بازار سهام

قطار بدون توقف رکوردهای بورس

هجوم بی‌امان خریداران تازه‌وارد طی روز دوشنبه اهالی بازار سهام را یک بار دیگر غافلگیر کرد. شاخص اصلی بورس تهران روز گذشته در پی تشکیل صف‌های طولانی خرید برای قریب به اتفاق سهم‌ها جهش ۸/ ۳ درصدی را تجربه کرد و با قدرت از مرز بی‌سابقه ۷/ ۱ میلیون واحد گذشت. در این روز، همزمان با عقب‌نشینی نسبی فروشندگان، ارزش خالص خرید سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس و فرابورس به عدد قابل توجه ۲/ ۲ هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین حجم ورود سرمایه‌های خرد هم طی روز گذشته در سهام شرکت‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌ها رقم خورد. پس از بازدهی چشمگیر اولین صندوق قابل معامله سهام دولتی(دارا یکم) تقاضای خرد برای سهام شرکت‌های مشمول صندوق‌های بعدی دولت(صندوق سهام پالایشگاه‌ها، فلزات و خودرویی) همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و کمتر کسی از بین فعالان بورسی از اصلاح عمیق بازار می‌هراسد.

 

 

بازار سکه

سنگین‌ترین سقوط سکه در 20 ماه

بازار طلای داخلی دیروز همراه با عقبگرد نرخ دلار در سراشیب سقوط قرار گرفت و سنگین‌ترین افت روزانه را طی 20 ماه اخیر تجربه کرد. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز دوشنبه 750 هزار تومان (معادل 2/ 7 درصد) کاهش یافت و به سطح 9 میلیون و 650 هزار تومانی بازگشت. فلز زرد در رالی صعودی خود با سرعتی فراتر از دلار پیش رفته بود و همین امر سبب شد تا در مسیر نزولی نیز با افت سهمگین‌تری مواجه شود. همزمان با فشار فروش در معاملات فیزیکی سکه، در بازار گواهی سپرده این فلز گرانبها در بورس کالا هم قیمت‌ها افت کرد. البته کاهش دامنه نوسان قیمت اوراق گواهی سپرده سکه به یک درصد مانع از همراهی اوراق سکه با سقوط قیمت در معاملات فیزیکی شد و به این ترتیب، فرآیند تعادل‌یابی گواهی‌های سپرده به روزهای بعد موکول شد.

 

 

بازار طلای جهانی

اونس در سایه جهش سهام

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته بدون تغییر قابل ملاحظه‌ای در سطح 1777 دلار قرار گرفت. بازگشایی بازارهای جهانی طی روز گذشته عمدتا تحت تاثیر جهش شاخص‌های سهام چین بود. شاخص CSI چین دیروز جهش 7/ 5 درصدی را تجربه کرد و موج مثبتی را در بازارهای سهام آسیایی و اروپایی به دنبال داشت. در واقع، خوش‌بینی به عملکرد چین در مقابله با کرونا جای خود را به نگرانی از افزایش بی‌سابقه ابتلا به کرونا خاصه در آمریکا و هند و برزیل داد. البته در شرایطی که بخش عمده سرمایه‌های جهانی راهی بازارهای ریسکی شدند، تنزل شاخص دلار به کمترین میزان در دو هفته اخیر از محل تقویت قدرت خرید متقاضیان غیردلاری به کمک طلا آمد. انتظار برای رونمایی از عملکرد بخش غیرصنعتی آمریکا در ماه ژوئن هم یکی از عواملی بود که کم‌نوسانی طلا را به دنبال داشت.

 

 

بازار اوراق مسکن

نشانه‌گیری‌های نابجا در بازار مسکن

روز دوشنبه در بازار اوراق مسکن هم همانند سایر بازارهای دارایی شاهد برتری همه‌جانبه تقاضا و رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها بودیم. قیمت امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 دیروز 7/ 4 درصد افزایش یافت و به کانال 73 هزار تومان صعود کرد. در مجموع، میانگین قیمت 23 مرحله از اوراق وام مسکن در جریان دادوستدهای دیروز افزایشی 2/ 4 درصدی را ثبت کرد و پس از سه هفته بار دیگر به کانال 72 هزار تومان راه یافت. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی به همراه محدودیت‌های مرتبط با کرونا و تحریم‌ها منجر به شکل‌گیری موج جدیدی از تورم انتظاری در بازار مسکن شده و تقاضا برای اوراق تسهیلات را تحریک کرده است. البته سیاست‌گذاران در تلاش هستند با افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی به‌زعم خود میزان عرضه مسکن را افزایش داده و به این طریق مانع پیشروی قیمت در این بازار شوند.

 

 

بازار نفت

سایه کرونا بر نفت آمریکا

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز دوشنبه در معاملاتی متعادل به قیمت 7/ 40 دلار رسید. دیروز شاخص نفت برنت با خوش‌بینی به اثرات کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ افزایشی عمل کرد اما معاملات شاخص نفت آمریکا (WTI) به دلیل تهدیدات سمت تقاضا تحت فشار قرار گرفت. طی چهار روز ابتدایی ماه جولای رکورد ابتلای روزانه به کرونا در 15 ایالت آمریکا شکسته شده است. تحلیلگران گسترش همه‌گیری کرونا را در این کشور تهدیدی علیه تقاضای سوخت می‌دانند و منتظر سیگنال‌های قوی‌تر از ترمیم پایدار تقاضا هستند. تغییرات هفتگی ذخایر این کشور برای بازار حائز اهمیت فراوان است. علاوه بر این، آمار بخش خدمات آمریکا در ماه ژوئن می‌تواند در جهت‌گیری نفت موثر باشد. البته دیروز عربستان با افزایش یک دلاری قیمت فروش نفت خود برای مشتریان آسیایی در ماه آگوست سیگنال مثبتی به بازار ارسال کرد.