بازار سهام

20-01 copy

پرواز بورس در ابرکانال 800

سه‌شنبه شاخص کل بورس بیش از 25 هزار واحد (معادل 1/ 3 درصد) به ارتفاع خود افزود. اما نماگر هموزن به رشد 8/ 1 درصدی بسنده کرد. دیروز 213 نماد از 303 نماد فعال بورسی رشد قیمت را تجربه کردند. همچنین معامله‌گران در پایان دادوستدها در 161 نماد با صف‌‌های خرید، صف خرید با ارزش بیش از 4300 میلیارد تومان تشکیل دادند. از سوی دیگر نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان سهام به‌صورت خرد بین معامله‌گران بورس جابه‌جا شد. مسیر بازار سهام همچنان روی موج نقدینگی تازه‌وارد به این بازار تعیین می‌شود. برخی کارشناسان عقیده دارند افزایش فعالیت‌های دولت در بورس منجر به نوعی اطمینان‌خاطر در معامله‌گران نسبت به تداوم روند پررونق این بازار شده است. با شتاب کنونی و جهش قیمتی سهام در بازگشایی‌ها رسیدن به یک میلیون واحد چندان دور از انتظار نیست. 

 

بازار طلای جهانی

20-04 copy

نزول اونس با احتمال پایان قرنطینه

بهای اونس طلای جهانی سه‌شنبه برای دومین روز متوالی کاهش یافت و تا ساعت 16 به 1712 دلار رسید. این در حالی است که عموم تحلیلگران بازار جهانی رشد قیمت فلز زرد را طی هفته جاری انتظار می‌کشیدند. به نظر می‌رسد اعلام برنامه کاهش محدودیت‌های اجتماعی و بازگشایی اقتصاد توسط برخی کشورها همچون ایتالیا و نیوزیلند و همچنین برخی ایالت‌های آمریکا عامل فشار بر طلای جهانی بوده است. با به کار افتادن تدریجی چرخ اقتصاد کشورها انتظار می‌رود از نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصاد کاسته شده و بازارهای مالی با حمایت مواجه شوند. این هفته نگاه اونس طلا به سوی اقدامات سه بانک مرکزی خواهد بود: تصمیمات فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در نشست‌های آخر هفته آنها و همچنین اقدامات بانک مرکزی ژاپن که اخیرا بدون تعیین سقف، وعده خرید اوراق قرضه داده است.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تعمیق رکود مسکن

سه‌شنبه بهای اوراق تسهیلات مسکن دی 97 رشد 1/ 1 درصدی را تجربه کرد اما در آخرین معامله با افت 5/ 2 درصدی مواجه شد. دیروز «تسه9704» هم با رشد 3/ 1 درصدی قیمت همراه شد، اما باقی 22 امتیاز وام مسکن در محدوده منفی معامله شدند. طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت در فروردین نسبت به اسفند و همچنین فروردین ۹۸ به ترتیب 8/ 87 و 7/ 63 درصد کاهش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران طی فروردین با افت 1/ 2 درصدی نسبت به اسفند به 15 میلیون و 300 هزار تومان رسید. با سیطره کرونا بر اقتصاد کشور و همچنین جذابیت چشمگیر سهام برای سرمایه‌گذاران، ‌رکود معاملاتی مسکن تشدید شده است. در این شرایط باید منتظر ماند که طی ماه‌های آتی و در فصل تقاضای سنتی مسکن آیا رویه ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟

 

بازار نفت

20-06

قیمت منفی نفت تکرار می‌شود؟

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا سه‌شنبه با افت 13 درصدی به 1/ 11 دلار رسید. با وجود این، نفت برنت دیروز رشد اندک قیمت را تجربه کرد. با تداوم کاهش قیمت نفت WTI برای سومین روز متوالی، نگرانی‌ها از تکرار تجربه قیمت منفی نفت افزایش یافته است. بعضا شنیده می‌شود صندوق‌های نفتی به دلیل احتمال منفی شدن قیمت نفت WTI در حال فروش تمام قراردادهای با سررسید نزدیک (سررسید ژوئن) و جابه‌جایی به قراردادهای با سررسید ماه‌های بعد هستند. حدود دوسوم تقاضای جهانی نفت را تقاضای حمل و نقل و مسافرتی تشکیل می‌دهد که اخیرا با شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر، ظرفیت باقی‌مانده ذخیره نفت و نفتکش‌های شناور بر دریاها روزانه کمتر شده و به دلیل آنکه معمولا توقف تولید نفت هزینه‌بر و مشکل‌زاست، هر روز به مازاد عرضه طلای سیاه افزوده می‌شود.