بازار سهام

بورس تهران غرق در رکوردهای جدید

بازار سهام کشور روز گذشته در سه سطح شاهد رکوردهای جدید بود. نماگر اصلی سهام در این روز ۳ درصد جهش کرد و برای اولین بار به سطح ۶۴۵ هزار واحدی دست یافت. فعالان سهام روز گذشته به استقبال بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه تاریخ بازار سرمایه رفتند و با مشارکت حداکثری خود برای خرید سهام «شستا»، رکورد تعداد افراد شرکت‌کننده در عرضه‌اولیه‌های بازار سهام را به بیش از ۲ میلیون نفر ارتقا دادند. برتری بلامنازع تقاضا در معاملات دیروز نشان داد که عرضه‌هایی چون «شستا» هم اشتهای سیری‌ناپذیر بازار را فرونمی‌نشاند. در این روز معامله‌گران خرد، جریان مالکیت را برای هجدهمین روز کاری متوالی به نفع خود تغییر دادند و ۵۳۰ میلیارد تومان دیگر به بورس تهران تزریق کردند. رکود بازارهای رقیب و افزایش چشمگیر ضریب نفود بازار سرمایه امکان تداوم ورود تقاضای جدید را بیشتر کرده و عملا ریسک افت قیمت‌ها را به حاشیه برده است.

11-01

 

بازار طلای جهانی

همدلی طلا با بازارهای رقیب

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 1721 دلار معامله شد. تلاطم‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باز هم بازارهای دارایی از جمله طلا را تحت فشار گذاشت. شاخص تلاطم (VIX) روز گذشته جهشی 8 درصدی را رقم زد؛ چراکه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده شیوع کرونا بزرگ‌ترین ضربه را طی حدود یک قرن اخیر به اقتصاد جهان وارد خواهد کرد و حجم اقتصاد دنیا را 3 درصد کاهش خواهد داد. در نتیجه، طلا که روز سه‌شنبه در بازگشایی هفتگی تا اوج 8 ساله پیش رفته بود، همسو با سایر بازارها در مدار منفی قرار گرفت. در این میان، صعود شاخص دلار هم فشار مضاعفی بر طلا وارد کرد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران نگرانی از رکود و همچنین سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا را سوخت‌بار صعود طلا به بالای 2000 دلار می‌دانند.

11-02

 

 

بازار اوراق مسکن

تداوم افت «تسه»ها در بی‌خبری بانک مرکزی

دیروز بهای اوراق وام دی 97 (تسه9710) به 46 هزار تومان افت کرد. در مجموع، میانگین قیمت امتیازهای «تسه» در پایان معاملات دیروز حدود نیم درصد کاهش یافت و به سطح 46 هزار و 250 تومان رسید. در این روز، حد بالای قیمت «تسه»ها به سطح 48 هزار تومان افزایش یافت و حد پایین قیمت به 43 هزار تومان تنزل کرد. عقبگرد «تسه»ها در حالی ادامه دارد که شیوع کرونا منجر به افت فعالیت‌ها و همچنین کاهش سرعت گردش اطلاعات در بازار شده است. به‌طوری که ‌بانک مرکزی هم بر خلاف روال معمول هنوز گزارش ماهانه خود از معاملات مسکن در اسفند سال قبل را منتشر نکرده است. پیش از این، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که متوسط قیمت مسکن طی اسفند سال قبل رشد حدود 6/ 8 درصدی و تعداد معاملات هم نسبت به بهمن 4/ 24 درصد کاهش یافته است.

11-03

 

 

بازار نفت

بدترین سال تاریخ در انتظار نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز چهارشنبه به 6/ 19 دلار تنزل کرد. دیروز آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضای نفت در سال‌جاری 3/ 9 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و به کمترین میزان از 1995 خواهد رسید- یعنی بدترین سال برای نفت. از طرفی، عربستان هم پس از کاهش قیمت رسمی فروش نفت خود برای به دست آوردن سهم بازار، اعلام کرد تولیدش را تا 3/ 12 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل افزایش می‌دهد. در نتیجه، WTI که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر اعمال تخفیف‌های عربستان به مشتریان آسیایی خود به مرز 20 دلار نزدیک شده بود، روز گذشته به زیر این مرز رفت و در کمترین مقدار از سال 2002 قرار گرفت. افزایش 1/ 13 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا هم فشار بر قیمت‌ها را مضاعف کرد. انتشار آمار رسمی موجودی‌ها در عصر چهارشنبه زیر ذره‌بین اهالی بازار است.

11-04