بازار سهام

استمرار صف‌های خرید در بورس

پیشروی نماگرهای سهام در روز سه‌شنبه با سرعت بیشتری ادامه یافت. شاخص کل در روز گذشته با جهش ۷/ ۳ درصدی (بالاترین رشد روزانه از ۱۸ خرداد) در آستانه ورود به سطح ۴/ ۱ میلیون واحد ایستاد. همراه با ثبت رشد ۸ درصدی ارزش معاملات، خالص خرید برای نهمین روز متوالی به نفع سرمایه‌گذاران خرد رقم خورد. تب جاماندن از رونق بورس خیل گسترده‌ای از افراد تازه‌وارد را جذب بازار سهام کرده است. در این میان، کاهش شدید ارزش ریال هم بر تب ورود به تالار سهام افزوده است. الگوی روزهای اخیر، یعنی جذب بخش عمده‌‍‌‌ای از منابع خرد توسط صنایع کامودیتی‌محور و پیشروی سریع‌تر شاخص کل از شاخص هم‌وزن در روز گذشته هم تکرار شد. در اتفاقی نادر و در واقع، در اثر عرضه‌های شدید در سهام سیمانی، عنوان بیشترین ارزش معاملات به این صنعت بورسی تعلق گرفت.

 

 

 

بازار سکه

همراهی سکه در دو بازار

بازار سکه دیروز جدی‌ترین جهش روزانه خود از ابتدای اسفند سال قبل را به ثبت رساند و در قله تازه‌ای مستقر شد. قیمت هر سکه طرح جدید دیروز جهش 520 هزار تومانی را ثبت کرد و به اوج 8 میلیون و 720 هزار تومانی دست یافت. از سوم اسفند سال قبل تا روز گذشته جهشی 3/ 6 درصدی در بازار داخلی طلا تجربه نشده بود. سکه فیزیکی با جهش قابل‌توجه روز گذشته خود را به سطح قیمت‌های بورسی این فلز گرانبها یعنی همان گواهی سپرده تحویل یک‌روزه رساند. با وجود این جهش همچنان برآوردها نشان می‌دهد که سکه در مقایسه با دلار و طلای جهانی و همچنین با احتساب مالیات ارزش‌افزوده در زیر ارزش «ذاتی» خود معامله می‌شود و از این منظر همچنان جای رکوردشکنی دارد. گرچه نگرانی از بازگشت قیمت پس از رشدهای متوالی هم وجود دارد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

دو سیگنال منفی به طلا

بهای هر اونس طلای فیزیکی ساعت 16 روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در 5 هفته اخیر، یعنی 1758 دلار رسید. همچنان در کنار تزریق بسته‌های پولی به اقتصادهای عمده، آمارهای ابتلا به کرونا در دومین موج جهانگیر خود محرک سرمایه‌های جهانی برای پناه‌گرفتن در طلاست. به بیان دیگر، ثبت بیشترین میزان ابتلای روزانه به کرونا در یکشنبه که 65 درصد آن در آمریکا بود، طلا را به سطحی فراتر از اوج یکماهه برد. البته امیدواری به داده‌های مثبت اقتصادی در اروپا سرعت رشد طلا را تعدیل کرد. دیروز آمار شاخص مدیران خرید(PMI) در آلمان، انگلستان و حوزه یورو بسیار بهتر از انتظارات بود. ضمن اینکه فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک بین چین و آمریکا مانع پیشروی طلا بود. ترامپ روز گذشته توافق تجاری با چین را «کاملا سالم» توصیف کرد تا به این ترتیب، مجال برای رشد طلا محدود شود.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

رونق تقاضا برای اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن در معاملات دیروز به مسیر صعودی خود برای جبران تاریخی‌ترین افت قیمت‌ها ادامه داد. قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 در جریان دادوستدهای سه‌شنبه 5 درصد افزایش یافت و کانال 63 هزار تومانی را پس گرفت. میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات هم در روز گذشته طی رشد 9/ 3 درصدی، به سطح 62 هزار تومانی دست یافت. جریان افزایش یکپارچه تقاضا در اوراق در حالی ادامه دارد که طی روزهای قبل، به دلیل رونق مجدد سهام و انتشار اخبار منفی از حوزه بنیادی مسکن (فشار دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی) منجر به طولانی‌ترین و شدیدترین دوره کاهش قیمت در اوراق وام مسکن شده بود. اما از ابتدای این هفته نه‌تنها تقاضای تکنیکی به سمت اوراق مسکن بازگشت بلکه با رکوردشکنی‌های بازارهای موازی، جذابیت بنیادی «تسه»ها هم بیشتر شد.

 

 

 

بازار نفت

احیای اروپایی قیمت‌های نفت

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز 9/ 1 درصد افزایش یافت و به سطح 5/ 41 دلار رسید. گرچه افزایش بی‌سابقه نرخ سرایت به کرونا در موج دوم موجب نگرانی از آینده تقاضای سوخت و فشار بر شاخص‌های نفتی شده بود، اما سیگنال‌های مثبت از روابط چین و آمریکا از نگرانی فعالان بازارها کاست. ترامپ دیروز موضع امیدوارکننده‌تری در قبال چین گرفت و از توافق تجاری بین این دو کشور حمایت کرد، تا به این ترتیب، فشارهای ناشی از این ناحیه کاسته شود. ضمن اینکه داده‌های بهتر از انتظار شاخص مدیران خرید در اروپا هم زمینه‌ساز بهبود تقاضا برای نفت شد و نگرانی‌های مرتبط با موج دوم کرونا را در سایه قرار داد. در همین راستا، بانک آمریکا هم پیش‌بینی خود برای نفت برنت در 2020 را از متوسط 37 دلار به 7/ 43 دلار افزایش داد.