بازار سهام

20-01

 شاخص بورس افت کرد

شاخص اصلی بازار سهام شنبه 7/ 2 درصد کاهش یافت. روز شنبه سهام قریب به اتفاق صنایع بورسی در صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. علاوه بر سیگنال‌های ضعیف از عملکرد سال گذشته شرکت‌ها می‌توان جدی شدن فرضیه حباب بورس را در سایه آزادسازی سهام عدالت به‌عنوان انگیزه‌های اصلی عرضه در بورس تهران طی روز شنبه تلقی کرد. در این میان، اختلال در سامانه مرکزی معاملات و بروز مشکلات متعدد در سفارش‌گذاری سیستم‌های برخط هم بر هیجان سهامداران افزود. سردرگمی معامله‌گران و عدم سفارش‌گیری در ساعت اولیه معاملات بورس و ترس از افت قیمت‌ها با سورپرایز سیاست‌گذار مبنی بر فروش 30درصد از سهام عدالت از 6 خرداد هم دست‌کم از لحاظ روانی موج عرضه در کل بازار سهام را تشدید کرد.

 

بازار سکه

20-02

چهار عامل فشار بر سکه

سکه هم که معاملات اولین روز کاری خود در خرداد را با افت قیمت سپری کرده بود، روز شنبه باز هم کاهشی عمل کرد. سکه در مجموع 60 هزار تومان از ارزش خود را طی دو روز کاری خرداد از دست داد و در معاملات شنبه به بهای 7 میلیون و 460 هزار تومان رسید. کاهش حجم معاملات به‌دلیل تعطیلات عید فطر، اقدامات کنترلی بازارساز، عقب‌نشینی نرخ داخلی دلار در بازار تهران و فشار بر طلای جهانی به‌دلیل خوش‌بینی به بازگشایی فعالیت و افت بهای اونس جهانی این فلز گرانبها را باید از عوامل عمده کاهش قیمت سکه دانست. علاوه بر اقدامات تنبیهی بازارساز در بازارهای طلا و ارز می‌توان سیگنال بانک‌مرکزی مبنی بر تعیین هدف تورم 22درصدی را هم عامل فروکش تورم انتظاری دلار و سکه قلمداد کرد.

 

بازار اوراق مسکن

20-03

دلایل عبور «تسه»ها از سقف دوساله

در پی تداوم رشد تقاضا برای اوراق وام مسکن، میانگین قیمت «تسه»ها طی معاملات شنبه به کانال 69 هزار تومانی صعود کرد. برخی از «تسه»ها نیز وارد محدوده 70هزار تومانی شدند. از اسفند 96 تاکنون چنین سطح قیمتی در بازار «تسه»ها مشاهد نشده بود. به‌زعم تحلیلگران، فشار عرضه در سهام و خروج تدریجی پول‌های خرد از بورس منجر به شکل‌گیری موج جدیدی از تورم انتظاری در بازار مسکن شده است. در نتیجه، تقاضا برای اوراق «تسه»، هم از سوی سرمایه‌گذاران ملکی و هم از سوی متقاضیان مصرفی مسکن رو به افزایش است. در بازار فیزیکی مسکن هم براساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل افزایشی 4/ 9 درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل رشدی 8/ 33درصدی داشته است.