بازار سهام

20-01

بورس به پیشواز شستا رفت

بازار سهام سه‌شنبه را با فشار محسوس فروش آغاز کرد. اما از میانه معاملات رشد قیمت «فارس» در بازگشایی از شاخص حمایت کرد و در ادامه نیز با چرخش قیمت دیگر نمادها از مدار منفی، معاملات را با رشد بیش از ۱۹۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رساند. تامین نقدینگی برای عرضه اولیه حدود ۶۹۰۰ میلیارد تومانی «شستا» عامل تشدید فروش در معاملات دیروز مطرح می‌شد. با وجود این در پایان دادوستدها شاهد باقی ماندن بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های خرید و تنها ۵۰ میلیارد تومان در صفوف فروش سهام بودیم. پس از پشت سرگذاشتن عرضه اولیه سنگین شستا اگر در ادامه معاملات امروز افزایش تقاضای سهام را شاهد باشیم، در هفته آینده بار دیگر باید در انتظار آغاز دور جدیدی از رالی صعودی در بازار بود.

 

بازار طلای جهانی

20-04

اونس در قله هفت و نیم ساله

طلای جهانی دوشنبه شب با عبور پرقدرت از مقاومت ۱۶۹۰ دلاری، مرز روانی ۱۷۰۰ دلار را نیز پشت‌سر گذاشت و روز گذشته نیز به حرکت در مدار صعودی ادامه داد. بهای هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ سه‌شنبه به ۱۷۲۱ دلار رسید که سقف هفت و نیم ساله فلز زرد محسوب می‌شود. طلا عمده رشد دیروز را مدیون تشدید هراس از کندی سهمگین اقتصاد جهان و همچنین تضعیف دلار آمریکا بود. بالا گرفتن تنش‌ها بین رئیس‌جمهور و فرمانداران ایالت‌های آمریکا بر سر زمان پایان قرنطینه باعث شده تا فعالان بازار جهانی نسبت به گسترش دوباره ویروس کرونا با از سرگیری فعالیت‌ها در این کشور نگران شوند. این مساله در کنار آمارهای ضعیف منتشرشده از اقتصاد ایالات‌متحده تقاضای طلا را بالا نگه داشت. سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی نیز همچنان از قیمت اونس حمایت می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

فشار دوجانبه بر «تسه»ها

قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی ۹۷ پس از سه افت متوالی سه‌شنبه به مدار صعودی بازگشت و 1/ 2 درصد رشد کرد. روز گذشته از مجموع «تسه»های معامله‌شده، ۱۳ سررسید با رشد قیمت همراه شدند و متوسط قیمت این اوراق به حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بیشترین و کمترین قیمت این اوراق مربوط به «تسه۹۷۰۲» و «تسه۹۸۰۴» در دو کانال ۴۳ و ۴۷ هزار تومان بود. در شرایطی که بورس در حال پیشتازی در بازارها و جذب هر چه بیشتر نقدینگی به سمت خود است تقاضا برای سرمایه‌گذاری مسکن کاسته شده است. از طرفی نیز پس از جهش تورم شدید اقتصاد کشور قدرت خرید مصرفی مسکن نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. در این شرایط کاهش تقاضا برای وام مسکن چندان عجیب نبوده و این موضوع اثر خود را در قیمت «تسه»ها منعکس کرده است.

 

بازار نفت

20-06

اوپک‌پلاس حریف کرونا نشد

بی‌اعتنایی بازار نفت به توافق اوپک پلاس برای دومین روز متوالی نیز تداوم یافت. دیروز بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ با نزول حدودا ۲ درصدی به 9/ 21 دلار رسید. البته پس از آنکه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد انتظار دارد تولیدات شیل در ماه آوریل بزرگ‌ترین افت ماهانه را به ثبت برساند، اندکی از فشار بر قیمت طلای سیاه کاسته شد. به‌نظر می‌رسد فعالان بازار جهانی کاهش حدودا ۱۰ درصدی عرضه جهان را برای مقابله با شوک پاندمی کرونا کافی نمی‌دانند. موسسه رایستاد انرژی افت تقاضای نفت در سال‌جاری را 2/ 9 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند. برخی کارشناسان هم نسبت به پایبندی کشورها به تعهدات کاهش تولید تردید دارند. از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که عربستان یک روز پس از توافق اوپک‌پلاس قیمت فروش نفت به آسیا در ماه مه را کاهش داده است.