بازار سهام

چهار جنبه تاریخی معاملات بورس

بورس تهران معاملات هفته قبل را با افزایش ۵/ ۱۳ درصدی شاخص کل سپری کرد و ضمن صعود به ارتفاع بی‌سابقه ۶/ ۱ میلیون واحدی، بازدهی باورنکردنی ۲۱۵ درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند. با حضور بی‌سابقه متقاضیان حقیقی سهام و ثبت خالص خرید ۶/ ۲ هزار میلیارد تومانی، رکورد ارزش معاملات خرد هم طی این هفته شکست و به ۲۶هزار میلیارد تومان رسید. رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام نیز به ۵/ ۴ میلیون نفر ارتقا یافت. سهام بانک‌ها، فلزات اساسی و خودرویی‌ها عناوین اول تا سوم ارزش معاملات هفتگی صنایع بورسی را به خود اختصاص دادند. دو صنعت بزرگ پالایشی و خودرویی‌ها هم بازدهی متوسط بالای ۲۰ درصد را ثبت کردند. در مقابل، لاستیک‌سازان و قندی‌ها با افت بیش از ۲ درصدی شاخص مواجه شدند. شایعه اخذ مالیات از عایدی سرمایه می‌تواند در جهت‌گیری معاملات شنبه اثرگذار باشد.

 

 

 

بازار سکه

رقابت نزدیک سکه با سهام

سکه در هفته گذشته همسو با حرکت دلار و البته با سرعت بسیار بالاتری رشد کرد. قیمت هر سکه طرح جدید در هفته قبل یک میلیون و 130 هزار تومان افزایش یافت و قله تاریخی 9 میلیون و 480 هزار تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. به این ترتیب، سکه با ثبت بازدهی 5/ 13 درصدی، از سرعت 4/ 8 درصدی دلار سبقت گرفت و خود را در مقیاس هفتگی به بورس رساند. سکه از ابتدای سال دقیقا دو برابر دلار رشد کرده است. دلار از ابتدای سال 29 درصد افزایش داشته در حالی که سکه طی این مدت 58 درصد بازدهی داشته است. علاوه بر تقویت 21 درصدی اونس جهانی طلا، یکی از عواملی که سکه‌بازان را نسبت به رشد دلار خوشبین نگه داشته، سطح بالاتر نرخ حواله در مقایسه با نرخ اسکناس ارزی طی روزهای اخیر ارزیابی می‌شود.

 

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در معرض فشار عرضه

طلای جهانی روز جمعه با ثبت نوسانات کم‌دامنه در ساعت 16 به قیمت 1775 دلار رسید. به‌رغم نگرانی از موج جدید ابتلا به ویروس کرونا، انتشار آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منجر به فشار بر بهای این فلز گرانبها شد. داده‌های بهتر از پیش‌بینی بازار کار آمریکا در ماه ژوئن (نرخ بیکاری 2/ 11 درصدی و افزایش 8/ 4 میلیونی تعداد شاغلان بخش غیرکشاورزی) و همچنین ثبت نرخ بیکاری بهتر از انتظار در حوزه یورو با PMIهای مثبت از اقتصادهای اروپایی همگی در جهت فشار بر طلا عمل کردند. این سیگنال‌ها می‌تواند سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو را برای حمایت از اقتصاد مهار کند. تداوم فعالیت‌های بهتر از انتظار در اقتصادهای عمده مانع از کاهش مضاعف نرخ بهره و تضعیف ارزش پول‌های عمده خواهد شد و جریان سرمایه را از طلا به سهام سوق خواهد داد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن در مسیر نزولی

هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 در معاملات هفته گذشته پس از یک رفت و برگشت نهایتا با رشد 8/ 0 درصدی قیمت به کار خود پایان داد و در ارتفاع 65 هزار تومانی مستقر شد. سایر اوراق هم مسیر مشابهی را طی این هفته تجربه کردند و روز چهارشنبه به متوسط قیمت 65 هزار تومانی بازگشتند. اوراق وام مسکن تا دوشنبه گذشته همسو با شاخص سهام حرکت می‌کردند اما از روز سه‌شنبه برخلاف روند صعودی سهام با فشار عمومی عرضه و افت قیمت‌ها مواجه شدند. عقب‌نشینی مجدد «تسه»ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که مطابق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران طی فصل بهار 21 درصد افزایش داشته اما سقف خرید وام تغییری نکرده است. به بیان ساده‌تر، قدرت خرید اوراق وام در تهران طی این مدت به‌طور متوسط 21 درصد کمتر شده است.

 

 

 

بازار نفت

پالس مثبت تقاضا به نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز جمعه به 1/ 40 دلار معامله شد. شاخص‌های نفتی در پایان هفته اخیر با دو سیگنال از داده‌های اقتصادی خاصه در آمریکا حمایت شدند. نرخ بیکاری 1/ 11 درصدی آمریکا در ژوئن در مقایسه با پیش‌بینی 3/ 12 درصدی تحلیلگران در کنار افزایش 8/ 4 میلیون نفری شمار شاغلان در بخش غیرکشاورزی این کشور در ماه گذشته امید به احیای فعالیت‌های اقتصادی را زنده کرد. جهت‌گیری دیگر شاخص‌های عمده اقتصادی در آمریکا و اروپا به همراه رشد چشمگیر بخش خدمات چین در ماه ژوئن امیدوارکننده بود. از طرفی، برآوردهای رسمی از افت 2/ 7 میلیونی بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری آمریکا هم به کمک نفت آمد. با این حال، ابتلای 55 هزار نفر از آمریکایی‌ها به کرونا در روز پنج‌شنبه (بالاترین نرخ ابتلا از آغاز همه‌گیری) فعالان بازارها را نسبت به ترمیم تقاضا بدبین کرد.