بازار سهام

20-01

عقب‌نشینی بورس با یک رکورد جدید

شاخص کل بورس تهران پس از هفت صعود متوالی، طی معاملات دوشنبه حدود 4 هزار واحد عقب نشست و در ارتفاع 569 هزار واحد مستقر شد. همزمان، فشار عمومی فروش و افت قیمت‌ها منجر به جذب بیشتر تقاضا شد و زمینه را برای رکوردشکنی دیگری در ارزش معاملات فراهم کرد. ارزش معاملات خرد بورس تهران دیروز به رقم بی‌سابقه 5850 میلیارد تومان رسید و بیش از 1200 میلیارد تومان پول در صف خرید حدود یک سوم از کل نمادها پابرجا ماند. نکته جالب توجه در جریان دادوستدهای دیروز واگرایی دو نماگر اصلی، یعنی عقبگرد شاخص کل و تداوم رشد شاخص هم‌وزن بود. افت قیمت نفت از یک طرف و عطش زیاد تقاضا و فروشندگان کم‌تعداد سهم‌های اصطلاحا کوچک را می‌توان در این واگرایی موثر دانست. بسیاری اشتهای سیری‌ناپذیر تقاضای جدید و رکوردشکنی مستمر ارزش معاملات را مانع جدی اصلاح طولانی قیمت‌ها می‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

ریسک‌گریزها در پناه طلا

اونس جهانی در بازگشایی هفتگی موفق عمل کرد و ساعت 16 دوشنبه ضمن افزایش 20 دلاری (2/ 1 درصدی) به قیمت 1638 دلار معامله شد. بازار جهانی معاملات این هفته را در سایه تعطیلات چین و هند آغاز کرد. با وجود این، طلا مطابق انتظار معامله‌گران قیمت‌های بالاتری را ثبت کرد. حتی تقویت شاخص دلار هم نتوانست از رشد احتیاطی طلا جلوگیری کند. دیروز افت پوند در پی نگرانی از ابتلای نخست‌وزیر این کشور به کرونا منجر به تقویت شاخص دلار شد. کاهش نرخ مرگ‌ومیر در کشورهایی اروپایی، خاصه فرانسه و ایتالیا، هم به حدی نبود که مانع رشد طلا شود. به نظر می‌رسد طلا بیش از هر عامل دیگری همچنان به آمار ضعیف بازار کار آمریکا و از سوی دیگر بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی امید بسته است. طلا در این هفته صورت‌جلسه مذاکرات فدرال رزرو را که چهارشنبه منتشر می‌شود، زیر ذره‌بین دارد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تکرار الگوی سنتی «تسه»ها؟

قیمت امتیازهای مسکن دی 97 (تسه9710) روز گذشته در چهارمین افت متوالی خود 5/ 2 درصد کاهش یافت و به سطح 47 هزار تومان رسید. به این ترتیب، میزان افت قیمت این اوراق از ابتدای سال به رقم 2/ 7 درصد (معادل 3600 تومان) رسید. این دومین موج کاهشی «تسه»ها پس از افزایش سقف خرید وام در بهمن‌ماه سال قبل است. به نظر می‌رسد الگوی سنتی «تسه»ها در حال تکرار است. پیش از این، بانک مرکزی در اواخر دی ماه سال 92 که قیمت امتیازهای «تسه» به کمترین سطوح تاریخی خود در محدوده 35 تا 37 هزار تومان تنزل کرده بود، سقف خرید امتیازهای «تسه» را افزایش داد و منجر به تشکیل موجی افزایشی در این اوراق شد. این موج در کمتر از یک‌ماه فروکش کرد؛ اما سه ماه بعد طی یک دوره رشد شدید تا سطوح 70 هزار تومان هم پیش رفت.

 

بازار نفت

20-06

نفت در آتش اختلافات

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به سطح 6/ 27 دلار رسید و افتی 4/ 2 درصدی را به ثبت رساند. نفت برنت هم در این روز به 2/ 33 دلار تنزل کرد. عربستان و روسیه قرار بود دوشنبه نشستی اضطراری با موضوع کاهش تولید برگزار کنند که این نشست به پنج‌شنبه نهم آوریل موکول شد. تعویق این نشست ترمز رشد بهای نفت را طی روز گذشته کشید. در همین راستا، رویترز اعلام کرد که عربستان سعودی قیمت‌گذاری نفت خام ماه مه ‌را تا پس از این نشست به تعویق خواهد انداخت. در شرایطی که اعضای عربی اوپک انتظار حمایت آمریکا از توافق کاهش تولید را دارند، ترامپ گفت در صورت لزوم بر واردات نفت این کشور تعرفه خواهد بست. آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد حتی با فرض کاهش 10 میلیون بشکه‌ای تولید، موجودی‌ها در سه ماه دوم 15 میلیون افزایش خواهد یافت.