بازار سهام

عبور نیرومند سهام از مانع ذهنی

شاخص کل بورس تهران در معاملات دوشنبه با افزایش ۱/۲ درصدی، برای اولین بار از مرز ذهنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد گذشت و رکورد دیگری را به ثبت رساند. با گسترش موج تقاضا در معاملات دیروز، برخی غول‌های کالایی هم پس از تجربه اصلاح روز یکشنبه به جریان رشد قیمت‌ها پیوستند. با این حال، سهام گروه پالایشی برخلاف جو عمومی بازار جزو معدود صنایعی بودند که زیر فشار قابل توجه عرضه، در دامنه منفی قیمت سنگین‌ترین ارزش معاملات را ثبت کردند. سرکوب بازارهای رقیب و خوش‌بینی معامله‌گران تازه‌وارد به بورس سبب شده رکوردهای جدید یکی پس از دیگری شکسته شوند. علاوه بر حمایت دولت از بازار سرمایه، سیاست‌های تقسیم سود در مجامع سالانه شرکت‌ها در کنار تب تورمی حاکم بر کل اقتصاد و نیز رکوردشکنی دلار آزاد از محرک‌های سهام ارزیابی می‌شوند.

15-01

 

 

بازار سکه

سکه در حال ارتقای رکورد

بازار سکه دیروز هم مطابق انتظار و به پیروی از نرخ داخلی دلار در مسیر افزایشی حرکت کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز در بازار تهران به بهای بی‌سابقه 7 میلیون و 670 هزار تومان معامله شد و 60 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه نشست. سکه دیروز حرکت خود را عمدتا با دلار تنظیم کرد و چندان تحت تاثیر عقب‌نشینی طلای جهانی قرار نگرفت. پیشروی قیمت این فلز گرانبها را باید نتیجه تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی و خلق بی‌رویه نقدینگی دانست. ترس از کاهش مضاعف ارزش پول سبب شده تا تقاضای سرمایه‌گذاری برای سکه افزایش یابد. با وجود رشد اخیر در بازار طلا، همچنان بورس یکه‌تاز عرصه بازدهی است و امکان رشدهای شدید از رقبا را در کوتاه‌مدت سلب کرده است.

15-02

 

 

 

بازار طلای جهانی

سنگینی ارز آمریکا بر دوش اونس

طلای جهانی دیروز، در بازگشایی هفتگی خود برخلاف الگوی همیشگی رفتار کرد. هر اونس طلا ساعت 16 دوشنبه همراه با ریزش شاخص‌های سهام در ژاپن، چین و آلمان و آمریکا 1/1 درصد عقب نشست و به قیمت 1711 دلار رسید. روز دوشنبه بازارهای جهانی سهام در پی افزایش محسوس نرخ شیوع ویروس‌کرونا در چین و ژاپن با خروج سرمایه مواجه شدند. معمولا ریزش شاخص‌های سهام به منزله تشدید ریسک و حرکت سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های امنی چون طلا و اوراق بدهی است. اما اونس دیروز عمدتا زیر فشار شاخص دلار قرار گرفت. شاخص دلار که در هفته گذشته با اعلام سیاست‌های انبساط پولی فدرال رزرو به کمترین مقدار در سه ماه اخیر سقوط کرده بود دیروز با رشد نسبی، شرایط را برای خریداران غیردلاری طلا دشوار و اونس را کاهشی کرد.

15-03

 

 

 

بازار اوراق مسکن

طولانی‌ترین دوره نزولی اوراق

اوراق مسکن روز دوشنبه برای یازدهمین روز متوالی با فشار عرضه و افت سطح عمومی قیمت مواجه شدند. بهای هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 همچون سایر امتیازهای وام در دادوستدهای روز دوشنبه 5 درصد کاهش یافت و به سطح 59 هزار تومانی برگشت. این کمترین مقدار قیمت این اوراق در یک ماه اخیر محسوب می‌شود. اگرچه اوراق در روز گذشته بین 57 تا 64 هزار تومان قیمت خوردند اما میانگین قیمت در این بازار در جریانی جمعی به سطح 59 هزار تومانی تنزل کرد. همچنان رونق معاملات سهام در کنار فشار اخیر دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و سرکوب قیمت مسکن به بهانه حمایت از متقاضی را باید از مهمترین عوامل ریزش دسته‌جمعی امتیاز تسهیلات دانست. این طولانی‌ترین و شدیدترین موج کاهشی «تسه»ها از سال 92 است.

15-04

 

 

بازار نفت

سقوط نفت به کف دو هفته

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز دوشنبه ضمن افت 2/4 درصدی به سطح 35/4 دلار رسید. طلای سیاه که هفته قبل پس از یک ماه و نیم به مسیر نزولی برگشته بود، در معاملات دیروز عموما زیر سایه نگرانی‌های جهانی به شروع موج جدید ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگی چون آمریکا، چین و ژاپن به کمترین سطح در دو هفته اخیر تنزل کرد. از اواخر هفته قبل تعداد مبتلایان به کرونا در چند ایالت آمریکا و همچنین پکن و شهرهای ژاپن به‌طور معناداری رو به افزایش گذاشته است. از طرفی، با وجود تقویت 68 درصدی توان عملیاتی پالایشگاه‌های چینی در ماه مه، رشد کمتر از انتظار تولیدات صنعتی چین در این ماه بر شدت نگرانی‌ها افزود و به این ترتیب، بین قیمت‌های دیروز از اوج سه‌ماهه فاصله بیشتری انداخت.

15-05