بازار سهام

بازگشت حقیقی‌ها به جبهه خرید

شاخص اصلی سهام پس از یک موج کاهشی ۵/ ۷ درصدی، در معاملات چهارشنبه با تقویت جبهه خرید به مدار صعودی بازگشت و رشدی معادل ۳/ ۱ درصد را تجربه کرد. تنزل قیمت‌ها به سطح جذاب قیمتی، عدم انگیزه کافی برای فروش پس از اصلاح سه روزه و همچنین فروکش نگرانی از اثر عرضه سهام عدالت بر قیمت‌ها شرایط را برای تقویت دوباره شاخص کل فراهم کرد. در این روز، صنایع بزرگ خاصه گروه فلزات به‌دلیل سیگنال‌های مثبت از بورس کالا بخش عمده تقاضا را به خود جذب کردند. در طرف مقابل، تداوم فشار عرضه در کوچک‌ترها منجر به افت ادامه‌دار شاخص هم‌وزن شد. فعالان حقیقی با بازگشت مجدد به جبهه خرید، ۱۳۰ میلیارد تومان سهم به پرتفوی خود افزودند. ضمن اینکه در عرضه آریاساسول رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های تاریخ بازار سهام به ۳میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ارتقا پیدا کرد.

11-01

 

 

بازار سکه

اجماع نیروهای کاهشی در بازار سکه

بازار سکه هم روز چهارشنبه به تبعیت از افت شدید دلار و البته با نگاه به روند نزولی قیمت جهانی طلا بیشترین کاهش را طی یک هفته اخیر تجربه کرد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 7 میلیون و 300 هزار تومان رسید و کاهشی 140 هزار تومانی را نسبت به روز سه‌شنبه ثبت کرد. اگرچه جدی‌ترین افت دلار در یک ماه اخیر تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تنزل 9/ 1 درصدی بهای سکه داشت اما نمی‌توان عقبگرد اونس جهانی طلا به نزدیکی مرز 1700 دلار را هم در کاهش قیمت داخلی این فلز گرانبها نادیده گرفت. خوش‌بینی به لغو محدودیت‌های برخاسته از کرونا نه تنها طلای جهانی و متعاقبا سکه را تحت فشار خواهد گذاشت، بلکه از ناحیه دلار داخلی هم تاثیری منفی بر سکه خواهد داشت. چرخش منفی بورس اما به نفع دلار و سکه است.

11-02

 

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا به نزدیک مرز روانی

اونس طلا با وجود تشدید اختلافات بین چین و آمریکا کاهشی ماند و ساعت 16 روز چهارشنبه به 1705 دلار تنزل کرد. حتی پیش‌بینی‌های بانک‌مرکزی اروپا مبنی بر تضعیف 8 تا 12 درصدی اقتصاد حوزه یورو و تصویب بسته 1/ 1 تریلیون یورویی هم نتوانست طلا را حمایت کند. خوش‌بینی به کشف داروی موثر کرونا و لغو گسترده محدودیت‌های قرنطینه از عوامل اصلی افت طلا طی روز گذشته ارزیابی می‌شود. البته دیروز طلا منتظر آمار تغییرات GDP و اشتغال آمریکا هم بود. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا همچون ماه آوریل 8/ 4 درصد کوچک‌تر و 1/ 2 میلیون نفر به جمع بیکاران این کشور اضافه شود. البته تداوم روند نزولی شغل‌های از دست رفته برای هشتمین هفته متوالی می‌تواند طلا را تحت فشار بگذارد. اظهارات رئیس فدرال رزرو و بسته تحریمی آمریکا علیه مقامات چین در پایان هفته مورد توجه طلاست.

11-03

 

 

بازار اوراق مسکن

جهش یکدست «تسه»ها به اوج 30 ماهه

اوراق وام مسکن معاملات روز چهارشنبه را هم برخلاف سایر بازارها با رشد یکپارچه قیمت پشت سر گذاشتند. بهای هر امتیاز وام مسکن دی 97 دیروز 5 درصد دیگر افزایش یافت و از مرز 77 هزار واحد گذشت. میانگین قیمت کل اوراق وام مسکن هم طی روز گذشته ضمن صعود 9/ 4 درصدی به کانال 77 هزار تومان راه یافت. حتی قیمت برخی امتیازها دیروز تا سطح 78 هزار تومان هم پیش رفتند تا به این ترتیب بازدهی «تسه»ها از ابتدای سال از 50 درصد بگذرد. از آبان سال 96 چنین سطح قیمتی در بازار اوراق وام بانک‌مسکن مشاهده نشده است. صعود یکدست «تسه»ها به بالاترین قیمت در 30ماه اخیر را می‌توان نتیجه تلاش بازار مسکن برای جبران جاماندگی از قافله تورم (در مقایسه با بورس، ارز و طلا) و همچنین افزایش تقاضای فیزیکی در شرایط افزایش جابه‌جایی‌ها در حوزه مسکن تلقی کرد.

11-04

 

 

بازار نفت

فشار تقاضا بر طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 دیروز به 9/ 33 دلار کاهش یافت. دیروز بازار نفت با وجود امیدواری به رشد فصلی تقاضای سوخت و لغو محدودیت‌های قرنطینه از تشدید تنش‌های بین چین و آمریکا اثر منفی پذیرفت. روز گذشته وزیر انرژی روسیه از مذاکره با غول‌های نفتی این کشور برای ادامه کاهش تولید در ماه‌های بعد از ژوئن سخن گفت و بانک‌مورگان‌استنلی پیش‌بینی خود را از قیمت نفت‌خام برنت تا پایان امسال تا 40 دلار بالا برد و اعلام کرد تقاضای نفت در جهان زودتر از حد انتظار به تعادل می‌رسد و تا پایان سال به حدود 97 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. از طرفی، بازار دیروز انتظار کاهش 5/ 2 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را می‌کشید. ذخایر نفت آمریکا دو هفته است که نزولی بوده و تداوم این روند به معنای بهبود تقاضا در بازار طلای سیاه و حمایت از قیمت‌هاست.

11-05