بازار سهام

15-01

دو رکورد جدید در تالار سهام

سریال رکوردشکنی بازار سهام در روز چهارشنبه از دو مجرا ادامه یافت. از یک طرف، تداوم ورود پول‌های جدید به بازار منجر به رشد همه‌جانبه قیمت سهام و جهش 3/ 4 درصدی شاخص کل به سطح بی‌سابقه 6/ 1 میلیون واحدی شد. ضمن اینکه رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام با عرضه سهام «سیتا» به بیش 5/ 4 میلیون نفر ارتقا یافت. فقط در روز گذشته حدود 3/ 2 هزار میلیارد تومان پول از جانب سرمایه‌گذاران حقیقی وارد معاملات سهام شد تا کل جریان ورود سرمایه‌های خرد به بازار سهام از ابتدای سال به رقم چشمگیر 57 هزار میلیارد تومان برسد. صف‌بندی مستحکم خریداران در دو روز اخیر امید به ادامه رشد شاخص سهام در هفته آینده را بالا برد. فضای تورمی حاکم بر کل کشور به موازات سیاست‌های سرکوب قیمتی در بازار رقیب، بورس را به‌عنوان تنها گزینه جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

 

بازار سکه

15-02

همگرایی سکه در دو بازار

بازار سکه روز چهارشنبه با حمایت طلای جهانی و همسو با نرخ داخلی دلار رکورد جدیدی ثبت کرد. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 معاملات دیروز 110 هزار تومان رشد کرد و به سطح بی‌سابقه 9 میلیون و 100 هزار تومان رسید. پیشروی طلای جهانی به بالاترین سطح در 8 سال گذشته در کنار صعود نرخ‌های داخلی ارز زمینه‌ای فراهم کرد تا سکه طی روز گذشته در معاملات فیزیکی با قدرت از مرز 9 میلیون تومان عبور کند. در بورس کالا هم شاهد افزایش یک درصدی قیمت اوراق سکه –تحویل یک‌روزه- تا سطح 9 میلیون و 95 هزار تومان بودیم. به‌رغم محدودیت‌های ناظر بازار برای سرکوب قیمت‌ها، تشکیل صف‌های خرید برای گواهی سپرده سکه در بورس کالا نشان داد که تب خرید دارایی‌های امن و خرید طلا در بین فعالان بازارها بالاست و با وضع محدودیت فرونمی‌نشیند.

 

بازار طلای جهانی

15-03

صعود اونس به اوج 8 ساله

اونس طلای نقدی دیروز تا سطح هزار و 790 دلار رفت و ضمن ثبت بالاترین سطح قیمتی از سال 2012 در ساعت 16 به قیمت هزار و 781 دلار رسید. اونس طلای نقدی دیروز تا اوج هزار و 800 دلاری هم پیش رفت. تشدید عدم قطعیت در اقتصاد جهانی در اثر موج جدید ابتلا به کرونا در آمریکا و دیگر نقاط جهان توام با بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی همچنان محرک اصلی افزایش سرمایه‌گذاری در طلاست. صحبت‌های ریاست بانک مرکزی و خزانه‌داری آمریکا در کنار اظهارنظر نگران‌کننده رئیس بانک فدرال نیویورک درخصوص ترمیم طولانی‌مدت آثار کرونا منجر به تحریک قیمت طلا شد. قیمت طلا دیروز در هند هم رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. البته طلا عصر چهارشنبه پیش از انتشار صورتجلسه نشست فدرال رزرو، PMI آمریکا در ژوئن و همچنین داده‌های اشتغال غیرکشاورزی این کشور تحت فشار قرار گرفت.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

افت ادامه‌دار اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن روز گذشته هم برخلاف سایر بازارهای دارایی در مسیر نزولی حرکت کرد. قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات دی 97 طی دادوستدهای روز چهارشنبه 3/ 3 درصد کاهش یافت و به سطح 65 هزار تومان تنزل کرد. میانگین قیمت کل اوراق هم با افتی یکسان به کانال 65 هزار تومان برگشت. سومین افت متوالی اوراق مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که رشد قیمت املاک در تهران بر اساس آخرین آمار شتاب بیشتری گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار شاخص قیمت املاک مسکونی تهران در خردادماه امسال 3/ 11 درصد افزایش داشته که در مقایسه با اردیبهشت 8/ 1 واحد درصد بیشتر بوده است. علاوه بر سیاست‌های محدودکننده دولت در حوزه مستغلات و جذابیت دارایی‌های رقیب، رشد قیمت در معاملات فیزیکی و عدم افزایش سقف اعتباری اوراق وام را می‌توان عامل اصلی فشار بر قیمت «تسه»ها دانست.

 

بازار نفت

15-06

حمایت‌های دوجانبه از نفت

بهای نفت ساعت 16 روز چهارشنبه با حمایت دوجانبه تقاضا و عرضه 2 درصد افزایش یافت و به سطح 1/ 40 دلار رسید. به‌رغم نگرانی از روند افزایشی ابتلا به کرونا، تنزل بیش از انتظار موجودی نفت و بنزین در آمریکا این سیگنال را به بازار ارسال کرد که تقاضا افزایشی است. موسسه نفت آمریکا عصر سه‌شنبه در برآورد هفتگی خود از کاهش 16/ 8 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت این کشور خبر داد، در حالی که تحلیلگران انتظار افت 7/ 2 میلیون بشکه‌ای ذخایر را داشتند. افت تولیدات نفت اوپک در ژوئن به کمترین سطح در دو دهه اخیر هم از قیمت‌ها حمایت کرد. داده‌های مثبت از اقتصاد چین و آلمان نیز خوش‌بینی مضاعفی را در بین فعالان بازارهای کامودیتی به وجود آورد. عصر چهارشنبه آمارهای مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود که در مسیریابی نفت اثرگذار است.