بازار سهام

کانون‌های داغ بورسی

سریال رکوردشکنی‌های بورس تهران در روز شنبه با قدرت ادامه یافت. شاخص کل در این روز با جهش ۱/ ۳ درصدی در ارتفاع بی‌سابقه جدیدی قرار گرفت. با وجود برتری همه‌جانبه تقاضا، سرعت بالاتر رشد قیمت در بزرگان بازار پیشروی شاخص کل از شاخص ‌هم‌وزن را در پی داشته است. البته در معاملات شنبه‌ عنوان بیشترین جذب منابع خرد به گروه نسبتا متوسط سیمان تعلق گرفت که طی روزهای اخیر با زمزمه‌های افزایش نرخ با صف‌های طویل خرید روبه‌رو بوده و بیشترین توجه فعالان خرد سهام را به خود جلب کرده است. فلزات اساسی و خودرویی از دیگر صنایع مورد توجه معامله‌گران حقیقی در روز گذشته بودند. در نقطه مقابل، شاهد سنگین‌ترین میزان خروج سرمایه‌های خرد از گروه‌های دارو و پتروشیمی بودیم. دومین موج رونق بورس در سال جاری با ورود دوباره معامله‌گران تازه‌وارد و سرکوب بازارهای رقیب مرتبط است.

15-01

 

 

بازار سکه

سکه زیر فشار بازار ارز

بازار سکه روز شنبه به تعقیب دلار پرداخت و از اوج تاریخی خود عقب نشست. هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه ضمن کاهش بهای 50 هزار تومانی با قیمت 7 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رفت. در شرایطی که بازار طلای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برد، سکه راهی جز تبعیت از دلار و عقب‌نشینی از اوج 7 میلیون و 600 هزار تومانی نداشت. سکه که هفته گذشته به دلیل ثبت بالاترین رشد طلای جهانی از آوریل و صعود نرخ داخلی دلار به اوج تاریخی خود رسیده بود، دیروز در اثر شکل‌گیری موج شناسایی سود در بازار ارز و صعود قدرتمند سهام، وادار به عقب‌نشینی شد. هنوز بازار سهام کانون اصلی فعالیت سرمایه‌گذاران خرد کشور به شمار می‌رود و انگیزه برای خرید طلا تحت‌الشعاع حساسیت‌های سیاست‌گذار به دلار و سکه است.

15-02

 

 

بازار طلای جهانی

جدی‌ترین رشد طلا در دو ماه

بهای هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته مطابق پیش‌بینی تحلیلگران 7/ 2 درصد افزایش یافت و در آخرین معاملات به قیمت 1731 دلار رسید. این جدی‌ترین رشد هفتگی طلا از 10 آوریل به این سو به حساب می‌آید. نگرانی از اثرات موج جدید کرونا در کشورهای مختلف در کنار هشدار ریاست فدرال رزرو در اولین نشست در دوره همه‌گیری کرونا زمینه ریزش شاخص‌های عمده سهام و انتقال سرمایه‌ها به پناهگاه‌های امنی چون طلا را مهیا کرد. فدرال رزرو گرچه نرخ بهره را کم نکرد اما از تدوین برنامه برای خرید ماهانه 120 میلیارد دلار اوراق بدهی خبر داد و ضمن ایجاد فشار بر شاخص دلار، طلا را از منظر تورمی تحریک کرد. انتشار داده‌های صنعتی چین در روز یکشنبه یکی از عواملی است که بازگشایی طلا را متاثر خواهد کرد. موسسات بزرگ انتظار طلای 1800 و حتی 2هزار دلاری را مطرح کرده‌اند.

15-03

 

 

 

بازار اوراق مسکن

سقوط اوراق مسکن به نقطه صفر خرداد

معاملات اوراق مسکن در جریان معاملات دیروز با فشار عمومی عرضه و افت دسته‌جمعی قیمت‌ها پایان یافت. بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 در این روز ضمن ریزش 5 درصدی به کانال 66 هزار تومان تنزل کرد و به این ترتیب در کمترین سطح قیمتی از ابتدای خرداد قرار گرفت. سایر امتیازها نیز در مسیر مشابهی حرکت کردند تا نهایتا شاهد ریزش میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به محدوده 65 هزار تومان باشیم. اوراق وام طی یک دوره رشد منتهی به 10 خرداد تا سطح 80 هزار تومان (بالاترین سطح از مرداد 96) پیش رفتند اما با ورود مجدد بازار سهام به دوره رونق، بار دیگر، امکان رشد تورمی در معاملات فیزیکی ملک محدود و متعاقبا تقاضا برای امتیازهای وام هم کاهشی شد. به نظر می‌رسد تا تغییر مسیر قیمت‌ها در بازار سهام، فشار عرضه بر اوراق «تسه» غلبه داشته باشد.

15-04

 

 

 

بازار نفت

عقب‌نشینی نفت پس از 6 هفته

نفت خام آمریکا که برای 6 هفته به‌طور متوالی در مسیر صعودی حرکت می‌کرد، در هفته اخیر با عقب‌نشینی 3/ 6 درصدی همراه شد و و به سطح 5/ 36 دلار بازگشت. با وجود سیگنال‌های مثبت از تقاضای سوخت در چین و تمدید توافق اوپک‌پلاس، ادامه نیافتن کاهش عرضه داوطلبانه جبهه عربی ائتلاف اوپک همراه با ترس از شکل‌گیری موج دوم شیوع کرونا شاخص‌های نفتی را در هفته قبل تحت فشار گذاشت. جهش بیش از انتظار ذخایر تجاری نفت آمریکا و افزایش میزان موجودی بنزین در این کشور نشان داد که نگرانی‌ها بی‌مورد نبوده است. هشدار ریاست فدرال رزرو نسبت به وضعیت تولید و اشتغال این کشور هم نقش مضاعفی در عقب‌نشینی نفت از اوج سه‌ماهه ایفا کرد. ضمن اینکه کاهش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به 199 دستگاه (کمترین مقدار در 11 سال اخیر) تاییدی بر وخامت اوضاع از سمت عرضه بود.

15-05