بازار سهام

15-01

جابه‌جایی دو رکورد در بورس تهران

بورس تهران معاملات هفته گذشته را با صعود 7/ 8 درصدی نماگر اصلی پشت سر گذاشت. در این هفته دو رکورد در بازار سهام ارتقا پیدا کرد. یکی شاخص کل و دیگری ارزش معاملات خرد سهام. شاخص کل برای اولین بار در تاریخ سطح 75/ 1 میلیون واحدی را تصاحب کرد و ارزش معاملات خرد سهام در بورس به میزان باورنکردنی 22 هزار میلیارد تومان رسید. ضمنا با ثبت خالص خرید 6/ 6 هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران حقیقی، بیشترین میزان ورود سرمایه‌های خرد به بورس طی دو ماه اخیر ثبت شد. نکته جالب توجه معاملات این هفته تحرکات عمده معامله‌گران خرد در گروه‌هایی بود که هدف دومین مرحله از عرضه سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله به شمار می‌روند. در واقع، دو صنعت پالایشی و خودرویی در کنار فلزات عنوان بیشترین ورود پول حقیقی را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.

 

بازار سکه

15-03

تثبیت سکه در کانال 10 میلیونی

حمایت‌های دوجانبه دلار داخلی و طلای جهانی سبب شد تا سکه در هفته گذشته ضمن ثبت رکورد تازه، موقعیت خود را در کانال جدید تثبیت کند. بهای هر سکه طرح جدید در هفته قبل 920 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 10 میلیون و 400 هزار تومان رسید. علاوه بر رکوردشکنی دلار، جهش طلای جهانی به بالاترین سطح طی 9 سال اخیر هم نقش مضاعفی در رشد سکه داشت. سکه در میانه هفته پس از ثبت سنگین‌ترین افت روزانه از مهر 97، روز چهارشنبه تا سطح بی‌سابقه 10 میلیون و 500 هزار تومان هم پیش رفت اما در آخرین معاملات هفتگی در اثر افت نرخ داخلی دلار از اوج تاریخی خود بازگشت. در این هفته محدودیت دامنه نوسان اوراق سکه یک‌روزه در بورس کالا به یک درصد کاهش یافت تا شکاف 3 درصدی بین قیمت اوراق و سکه فیزیکی ایجاد شود.

 

بازار طلای جهانی

15-04

طلا در مسیر پنجمین رشد متوالی

بهای هر اونس طلا ساعت 16 روز جمعه به 1807 دلار رسید. قیمت طلا روز جمعه تا زیر سطح 1800 دلار هم عقب رفت اما افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا قیمت این فلز گرانبها را در مسیر ثبت پنجمین هفته افزایشی متوالی قرار داد. پنج‌شنبه موجی از داده‌های مثبت از شاخص دلار حمایت کرد و طلا را به زیر سطح 1800 دلار برد. اما روز جمعه همراه با ثبت ارقام بی‌سابقه ابتلا به کرونا در آمریکا و انتشار آمارهای ضعیف‌تر از انتظار از PPI این کشور ورق برگشت و ضمن فشار بر شاخص دلار، زمینه حرکت صعودی طلا را فراهم کرد. گزارش‌های قوی تولید در اروپا هم ضمن تقویت یورو در برابر دلار، بر طلا اثر مثبت گذاشت. پس از اجرای بسته 2 تریلیون دلاری فدرال رزرو در جولای، سرمایه‌گذاران به اقدام بعدی این نهاد چشم دوخته‌اند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

صعود اوراق مسکن به اوج یک‌ماهه

قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته جهشی 13 درصدی را به نمایش گذاشت و از سطح 65 هزار تومانی به کانال 73 هزار تومانی راه یافت. سایر امتیازهای وام مسکن نیز در روندی مشابه پیش رفتند تا میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات در سطح 74 هزار تومانی به کار خود در این هفته پایان دهد. بهای اوراق وام مسکن در این هفته همسو با سهام حرکت کرد و با وجود عقب‌نشینی روز چهارشنبه در مجموع به بالاترین سطح قیمتی طی یک ماه اخیر دست یافت. روند افزایشی حجم معاملات فیزیکی در بازار مسکن به همراه رشد ملایم ولی پایدار قیمت‌ها در این بخش می‌تواند پشتوانه‌ای بنیادی برای حفظ الگوی صعودی «تسه»ها باشد. در عین حال، نظر به چشم‌انداز محدود عرضه، بهبود سیاست‌های اعتباری در حوزه مسکن و ارتقای سقف خرید از محل اوراق هم محرک تقاضاست.

 

بازار نفت

15-06

واکنش منفی نفت به هشدار آژانس

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا روز جمعه پس از تنزل به کف دو هفته (یعنی 5/ 38 دلار)، در ساعت 16 جمعه با قیمت 1/ 39 دلار معامله شد. در پایان هفته سیگنال‌های ضد و نقیضی به بازار نفت ارسال شد. ثبت رکورد 63 هزار نفری ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا و افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت تجاری این کشور منجر به فشار بر قیمت‌ها شد اما انتشار داده‌های بهتر از انتظار در آمریکا، اروپا و چین در کنار افت بیش از انتظار موجودی بنزین از شاخص 40 دلاری WTI حمایت کرد. با این حال، روز جمعه قیمت‌ها تحت تاثیر PPIهای ضعیف آمریکا و هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به کف دو هفته اصابت کرد. این نهاد با وجود ارتقای 5/ 1 میلیون بشکه تخمین خود از تقاضا در سه‌ماه دوم نسبت به سطح کمتر از انتظار مصرف سوخت و روند آتی آن هشدار داد.