بازار سهام

ضعیف‌ترین عملکرد بورس در ۷ هفته

هفته قبل شاخص کل بورس با رشد ۵ درصدی برای اولین‌بار قدم در کانال ۸/ ۱ میلیون واحدی گذاشت. با وجود ثبت کمترین بازدهی از هفته دوم خرداد، رکورد ورود روزانه پول حقیقی به بورس هم به حدود ۵ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. یکی از ویژگی‌های مهم معاملات هفته قبل تشکیل موج سنگین فروش در سهام شرکت‌های بزرگ بازار خاصه غول‌های خودرویی بود. همزمان با افزایش عرضه در شرکت‌های بزرگ طی معاملات چهارشنبه، در گروه‌های کوچک‌تر بورسی صف‌های خرید شکل گرفت. همین تغییر فاز به افزایش گمانه‌زنی‌ها انجامید. برخی اهالی بورسی، بسته سیاستی بانک مرکزی را گامی در جهت کنترل نقدینگی و کاهش سرعت ورود پول به بورس و در نتیجه، اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها می‌دانند. برخی اما رالی بزرگان بازار را در مراحل پایانی ارزیابی کرده و انتظار حرکت منابع خرد به سمت صنایع کوچک‌تر بورسی را دارند.

 

 

بازار سکه

سکه از دلار جا ماند

بازار سکه در هفته گذشته به دو دلیل عمده از بازار ارز عقب افتاد و به رشد 3/ 5 درصدی بسنده کرد. هر سکه طرح جدید در هفته گذشته ضمن افزایش 550 هزار تومانی در قله 10 میلیون و 950 هزار تومانی قرار گرفت. این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که سکه بر خلاف دلار در دو روز از 6 روز معاملاتی هفته قبل کاهشی عمل کرد. به نظر می‌رسد تزلزل در مسیر طلای جهانی و محدودیت‌های معاملاتی سکه بورسی در این روند اثرگذار بوده است. طلای جهانی هفته قبل دو بار از مرز 1800 دلار عقب نشست تا تثبیت در این کانال به تاخیر بیفتد. ضمنا قیمت‌های پایین‌تر سکه بورسی هم از سرعت رشد سکه بازار کاست. البته سکه با وجود محدودیت، 1/ 5 درصد در هفته قبل افزایش یافت و تا سطح 10 میلیون و 662 هزار تومانی بالا آمد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت اونس در حوالی مرز

بهای هر اونس طلا ساعت 16 جمعه به سطح 1805 دلار رسید. طلای نقدی پنج‌شنبه پس از انتشار داده‌های مثبت از اقتصاد آمریکا و چین به همراه خوش‌بینی به پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن کرونا تا سطح 1796 دلار عقب نشست. پس از کمپانی آمریکایی مدرنا، شرکت انگلیسی AZN هم خبر از کارآزمایی موفقیت‌آمیز واکسن خود روی بیماران کرونا داد. ضمنا مواضع مقامات پولی اروپا و آمریکا درخصوص عدم کاهش نرخ بهره در کنار داده‌های بهتر از انتظار بخش صنعتی و خرده‌فروشی آمریکا و همچنین عملکرد قوی چین در بخش صنعتی و GDP از قدرت طلا کاست. اما رکوردهای جدید ابتلای روزانه به کرونا و تشدید تنش‌های میان پکن و واشنگتن تقاضا برای طلا را تشدید کرد. گفته می‌شود واشنگتن قصد دارد تحریم مسافرتی علیه تمام اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌های آنها وضع کند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

بی‌واکنشی اوراق به توراندازی مالیاتی

اوراق وام مسکن روند صعودی خود را طی هفته قبل ادامه دادند. قیمت هر امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 در جریان دادوستدهای هفته گذشته 2/ 5 درصد افزایش یافت و کار خود را در کانال 77 هزار تومانی به پایان رساند. قیمت اوراق مسکن روز سه‌شنبه تا کانال 80 هزار تومان هم بالا رفت اما روز چهارشنبه با عقب‌نشینی شاخص کل سهام از اوج هفتگی بازگشت. همچنان سهام در مسیریابی سایر بازارهای دارایی از جمله اوراق مسکن نقش اول را بازی می‌کند. این در حالی است که دولت برای کنترل روند صعودی قیمت مسکن در حال پیش بردن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی است. در واقع، دولت این طرح را گامی در جهت افزایش عرضه در بازار مسکن و در نتیجه، فشار بر قیمت‌ها می‌داند، اما فعالان بازار و کارشناسان اجرای این طرح را خلاف حقوق مالکیت عنوان می‌کنند.

 

 

بازار نفت

موانع نفت برای عبور از حبس بازه‌ای

نفت خام آمریکا ساعت 16 جمعه به بهای 5/ 40 دلار معامله شد. چهارشنبه افت 5/ 7 میلیون بشکه‌ای موجودی‌های نفت آمریکا شاخص نفتی وست‌تگزاس را تا کانال 41 دلار بالا برد. اما سیگنال‌های منفی هم از سوی تقاضا و هم عرضه منجر به عقب‌نشینی قیمت در دو روز پایانی هفته شد. در سمت عرضه، اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس به این نتیجه رسیدند که کاهش تولید خود را از ماه آگوست تا پایان سال تعدیل کنند. اوپک‌پلاس از ماه می ‌روزانه 7/ 9 میلیون بشکه از تولید خود می‌کاست، اما چهارشنبه قرار شد از ماه بعد کاهش تولید به شکل رسمی به 7/ 7 میلیون بشکه کاهش یافته و تا دسامبر ادامه پیدا کند. همچنین، قیمت‌ها با افزایش تعداد مبتلایان آمریکایی کرونا به سطح بی‌سابقه 70 هزار نفر و جهش ابتلای روزانه در اسپانیا و استرالیا از سمت تقاضا تحت فشار قرار گرفت.