بازار بورس

20 (3)

خیز مجدد بورس برای مرز یک میلیونی

بورس تهران معاملات روز شنبه را با جهش 7/ 3 درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و فاصله خود را تا مرز حساس یک میلیون واحدی به کمتر از 3 درصد رساند. رونمایی از فاز جدید عقب‌نشینی دولت در راستای تخصیص ارز رسمی به برخی صنایع نظیر دارویی‌ها، سیگنال‌های مثبت بورس کالا و ارسال گزارش‌های ماهانه با رفع موقت نگرانی بابت فشار فروش سهام عدالت در کنار اصلاح چندین روزه قیمت‌ها در هفته قبل، موج جدیدی از متقاضیان حقیقی را به بازار فراخواند. نکته جالب اینکه ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار در یک ماه اخیر رسید. به نظر می‌رسد حرکت بخشی از منابع خرد به بازارهای رقیب حجم معاملات سهام را محدودتر ساخته و اهالی بازار را منتظر تعیین تکلیف سهام عدالت و تاثیر آن بر روند آتی شاخص بورس کرده است.

 

بازار سکه

20 (2)

فروکش التهاب خریداران سکه

بازار سکه هم روز گذشته به تبعیت از رشد نرخ داخلی دلار و همچنین افزایش قیمت طلای جهانی به سمت قله تاریخی حرکت کرد. ساعت 16 معاملات دیروز هر سکه طرح جدید به قیمت 7 میلیون و 400 هزار تومان رسید و رشدی معادل 10 هزار تومان را به ثبت رساند. حساسیت بازارساز به نوسانات دلار و سکه و محدودیت‌های معاملاتی تقاضا برای خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا را تحت فشار گذاشت و پس از دو هفته شکاف قیمتی را بین معاملات فیزیکی و بورسی سکه را از بین برد. به این ترتیب، عدم امکان آربیتراژ در کنار چرخش قدرتمند شاخص سهام هم نوسان آرام سکه را رقم زد. در این میان، صعود اونس طلای جهانی تا سطح 1730 دلار هم عامل تقویت سکه شد.

 

بازار مسکن

20 (1)

جهش اوراق مسکن به اوج 33 ماهه

قیمت اوراق وام مسکن دی 97 دیروز ضمن افزایش 5 درصدی وارد کانال 80 هزار تومانی شد تا میزان بازدهی این اوراق از ابتدای سال به عدد قابل توجه 60 درصد برسد. میانگین قیمت «تسه»ها هم طی روز گذشته صعود 7/ 4 درصدی را تجربه کرد و قدم به محدوده 80 هزار تومانی گذاشت. این بالاترین سطح قیمت اوراق مسکن در 33 ماه گذشته است. افزایش قدرتمند تقاضا برای اوراق وام را باید نتیجه تب تورمی حاکم بر بازارهای دارایی، شکل‌گیری موج جدید تورم انتظاری در مسکن و افزایش تقاضای فیزیکی در این بازار دانست. آخرین گزارش ماهانه بانک مرکزی هم موید جهش بیش از 800 درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت است. «تسه»ها در الگویی مشابه در تابستان 95 تا سطح 100 هزار تومانی هم پیش رفته‌اند.