بازار سهام

رکوردهای جدید در بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات هفته قبل با ثبت رشد ۶/ ۶ درصدی، از مرز ۲/ ۱ میلیون واحد گذشت و در قله جدید مستقر شد. متوسط ارزش روزانه معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس هم ضمن افزایش ۲۱ درصدی به رقم قابل توجه ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید. سهام خودرویی با پیشروی ۱۷ درصدی شاخص، بیشترین رشد هفتگی را در میان گروه‌های بیش از یک نماد تجربه کردند. بانک‌ها، لاستیک‌سازان و سیمانی‌ها هم جزو صنایعی بودند که به‌طور متوسط رشد ۱۴ تا ۱۵ درصدی را به نمایش گذاشتند. ورود موج جدیدی از معامله‌گران تازه‌وارد همراه با تقویت جریان اطلاعات در بازار سهام (مجوزهای افزایش نرخ، تقسیم سود در اوج فصل مجامع و انتظار برای گزارش‌های ماهانه) را باید از عواملی دانست که در کنار جهش نرخ دلار تقاضای سهام را تشدید کردند.

15-01

 

 

 

بازار سکه

چرا سکه از دلار عقب ماند؟

سکه با وجود رشد از روند هفتگی دلار جا ماند. بهای هر سکه طرح جدید پنجشنبه گذشته در سطح بی‌سابقه 7 میلیون و 750 هزار تومان قرار گرفت و به این ترتیب رشد 150 هزار تومانی را در مقیاس هفتگی ثبت کرد. صعود 2 درصدی سکه در شرایطی رقم خورد که دلار به جهشی 5/ 4 درصدی دست یافت. علاوه بر ثبات نسبی طلای جهانی در ابتدای کانال 1700 دلار، می‌توان بازدهی بیشتر سکه از دلار طی سه ماه اخیر را از عوامل کندی سرعت رشد سکه در هفته اخیر دانست. سکه از ابتدای سال تا پنجشنبه گذشته بازدهی 29 درصدی داشته اما دلار رشدی معادل 17 درصد را ثبت کرده است و طبق نظر تحلیلگران احتمال اینکه با اتکا به افق مثبت برای طلای جهانی به این روند ادامه دهد کم نیست.

15-02

 

 

 

بازار طلای جهانی

بحران کرونا و سوخت تورمی صعود اونس

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه به قیمت 1731 دلار افزایش یافت. به نظر تحلیلگران رشد معنادار تعداد مبتلایان به کرونا در اقتصادهای بزرگی نظیر آمریکا، چین، ژاپن و آلمان و از سوی دیگر، بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی از حامیان اصلی قیمت طلا محسوب می‌شوند. در همین راستا، بانک گلدمن ساکس روز جمعه با اشاره به آثار موج دوم کرونا و چشم‌انداز نزولی شاخص دلار، پیش‌بینی خود برای قیمت اونس طلا در 12 ماه آتی را به 2هزار دلار افزایش داد. البته تداوم درخواست‌ها برای مزایای بیکاری آمریکا و تهدیدات ترامپ مبنی بر کاهش روابط با چین از طلا حمایت کرد. ضمن اینکه مذاکره بانک مرکزی اروپا درخصوص بسته 750 میلیارد یورویی و طرح بانک مرکزی انگلستان برای خرید 100 تا 150 میلیارد پوندی اوراق بخش بیشتری از سرمایه‌ها را راهی بازار طلا کرد.

15-03

 

 

 

بازار اوراق مسکن

سنگین‌ترین سقوط اوراق در 6 سال

قیمت اوراق تسهیلات مسکن دی 97 همچون سایر امتیازهای وام مسکن در جریان معاملات هفته گذشته 5/ 18 درصد کاهش یافت و به سطح 56 هزار تومانی سقوط کرد. اوراق مسکن از بهمن 92 شاهد چنین میزانی از افت قیمت نبوده‌اند. در آن دوره ریزش 33 درصدی اوراق طی تنها 10 روز کاری به ثبت رسیده بود. قیمت اوراق وام به گفته مدیر امور مالی بانک مسکن، از یک سو، در اثر هجوم بسیاری از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بورس و خرید بدون آگاهی از ماهیت این اوراق و انباشت تقاضای تسهیلات و از سوی دیگر، با کاهش مراجعات فروشندگان اوراق به کارگزاری‌ها و شعب بانک به دلیل شیوع ویروس کرونا تا 80 هزار تومان هم رشد کرد. اما موج جدید رونق سهام و فشار دولت بر بخش مسکن، «تسه»ها را در سراشیبی قیمتی قرار داد.

15-04

 

 

 

بازار نفت

ملاقات مجدد نفت با سطح 40 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز جمعه 7/ 2 درصد افزایش یافت و به قیمت 9/ 39 دلار معامله شد. شاخص WTI با وجود سیگنال‌های منفی از تقاضا نظیر افزایش ذخایر نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی و همچنین ریسک‌های مرتبط با موج دوم شیوع کرونا، از سمت عرضه حمایت شد و حتی سطح 40 دلاری را هم لمس کرد. کمیته وزارتی اوپک و متحدانش در نشست روز پنجشنبه تاکید کرد که اعضای ائتلاف به 87 درصد از تعهدات خود مندرج در توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند. قرار بود این قرارداد تا پایان ماه جاری -ژوئن- ادامه داشته باشد، ولی این گروه موافقت کرد به شرط تبعیت صد درصدی تمام اعضا، قرارداد تا پایان ماه آینده -جولای- تمدید شود. برنامه‌های عراق و قزاقستان برای جبران تعهدات خود به توافق کاهش تولید هم از قیمت‌ها حمایت کرد.

15-05