بازار سهام

عقب‌نشینی خریداران سهام

معاملات روز شنبه در بورس تهران از روند یکدستی برخوردار نبود. اگرچه نماگر اصلی بازار در پی تداوم ورود سرمایه‌های خرد افزایش نیم‌درصدی را تجربه کرد اما فشار عرضه در قریب به اتفاق سهم‌ها منجر به اصلاح شاخص هم‌وزن شد. برخی اختلال در سامانه مرکزی معاملات و برخی شایعه اخذ مالیات از عایدی سرمایه را عامل فشار بر قیمت‌ها عنوان کردند. با این حال جدایی مسیر قیمت در صنایع مختلف دو فرضیه فوق را به‌عنوان عوامل سیستماتیک موثر بر بازار رد کرد و نقش شناسایی سود در کنار هیجانات رایج بازار را برجسته کرد. برترین تقاضا در روز گذشته نصیب غول‌های صنعت پالایشی و خودرویی شد و عنوان بیشترین جذب منابع خرد هم به ترتیب به سه صنعت فلزات اساسی، پالایشگاه‌ها و خودرویی‌ها تعلق گرفت. ورود سرمایه خرد امید به ادامه روند را زنده نگه داشت.

 

 

 

بازار سکه

سکه در آسمان هشتم

قیمت سکه روز شنبه در معاملاتی ملتهب برای اولین‌بار در تاریخ 8 رقمی شد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 520 هزار تومان افزایش یافت و در ارتفاع بی‌سابقه 10 میلیون تومان مستقر شد. قیمت اوراق سکه در بورس کالا هم که به دلیل محدودیت دامنه نوسان یک درصدی از قیمت معاملات فیزیکی این فلز گرانبها عقب افتاده است، دیروز با افزایش دامنه نوسان به 5 درصد، تا سطح 9 میلیون و 550 هزار تومان بالا آمد و فاصله خود را از قیمت‌های نقدی کم کرد. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی در جهت تضعیف شدید ارزش پول کشور را باید مهم‌ترین عامل رکوردشکنی دلار و به تبعیت از آن قیمت سکه دانست. علاوه بر محدودیت‌های عرضه ارز کشور، بسیاری با توجه به چشم‌انداز تورمی طلای جهانی امکان تداوم رشد سکه را در میان‌مدت دور از انتظار نمی‌دانند.

 

 

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا از اوج 8 ساله

قیمت هر اونس طلای نقدی که هفته گذشته تا 1790 دلار هم پیش رفته بود سرانجام به سطح 1776 دلاری برگشت و به رشد هفتگی 5 دلاری بسنده کرد. ثبت رکوردهای جدید ابتلا به کرونا در سراسر جهان موجی از نگرانی را در بین سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی در پی داشت و زمینه را برای رشد طلا تا سقف هشت ساله فراهم کرد. در این میان انتشار داده‌های مثبت از عملکرد اقتصاد آمریکا و اروپا در ماه ژوئن تا حدی از نگرانی‌ها کاست و قیمت طلا را از اوج 8 ساله پایین کشید. با این حال به‌رغم انتشار آمارهای بهتر از انتظار در آمریکا، اروپا و چین همچنان این نگرانی وجود دارد که کشورها ناچار به وضع محدودیت‌های جدید شوند. ضمن اینکه تنش‌های ژئوپلیتیک بین چین و آمریکا هم یکی از عوامل تحریک تقاضای احتیاطی طلا به شمار می‌رود.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

چرخش مثبت اوراق مسکن

اوراق وام مسکن پس از سه افت پی در پی در معاملات روز شنبه به مسیر صعودی بازگشتند. قیمت امتیاز تسهیلات دی 97 در پایان دادوستدهای دیروز مجددا کانال 67 هزار تومان را تصاحب کرد و افزایشی معادل 2/ 3 درصد را به ثبت رساند. در مجموع کل اوراق تسهیلات مسکن از دوشنبه هفته قبل همزمان با اصلاح موقت شاخص سهام با فشار عرضه مواجه شدند و طی سه روز از کانال 70 هزار تومان تا محدوده 65 هزار تومان به عقب برگشتند. اما این روند طی روز گذشته متوقف شد و متوسط قیمت در این بازار به سطح 66 هزار تومان ارتقا پیدا کرد. نکته جالب در معاملات این اوراق افزایش شکاف قیمتی بین امتیازهای مختلف بود؛ پایین‌ترین سطح قیمت اوراق طی روز گذشته 60 هزار تومان و بالاترین سطح قیمت هم 68 هزار تومان بود.

 

 

 

بازار نفت

استقرار نفت در کانال 40 دلار

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا هفته قبل 5/ 5 درصد افزایش یافت و به سطح 3/ 40 دلار رسید. بخش عمده این رشد تحت تاثیر آمارهای قوی از بازار کار آمریکا در ماه ژوئن و افت ذخایر نفت خام این کشور رقم خورد. ضمن اینکه شاخص‌های اشتغال در اروپا هم در ترمیم تقاضای نفت طی هفته اخیر نقش مثبتی بازی کرد. با این حال به گفته تحلیلگران این ریسک وجود دارد که رشد اخیر تعداد موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا ترمیم شکننده فعالیت‌های اقتصادی خاصه در آمریکا و اروپا را خنثی کند. روز پنج‌شنبه تعداد موارد ابتلا به کرونا در آمریکا به بیش از 55 هزار نفر رسید. افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا به آن معناست که تعداد فرصت‌های شغلی ایجادشده در آمریکا که در ماه ژوئن جهش داشت ممکن است مجددا با کاهش مواجه شود.