از سه هفته ابرکانال 500 هزار واحد را واگذار کرد. یکشنبه 90 درصد نمادهای فعال بورس با افت قیمت مواجه شدند. همچنین در پایان دادوستدها نقدینگی به ارزش 702 میلیارد تومان مجال خروج از سهام 145 شرکت بورسی را نیافت. از سوی دیگر شاهد تقویت تقاضا از سوی معامله‌گران حقوقی بودیم؛ به‌صورتی که به‌طور خالص 230 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران خرد به سبد حقوقی‌ها جابه‌جا شد. نااطمینانی از روند آینده قیمت‌ها در بازار جهانی در کنار موج تسویه اعتبارات و همچنین تشدید نیاز به نقدینگی در کشور به‌دلیل تعطیلی بسیاری از کسب و کارها منجر به تداوم اصلاح سهام در آستانه سال جدید شده است.

 

بازار طلای جهانی

20-04

طلای جهانی قربانی ریزش سهام شد

قیمت هر اونس طلای جهانی هفته گذشته با افت کم‌سابقه 7/ 8 درصدی نهایتا به 1529 دلار رسید. شیوع پرشتاب ویروس کرونا در سراسر دنیا و تاثیرات آن بر اقتصاد منجر شده تا بسیاری از موسسات مالی اخیرا از افزایش محسوس ریسک رکود و حتی ورود به فاز رکود سخن بگویند. با وجود این، طی هفته گذشته نیاز سرمایه‌گذاران دنیا برای پوشش ریسک در بازارهای سهام و جبران زیان‌های خود منجر شد تا شاهد افزایش فروش طلا در بازار جهانی باشیم. البته حمایت اخیر دولت آمریکا با تصویب بودجه اضطراری سبب شد تا جمعه بورس این کشور بخشی از افت پیشین خود را جبران کند، اما به نظر می‌رسد نگرانی فعالان بازار جهانی همچنان فروکش نکرده است. به این ترتیب آنها همچنان در انتظار اقدام آتی فدرال رزرو در نشست سه‌شنبه و چهارشنبه خواهند بود.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

افت 40 درصدی معاملات مسکن پایتخت

اوراق تسهیلات مسکن دی 97 که در دو جلسه معاملاتی پیش از یکشنبه هر بار نزدیک به 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود، دیروز تقریبا بدون تغییر ماند. به این ترتیب «تسه9710» در سطح 50 هزار و 918 تومان معامله شد. به‌طور کلی دیروز از فشار فروش در بازار اوراق مسکن کاسته شد و شاهد رشد یک درصدی متوسط قیمت «تسه»ها بودیم. اکنون بیشترین قیمت بین این اوراق مربوط به «تسه9811» با نزدیک به 59 هزار تومان و کمترین آن مربوط به «تسه9810» در حدود 46 هزار تومان است. دیروز رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اعلام کرد حجم معاملات مسکن پایتخت در اسفند به‌دلیل شیوع ویروس کرونا 40 درصد کاهش یافته است. همچنین گفته می‌شود به دلیل افزایش فایل‌های خالی رهن و اجاره بسیاری از مالکان خواستار تغییر قیمت‌ها و اجاره ملک خود زیر قیمت بازار هستند.

 

بازار نفت

20-06

تلخ‌ترین هفته نفت طی 12 سال

طلای سیاه بدترین هفته خود را از سال 2008 میلادی پشت سر گذاشت. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با افت حدودا 21 درصدی به 33 دلار رسید. البته در ابتدای هفته شاخص WTI تا کف 27 دلار هم نزول کرده بود. هفته گذشته عربستان با آغاز جنگ نفتی با روسیه و تصمیم به لبریز کردن بازار با تولیدات خود مهم‌ترین عامل سقوط قیمت طلای سیاه شد. البته در آخرین ساعات معاملات بازار جهانی با انتشار خبر دستور رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت انرژی این کشور برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت شاهد بهبود نسبی قیمت‌ها بودیم. از سوی دیگر همچنان نگرانی از تاثیرات ویروس کرونا و حتی امکان کند شدن اقتصاد دنیا فشار زیادی بر سمت تقاضا و قیمت نفت وارد می‌کند. وزیر انرژی روسیه هم اخیرا اعلام کرده که دیگر دلیلی برای بازگشت به میز مذاکره با اوپک نمی‌بیند.