بازار ارز

اصلاح نرخ‌ها در بازار ارز

برآیند تحرکات معامله‌گران ارزی در هفته قبل به رشد ۷/ ۳ درصدی نرخ دلار منتهی شد. دلار آمریکا که معاملات هفته گذشته را با نرخ ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی آغاز کرده بود، روز سه‌شنبه به نرخ ۱۷ هزار و ۱۳۰ تومانی رسید و در بالاترین سطح از هفتم مهرماه سال ۹۷ ایستاد. سپس چهارشنبه و پنج‌شنبه در عقبگردی دوپله‌ای به سطح ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشت. سکه هم روند مشابهی را سپری کرد و پس از ثبت رکورد ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومانی از اوج تاریخی خود بازگشت و روز پنج‌شنبه به قیمت ۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسید. در کنار شکل‌گیری موج شناسایی سود می‌توان افزایش تحرکات بازارساز از مسیر صرافی‌ها و تقویت ۴۸ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما را عامل فشار بر دلار تلقی کرد.

20-01

 

بازار طلای جهانی

سیگنال‌های مثبت به اونس

اونس طلا ساعت 16 جمعه به قیمت 1734 دلار معامله شد. چهارشنبه رئیس فدرال‌رزرو کاهش نرخ بهره به زیر صفر را نامحتمل خواند و رشد طلا از محل تضعیف دلار را محدود کرد. اما آمار ضعیف اشتغال آمریکا اونس را به اوج سه هفته رهسپار کرد. تعداد درخواست‌کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری در این کشور طی هشتمین هفته به بیش از 36 میلیون نفر افزایش یافت. تهدید ترامپ به قطع کامل روابط آمریکا و چین به علت کوتاهى چینی‌ها در کنترل شیوع کرونا هم منجر به رشد تقاضای احتیاطی طلا و اوج‌گیری بهای این فلز شد. البته داده‌های صنعتی چین نشان داد که دومین اقتصاد جهان در حال بازسازی خود از آسیب‌های کروناست. آمار خرده‌فروشی و مذاکره بر سر بسته 3تریلیون دلاری نمایندگان دموکرات آمریکا زیر ذره‌بین طلاست.

20-02

 

بازار نفت

صعود طلای سیاه به اوج 5 هفته

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز جمعه به 2/ 28 دلار رسید. شاخص وست‌تگزاس دیروز تا اوج 7/ 28 دلار هم پیش رفت و سقف 5 هفته را ملاقات کرد. سه سیگنال مهم در صعود نفت اثرگذار ظاهر شد. چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجودی مخازن را پس از 15 هفته برای اولین‌بار کاهشی اعلام کرد. سپس آژانس بین‌المللی انرژی IEA با کمی تعدیل در پیش‌بینی جدیدش کاهش تقاضای نفت امسال را 6/ 8 درصد برآورد کرد. روز جمعه هم رشد 9/ 3‌درصدی تولیدات صنعتی چین فعالان بازارها را نسبت به تقاضای نفت امیدوارتر ساخت. آمار خرده‌فروشی آمریکا و همچنین داده‌های موسسه بیکرهیوز از تعداد دکل‌های فعال مورد توجه هستند. البته بروز نگرانی از نرخ سرایت در موج دوم کرونا عامل فشار بر نفت است.

20-03