بازار سهام

چهارمین هفته صعود متوالی سهام

بورس تهران اولین هفته کاری تابستان را با رشد ۱۵ درصدی شاخص کل سپری کرد. صعود شاخص کل برای چهارمین هفته متوالی را باید نتیجه تداوم ورود پول‌های تازه به بورس دانست. سرمایه‌گذاران حقیقی در این هفته حدود ۳ هزار میلیارد تومان دیگر از سهام بورسی و فرابورسی را به دارایی خود اضافه کردند. کاهش شدید ارزش ریال و سرکوب بازارهای موازی از جمله بازار پول(با کاهش دستوری نرخ سود)، سرکوب بخش مسکن(با طرح مالیاتی و تعیین سقف اجاره) و فشار امنیتی بازارساز بر نرخ ارز و متعاقبا قیمت سکه، سهام را به پناهگاهی برای سرمایه‌های خرد بدل کرده است. جالب‌ترین ویژگی معاملات این هفته جذب بخش اصلی تقاضا توسط غول‌های کالایی، خودرویی و بانکی و ثبت بازدهی ۱۹ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بود. عقبگرد دلار و سکه از اوج می‌تواند از تب خرید سهام هم بکاهد.

 

 

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه از رکورد تاریخی

بازار سکه طی هفته قبل با وجود شباهت رفتاری با بازار ارز، در بازدهی از دلار سبقت گرفت. قیمت هر سکه طرح جدید هفته گذشته نهایتا رشد 650 هزار تومانی را رقم زد و روز پنج‌شنبه در سطح 8 میلیون و 350 هزار تومان قرار گرفت. سکه در این هفته همراه با دلار و البته با سرعت بیشتر تا سطح 8 میلیون و 720 هزار تومان هم پیش رفت. در ادامه با سقوط دلار شاهد عقبگرد سکه از اوج تاریخی بودیم. با این حال، سکه به لطف چشم‌انداز مثبت طلای جهانی بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به دلار ثبت کرد. قیمت هر سکه طرح جدید از ابتدای سال 39 درصد افزایش داشته و این در حالی است که دلار طی این مدت تنها 19 درصد بالاتر از ابتدای سال ایستاده است. همچنان بحران کرونا و سیاست‌های انبساط پولی حامی طلا هستند.

 

 

 

بازار طلای جهانی

نوسان ملایم اونس زیر سقف 8 ساله

قیمت هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه به سطح 1765 دلار رسید و با رشد 5 دلاری خود در مسیر ثبت سومین هفته صعود متوالی گام برداشت. ثبت رکورد جدید ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا، تشدید شیوع در برزیل، هند و آمریکای‌جنوبی همچنان عامل تقویت طلا و ارزش دلار آمریکاست. رئیس بانک مرکزی ژاپن با ابراز نگرانی از لطمه‌های موج دوم کرونا سیگنال تداوم انبساط پولی در این کشور را به بازارها ارسال کرد. با این حال، رئیس بانک‌مرکزی اروپا طی سخنانی اعلام کرد که منطقه یورو احتمالا از بدترین شکل بحران ناشی از کرونا عبور کرده است، اگرچه مقامات باید برای مقابله با موج دوم آمادگی داشته باشند. در کنار این، طرح بریتانیا برای محدودیت‌های کمتر برای مسافرت‌های بین‌المللی از شدت نگرانی از موج دوم کرونا در بین سرمایه‌گذاران کاست.

 

 

 

 

بازار اوراق مسکن

توقف طولانی‌ترین دوره افت قیمت اوراق

اوراق تسهیلات مسکن پس از ثبت طولانی‌ترین دوره نزولی، هفته گذشته همراه با سایر بازارهای دارایی در مسیر صعودی گام زدند. قیمت هر ورقه تسهیلات وام دی 97 در هفته قبل 3/ 14 درصد افزایش یافت و سطح 64 هزار تومانی را مجددا تصاحب کرد. امتیاز تسهیلات سایر دوره‌ها هم مسیر مشابهی را طی کردند. «تسه»ها از یکشنبه گذشته پس از 13 افت متوالی پا در مسیر افزایشی گذاشتند. رکوردشکنی بازار ارز و طلا و پیشروی سهام مانع از کاهش بیشتر اوراق مسکن شد، ضمن اینکه داده‌های بنیادی هم حکایت از برتری تقاضا و افزایش تورم در این بخش داشت. بر اساس گزارش ماهانه وزارت راه و شهرسازی، به‌رغم کاهش 3/ 4 درصدی حجم معاملات مسکن در تهران طی خردادماه امسال، متوسط قیمت در این بخش با رشد ۲ میلیون تومانی(معادل 12 درصد) به ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

 

 

بازار نفت

موج خوش‌بینی به ترمیم تقاضا

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز جمعه به قیمت 9/ 38 دلار رسید. این شاخص نفتی که در ابتدای هفته با انتشار داده‌های بهتر از انتظار PMI در آمریکا و اروپا تا سطح 41 دلار پیش رفته بود، در ادامه هفته، با افزایش ذخایر تجاری نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی و ادامه روند نزولی میزان اشتغال در این کشور تحت‌فشار قرار گرفت، ضمن اینکه افزایش معنادار تعداد مبتلایان به کرونا هم مانع پیشروی نفت شد و تلاش‌های اوپک در کاهش عرضه را کم‌اثر ساخت. در روزهای اخیر ایالت‌هایی که مراکز عمده تقاضای سوخت در آمریکا به‌شمار می‌روند با نرخ بالای سرایت به کرونا مواجه هستند. اما روز جمعه به‌رغم رشد ابتلا، تصاویر ماهواره‌ای از افزایش تردد در چین، اروپا و آمریکا موجب خوش‌بینی به ترمیم تقاضا و حمایت از نفت شد.