بازار سهام

20-01

شروع قدرتمند بورس در سال جدید

شاخص کل بورس تهران در 5 روز کاری ایام نوروز به‌رغم تلاطم بازار جهانی و اخبار نامساعد از کرونا 8/ 6 درصد رشد کرد و تا نزدیکی سقف پیش آمد. در همین مقطع زمانی، شاخص هم‌وزن به لطف سرعت بالاتر رشد در سهام شرکت‌های کوچک‌تر جهش 10 درصدی را تجربه کرد. روند تغییر مالکیت هم نشان داد که سرمایه‌گذاران خرد کماکان درحال خریدهای پرقدرت هستند. فعالان حقیقی در 5 روز کاری سال جدید 2900 میلیارد تومان به ارزش سهام خود در بورس تهران افزودند؛ یعنی متوسط روزی 560 میلیارد تومان. در حالی که میانگین این رقم برای کل سال 98 عددی معادل 76 میلیارد تومان است. همین حضور قدرتمند سبب شد تا رکورد ارزش معاملات خرد که در اسفند سال گذشته به 5200 میلیارد تومان رسیده بود، در دهم فروردین 500 میلیارد تومان ارتقا یابد و به عدد چشمگیر 5700 میلیارد تومان برسد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

طلا پشت سد دلار

اونس طلا طی دو هفته اخیر خود را از میانه کانال 1400 دلاری جدا کرد و به بالای سطح 1600 دلار بازگشت. طی این مدت بسته‌های مشوق مالی از سوی بانک‌های مرکزی خاصه فدرال رزرو عامل اصلی تعیین‌کننده در روند طلا بود. مداخله بی‌سابقه بانک‌مرکزی آمریکا در قالب سیاست تسهیلات کمی (QE) تمام بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار داد. این اقدام در حالی صورت گرفت که هفته قبل در اتفاقی بی‌سابقه در آمریکا 6/ 6 میلیون نفر اعلام بیکاری کردند. با وجود این، طلا برخلاف روند معمول خود نه به پمپاژ دلار به بازارها واکنش تندی نشان داد و نه به آمار اشتغال آمریکا. به نظر می‌رسد نوسانات نسبتا متعادل طلا طی هفته اخیر ناشی از اوج‌گیری شاخص دلار بوده است. شاخص دلار با وجود انبساط پولی آمریکا به بالای 100 واحد(اوج سه ساله) رسیده که مانع رشد طلاست.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

سنت‌شکنی «تسه»ها در ایام نوروزی

اوراق وام مسکن بر خلاف رسم معمول خود طی 5 سال اخیر، معاملات نوروزی سال جدید را افزایشی شروع کردند. تسه دی‌ماه 97(تسه9710) که کار خود را در سال جدید در کانال 50 هزار تومان آغاز کرده بود، تا سطح 54 هزار تومان هم بالا رفت اما نهایتا در آخرین روز کاری ایام نوروز به کانال 51 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد تا به این ترتیب، رشد قیمت در این اوراق به 2 درصد محدود شود. در این ایام میانگین قیمت کل «تسه»‌ها هم به کانال 53 هزار تومانی رسید. همچنین، براساس جدیدترین آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر واحد مسکونی در تهران طی اسفند سال قبل با رشد حدود 6/ 8 درصدی به 15 میلیون و 568 هزار تومان رسیده است. این درحالی است که تعداد معاملات ثبت‌شده در اسفند سال گذشته افتی معادل 4/ 24 درصد داشته است.

 

بازار نفت

20-06

جهش نفت با وعده توییتری ترامپ

نفت‌خام آمریکا در ایام نوروزی عموما حول میانگین 22 دلار نوسان داشت. ابتلای فزاینده به کرونا و تداوم قرنطینه‌ها در ابعاد جهانی از طریق کاهش بسیار جدی تقاضای سوخت فشار بر نفت را حفظ کرد. موجودی‌های نفت آمریکا برای دهمین هفته افزایش یافت و به نزدیکی میانگین 5ساله رسید و برخی برآوردها هم از کاهش فعالیت پالایشگاه‌ها تا 82 درصد ظرفیت حکایت داشت. در همین راستا، IEA و EIA برآوردهای نگران‌کننده‌ای از کاهش روزانه تقاضای جهانی نفت تا رقم ۲۰ میلیون بشکه ارائه دادند. با این حال، افزایش امیدواری به آتش‌بس نفتی عربستان و روسیه با پادرمیانی آمریکا در این هفته از قیمت‌ها حمایت کرد. ترامپ پنج‌شنبه اخیر اعلام امیدواری کرد که عربستان و روسیه تا 15 میلیون بشکه از تولیدات خود بکاهند. شاخص WTI بلافاصله پس از اظهارات ترامپ 20 درصد افزایش یافت و تا سقف دو هفته(5/ 26 دلار) بالا رفت.