بازار سهام

20-01

ثبت دو رکورد در بیستمین رشد متوالی سهام

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با رشد 4/ 2 درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. نماگر اصلی سهام با وجود اختلال اولیه در سامانه مرکزی معاملات ضمن صعود 23 کانالی، به ارتفاع 979 هزار واحد دست یافت و فاصله خود را از سطح یک میلیونی به 1/ 2 درصد کاهش داد. بیستمین صعود متوالی شاخص بورس درحالی رقم خورد که ارزش معاملات خرد در یک روز تاریخی به رکورد خیره‌کننده 2/ 14 هزار میلیارد تومانی ارتقا پیدا کرد. به‌رغم موج سهمگین فروش، حدود 6/ 3 هزار میلیارد تومان در پایان معاملات در صف‌های خرید بلوکه شد. در این روز، سرمایه‌گذاران خرد حدود 2/ 1 هزار میلیارد تومان دیگر به معاملات بورس تزریق کردند. بیش از 850 میلیارد تومان از منابع خرد هم جذب سهام دو گروه فلزات و فرآورده‌های نفتی شد. حتی پذیره‌نویسی ETFها هم در فرونشاندن عطش خرید سهام اثرگذار نشد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

صعود مورد انتظار اونس

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز دوشنبه به 1707 دلار افزایش یافت. طلا هفته قبل به دلیل کم شدن محدودیت‌های قرنطینه تا 1670 دلار هم عقب رفت. با این حال، تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ علیه چین و تقاضای احتیاطی مجددا قیمت اونس را به بالای 1700 دلار هدایت کرد. ترامپ و وزیر امور خارجه دولتش چین را منشأ شیوع ویروس کرونا دانسته و این کشور را تحت فشار گذاشته‌اند. همین امر، منجر به حرکت دوباره سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های امنی چون طلا و ارز شد. البته افزایش شاخص دلار تا حدی از رشد تقاضای غیردلاری طلا کاست. ریسک برگشت قیمت‌ها در تعطیلی بازارهای چین و ژاپن هم مانع دیگری در برابر رشد شدید طلا شد. داده‌های بهتر از انتظار PMI در آلمان و ایتالیا هم ترمز رشد احتیاطی طلا را کشید. بازار منتظر انتشار PMI آمریکا، چین و انگلستان در روز سه‌شنبه ماند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تداوم روند افزایشی اوراق مسکن

اوراق وام مسکن مسیر صعودی خود را طی روز گذشته هم ادامه دادند. قیمت هر امتیاز تسه دی 97(تسه9710) در معاملات روز دوشنبه به سطح 49 هزار و 140 تومان افزایش یافت. در مجموع، بهای 21 مرحله از اوراق 24گانه «تسه» در جریان دادوستدهای دیروز با رشد همراه شد. متوسط قیمت «تسه»ها دیروز ضمن صعود 45/ 0 درصدی، از سطح 49 هزار و 143 به 49 هزار و 364 تومان رسید. سقف قیمت در این بازار روی عدد 50 هزار و 500 تومان و کف قیمت هم روی مبلغ 45 هزار و 900 تومان قرار گرفت. فضای مثبت حاکم بر کل فرابورس و افزایش تقاضای تکنیکی را می‌توان از علل رشد تقریبا یکپارچه قیمت در تابلوی اوراق وام مسکن فرابورس دانست. این در حالی است که همچنان بخش عمده نقدینگی در اقتصاد، سهام را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده است.

 

بازار نفت

20-06

عقبگرد نفت در سایه اختلافات تجاری

نفت خام آمریکا پس از جهش 17 درصدی هفته گذشته، روز دوشنبه با عقبگرد 9/ 4 درصدی در ساعت 16 به بهای 8/ 18 دلار رسید. ترامپ هفته قبل تهدید کرد که دور جدیدی از تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی وضع خواهد کرد. با وجود کم شدن محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از گسترش کرونا، تنش‌های جدید در قالب افزایش تعرفه‌های تجاری، امید به بهبود بحران تقاضای ناشی از این ویروس را کمرنگ کرد. تقویت دلار هم نفت را تحت فشار مضاعف گذاشت. صندوق‌های قابل‌معامله در بازار هم از ترس سقوط دوباره قیمت به زیر صفر از خرید نفت چشم‌پوشی کرده‌اند. با این حال، بانک گلدمن‌ساکس با نظر به کاهش تولیدات اوپک‌پلاس و کاهش محدودیت‌های جهانی قرنطینه، پیش‌بینی خود از بهای نفت را افزایش داده است. بانک مورگان استنلی هم معتقد است تقاضای نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطوح سال 2019 باز نخواهد گشت.