بازار سهام

11-01

بورس در استراحتگاه

بازار سهام معاملات چهارشنبه را با اصلاح 27/ 0 درصدی شاخص اصلی پشت‌سر گذاشت. این اولین افت شاخص در 22 روز کاری گذشته است. فشار عرضه‌ای که از میانه معاملات سه‌شنبه بر کل بازار حکمفرما شد، دیروز با شدت بیشتری ادامه یافت و قیمت تعداد بیشتری از سهم‌ها را به محدوده منفی کشاند. البته مطابق الگوی اخیر، روند قیمت در سهام مختلف یکسان نبود؛ چنان‌که در صنایع بزرگی مثل پالایشی‌ها و بانکی‌ها و نیز گروه خودرویی شاهد جذب حداکثری منابع خرد و رشد قیمت به‌ویژه در نیمه دوم معاملات بودیم. در مجموع، دیروز هزار میلیارد تومان دیگر به پرتفوی سهامداران حقیقی اضافه شد. افزایش تقاضا در سطوح منفی قیمت‌ها هم ارزش معاملات خرد در بورس را به حدود 13 هزار میلیارد تومان رساند. در پایان، برتری صف‌های خرید بر فروش امید به بازگشایی مثبت در جلسه بعدی را بیشتر کرد.

 

بازار طلای جهانی

11-04

نوسان اونس حول مرز روانی

اونس طلا که روز سه‌شنبه تا 1713 دلار بالا رفته بود، ساعت 16 دیروز به قیمت 1701 دلار معامله شد. عقبگرد اونس در شرایطی رقم خورد که فدرال رزرو با نظر مثبت به بهبود اقتصاد آمریکا در نیمه دوم 2020 بازارها را امیدوارتر ساخت. این نهاد مهم البته هشدار داد که سرعت رشد بسیار کند خواهد بود. حال سرمایه‌گذاران منتظر پاسخ رسمی چین به هجمه مقامات ارشد آمریکایی درخصوص خاستگاه ویروس کرونا در ووهان هستند. ترامپ مجددا چین را مقصر اصلی شیوع کرونا و بحران کنونی جهان دانست و خواستار شفافیت در این زمینه شد. دیروز طلا پس از آمار بهتر از انتظار PMI آمریکا، منتظر داده‌های اشتغال بخش‌خصوصی کمپانی ADP ماند. حال طلا منتظر نشست بانک انگلستان، آمار بیکاری در آمریکا و همچنین داده‌های تجارت خارجی چین است که قرار است روز پنج‌شنبه منتشر شود.

 

بازار اوراق مسکن

11-05

همصدایی «تسه»ها با سهام

اوراق وام مسکن پس از تجربه پنج رشد متوالی در معاملات چهارشنبه همراه با اصلاح سهام با افت یکپارچه قیمت مواجه شدند. دیروز بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی 97(تسه9710) حدود 2 درصد کاهش یافت و به کانال 49 هزار تومان تنزل کرد. میانگین قیمت کل «تسه»ها هم طی روز گذشته 4/ 1 درصد عقب‌نشینی کرد و از کانال 51 هزار واحد به کانال 50 هزار واحد برگشت. «تسه»ها از ابتدای این هفته با رشد متوالی قیمت تا اوج یک‌ماهه پیش رفتند اما اصلاح قیمت در کل تابلوهای بورس و فرابورس، «تسه»ها را هم با خود همراه کرد و به این ترتیب، به سیر صعودی قیمت در این بازار خاتمه بخشید. یکی از ویژگی‌های جالب توجه دیروز، کاهش فاصله سقف و کف قیمت در «تسه»ها به 1000 تومان بود. چرخش مثبت سهام می‌تواند فضای عمومی «تسه»ها را با خود همراه کند.

 

بازار نفت

11-06

خروج نفت از بحران؟

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 چهارشنبه در ششمین رشد متوالی خود به سطح 25 دلار رسید. همچنان موج گشایش‌های قرنطینه در آمریکا، اروپا و آسیا عامل اصلی جهش نفت است. البته موسسه نفت آمریکا(API) سه‌شنبه با ارسال سیگنال منفی اعلام کرد که هفته قبل 4/ 8 میلیون بشکه نفت به ذخایر این کشور اضافه شده است؛ تحلیلگران انتظار داشتند که این رقم 8/ 7 میلیون باشد. همین موسسه خبر از کاهش 2/ 2 میلیونی موجودی‌های بنزین داد و سیگنال مثبتی به نفت فرستاد. حال نگاه بازار به آمار رسمی موجودی‌هاست که عصر چهارشنبه منتشر می‌شود. بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و رعایت نسبی فاصله‌گذاری اجتماعی در تردد و استفاده بیشتر مردم جهان از سیستم حمل‌ونقل خصوصی افق رشد تقاضای سوخت را مثبت کرده است. تولیدکنندگان نفت شیل(Shale) گفته‌اند اگر WTI به بالای 30 دلار برود فعالیت حفاری را از سر می‌گیرند.