بازار سهام

15-01

تغییر جبهه خریداران بورسی

 بازار سهام در معاملات روز شنبه چنانکه انتظار می‌رفت با موجی از فشار فروش در شرکت‌های بزرگ مواجه شد. شاخص کل بورس که طی یک هفته اخیر نزد بورس‌بازان به‌عنوان شاخص دولت شناخته می‌شد، دیروز در اثر تشکیل صفوف انبوه فروش، 8/ 1 درصد عقب نشست. در بین سهام گروه‌های مختلف، بیشترین حجم خروج پول حقیقی در سهام خودرویی رقم خورد. در مقابل، سهام شرکت‌های دارویی در جذب منابع خرد با اختلاف از سایر گروه‌ها سبقت گرفتند. در مجموع، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در روز گذشته با تقاضای اقبال گسترده متقاضیان کوچک‌مقیاس بازار همراه شدند. رشد قیمت در 80 درصد از تعداد کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی در معاملات روز گذشته مرهون ورود 900 میلیارد تومان پول جدید از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی بود. تداوم ورود پول به بازار برای شانزدهمین روز متوالی امید به رشد قیمت‌ها را زنده نگه داشت.

 

بازار سکه

15-03

صعود سکه در سایه دلار

سیگنال‌های مثبت از طلای جهانی و نرخ داخلی دلار، سکه را به قله جدید هدایت کرد. قیمت هر سکه طرح جدید روز شنبه ضمن افزایش 250 هزار تومانی به سطح بی‌سابقه 11 میلیون و 200 هزار تومانی صعود کرد. سکه پنجشنبه گذشته به دلیل عقبگرد تند طلای جهانی از مرز 1800 دلار تحت فشار قرار گرفت اما صعود مجدد اونس به بالای 1800 دلار در آخرین معاملات بازار جهانی، شنبه از سکه حمایت کرد. البته برخی در کنار نوسان طلای جهانی، شناسایی سود در بازار سکه را هم عامل فشار بر قیمت‌ها عنوان کردند. نکته جالب توجه این است که سکه در روزهای اخیر در مقایسه با دلار رشد کمتری را ثبت کرده است. در کنار کاهش جدی ورود منابع ارزی به کشور، بازدهی پایین‌تر دلار از ابتدای سال را هم باید عاملی در جهت جاماندگی سکه در هفته اخیر دانست.

 

بازار طلای جهانی

15-04

ششمین رشد متوالی طلا

طلای جهانی معاملات هفته قبل را با رشد 6/ 0 درصدی پشت سر گذاشت و در ارتفاع 1811 دلاری قرار گرفت. طلا با این رشد به ششمین صعود متوالی خود در مقیاس هفتگی دست یافت. داده‌های تورم آمریکا در ابتدای هفته، طلا را حمایت کرد. در ادامه، آمار بهتر از انتظار صنعت و خرده‌فروشی آمریکا در کنار عملکرد قوی چین در بخش صنعتی و GDP از قدرت طلا کاست. ضمنا خوش‌بینی به پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن کرونا و عدم تمایل بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا برای کاهش بیشتر نرخ بهره فشار بر طلا را مضاعف کرد. با این حال، رکوردشکنی تعداد مبتلایان به کرونا در نقاط مختلف جهان، منفی بودن نرخ واقعی بهره، تضعیف ارزش دلار و افزایش تنش بین آمریکا و چین با طرح ممنوعیت سفر تمام اعضای حزب کمونیست چین به آمریکا همچنان چشم‌انداز طلا را صعودی نگه داشته‌اند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

صعود اوراق مسکن به اوج یک ماه و نیمه

قیمت هر امتیاز تسهیلات دی 97 دیروز بیش از 4 درصد رشد کرد و پس از یک ماه و نیم مجددا کانال 80 هزار تومانی را تصاحب کرد. میانگین قیمت کل اوراق هم در الگویی مشابه ضمن صعود 6/ 4 درصدی از کانال 78 هزار تومانی به سطح 9/ 81 هزار تومان رسید. اوراق مسکن که تا هفته گذشته به تبعیت از شاخص سهام نوسان می‌کردند، دیروز برخلاف بورس، با صعود یکپارچه قیمت مواجه شدند. این اتفاق پس از این افتاد که رئیس‌جمهور دستور پرداخت وام ودیعه مسکن از مردادماه ۹۹ را صادر کرد. ضمنا خوش‌بینی به کاهش قیمت مسکن با قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم می‌تواند عامل تقویت تقاضای اوراق باشد. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند قانون مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند هدف اصلی دولت در اجرای این قانون که کنترل قیمت مسکن است را برآورده کند.

 

بازار نفت

15-06

نوسان نفت روی مرز 40 دلاری

نفت خام آمریکا در هفته قبل پس از نوسان زیاد نهایتا روی عدد 6/ 40 قرار گرفت و تغییر محسوسی در برآیند هفتگی نشان نداد. کاهش 5/ 7 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا مهم‌ترین حامی نفت در این هفته بود. اما پس از اعلام افت ذخایر، اوپک و متحدانش در نشست چهارشنبه توافق کردند که کاهش تولید خود را از ماه آگوست از 7/ 9 میلیون به 7/ 7 میلیون بشکه در روز برسانند. از طرفی، شمار ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا هم از سطح بی‌سابقه 75 هزار نفر گذشت. همزمان، در حالی که ابتلا به کرونا در هند و برزیل نیز همچنان رو به افزایش است، اسپانیا و استرالیا نیز بیشترین افزایش روزانه ابتلا به کرونا در 2 ماه اخیر را ثبت کردند. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا هم برای نوزدهمین هفته متوالی کاهش یافت و به کمترین مقدار از ژوئن 2009 رسید.