بازار سهام

پیشتازی بی‌وقفه سهام در موج دوم

بازار سهام در معاملات دوشنبه برای پنجمین روز متوالی افزایشی عمل کرد و در قله جدید مستقر شد. شاخص کل بورس تهران در این روز جهشی ۱/ ۳ درصدی را به ثبت رساند و برای اولین بار قدم در کانال ۳۴/ ۱ میلیون واحدی گذاشت. جریان حرکت منابع خرد به سمت صنایع بزرگی چون فلزات و پتروشیمی‌ها نقش پررنگی در پیشروی شاخص کل نسبت به شاخص هموزن داشت. به نظر می‌رسد کاهش مضاعف ارزش ریال عامل اصلی رکوردشکنی‌های پیاپی سهام و تقویت جبهه غول‌های کالایی بازار باشد. تکذیب شایعه نهایی شدن مجوز افزایش نرخ سیمان هم عامل بازگشت سیمانی‌ها به مدار صعودی شد. همچنین عنوان بیشترین خروج پول خرد به صنایعی نظیر دارویی‌ها و لاستیک‌سازان تعلق گرفت. با وجود عدم تناسب بین سود و قیمت سهام، موج ورود پول‌های تازه به بورس نوید تداوم این روند را می‌دهد.

 

 

بازار سکه

نیروی آرامش‌بخش دلار برای سکه

بازار سکه هم دیروز به تبعیت از دلار به تعدیل سرعت رشد خود پرداخت. ساعت 16 دیروز هر سکه طرح جدید در بازار تهران به قیمت 8 میلیون و 200 هزار تومانی معامله شد و به رشد 50 هزار تومانی (معادل 6/ 0 درصد) قناعت کرد. این هفتمین رشد متوالی قیمت این فلز گرانبهاست. سرعت رشد سکه در روزهای شنبه و یکشنبه اوج گرفت و تا 3 درصد هم رفت، اما دیروز همراه با کاهش شتاب افزایشی دلار، از حرارت معاملاتی سکه‌بازان هم کاسته شد. ضمن اینکه طلای جهانی هم به رشد ملایم کمتر از 4 دلاری (تا ساعت 16) بسنده کرد تا عملا مجال بنیادی برای صعود سکه محدود شود. فروکش التهابات ارزی و تداوم رونق بورس می‌تواند تا حدی بر سکه بیاورد، اگرچه همچنان چشم‌انداز بهای طلا، چه در سطح داخل و چه در بازارهای جهانی، صعودی است.

 

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس به اوج یک ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دوشنبه با رشد 4 دلاری به قیمت 1748 دلار معامله شد. روز گذشته اونس طلا تا سطح 1758 دلار هم پیش رفت. این بالاترین سطح قیمت طلا طی بیش از یک ماه اخیر محسوب می‌شود. علاوه بر تنش‌های ژئوپلیتیک، موج جدید ابتلا به کرونا در سطح جهانی امید به ترمیم آسیب‌های اقتصادی شیوع این ویروس را کمرنگ ساخته و سرمایه‌ها را به سمت بازارهای امنی چون طلا کشانده است. سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه اعلام کرد که نرخ شیوع کرونا در آمریکای شمالی و جنوبی بیشترین افزایش را داشته است. از طرف دیگر، هشدار مقامات فدرال رزرو مبنی بر تشدید بیکاری در آمریکا در صورت طولانی‌تر شدن دوره بهبود فعالیت‌های تولیدی هم از طلا حمایت کرد. گزارش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، آمارهای پیش رو در حوزه یورو و انگلستان مورد توجه طلاست.

 


بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن در مسیر جبران

بازار اوراق مسکن هم در جریان معاملات روز دوشنبه با برتری تقاضای همه‌جانبه به رشد حداکثری دست یافتند. بهای هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن دی ۹۷ دیروز ۵ درصد افزایش یافت و سطح ۶۰ هزار تومانی را پس از چهار روز کاری دوباره تصاحب کرد. میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات هم دیروز با رشد ۵/ ۳ درصدی به کانال ۶۰ هزار تومانی راه یافت. این دومین رشد متوالی «تسه»ها پس از اصلاح ۱۳ جلسه معاملاتی به حساب می‌آید. چرخش مثبت «تسه»ها را می‌توان نتیجه ورود تقاضای تکینکی سرمایه‌گذاران پس از سقوط بیش از ۳۰ درصدی دانست. در عین حال، کاهش قابل توجه ارزش ریال در یک هفته اخیر نیز موج جدیدی از تورم انتظاری در بازار فیزیکی مسکن را به وجود آورد و از حیث بنیادی نیز امکان تقویت تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن را فراهم کرد.

 

 



بازار نفت

عبور ناکام نفت از مرز 40

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دوشنبه به سطح 6/ 39 دلار رسید. این شاخص نفتی دیروز تا بالای 40 دلار هم پیش رفت، اما در ادامه معاملات از این سطح عقب نشست. هر دو شاخص نفتی هفته گذشته حدود 9 درصد افزایش داشته و نفت برنت وارد وضعیتی شد که در آن قیمت نفت تحویل فوری بالاتر از قیمت نفت تحویلی در ماه‌های آتی است. این وضعیت نشان دهنده محدودتر شدن عرضه نفت در بازار است. سیگنال‌های حمایتی کمیته وزارتی اوپک و تعهد عراق و قزاقستان برای جبران کاهش تولید از قیمت‌ها حمایت کرد. البته نگرانی از افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و آسیب‌های احتمالی ناشی از اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از دور دوم شیوع این بیماری به‌عنوان مانعی در برابر بهبود تقاضای سوخت بر قیمت‌ها سایه انداخت.