بازار سهام

15-01

جابه‌جایی رکورد مشارکت در منفی بورس

بازار سهام در جریان معاملات چهارشنبه برای دومین روز متوالی در مسیر اصلاحی گام برداشت. شاخص کل بورس تهران روز گذشته با عقبگرد 8/ 0 درصدی فاصله خود را از اوج تاریخی به 2/ 1 درصد رساند. البته در آن سوی افول قیمت در قریب به اتفاق سهم‌ها، با حضور ۵ میلیون نفری سرمایه‌گذاران در عرضه اولیه «آبادا»، رکورد جدیدی از میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه بازار سهام ثبت شد. توقف معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ عملا بخشی از فعالان بازار را از جریان بازار حذف کرده و قیمت‌ها را در حالتی انتظاری فرو برده است. همین امر منجر به خریدهای جزیره‌ای سرمایه‌گذاران در برخی نمادهای خاص شده است. اگرچه برخی، تعدیل نرخ دلار آزاد را عامل فشار بر شاخص سهام می‌دانند اما عده دیگری، روند آرام و صعودی دلار سامانه نیما و حمایت دولت را انگیزه‌های لازم برای ادامه رشد بورس ارزیابی می‌کنند.

 

بازار سکه

15-03

تغییر الگوی قیمتی در بازار سکه

بهای هر سکه طرح جدید در بازار تهران ساعت 16 روز چهارشنبه، کاهشی 300 هزار تومانی را تجربه کرد و به سطح 10 میلیون و 100 هزار تومان تنزل کرد. این چهارمین افت متوالی سکه از قله تاریخی است. سکه با اصلاح 9/ 2 درصدی دیروز فاصله خود از اوج را به 10 درصد افزایش داد. سکه با این افت عملا رشد نرخ داخلی دلار و جهش طلای جهانی به اوج 9 ساله را نادیده گرفت. البته اوراق سکه در بورس کالا پس از ریزش 5 درصدی سه‌شنبه، در معاملات دیروز قدم در مسیر مثبت گذاشتند و ضمن صعود یک درصدی تا سطح 10 میلیون و 400 هزار تومانی بالا رفت. به این ترتیب، پس از دو هفته متوالی، گواهی سپرده سکه در بورس کالا در جهت مخالف و ضمنا با قیمت‌های بالاتری در مقایسه با سکه‌های فیزیکی معامله شدند.

 

بازار طلای جهانی

15-04

پیشروی طلا در اوج 9 ساله

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه به بهای 1860 دلار رسید و در بالاترین سطح از سپتامبر 2011 قرار گرفت. البته اونس طلای نقدی دیروز تا 1866 دلار هم بالا رفت. با وجود خبرهای مثبت از تولید واکسن، به نظر می‌رسد ضعف شاخص دلار با سیاست‌های تورم‌زای بانک‌های بزرگ مرکزی و تشدید تنش‌های بین چین و آمریکا نقش عمده را در اوج‌گیری اونس داشته‌اند. پس از توافق اتحادیه اروپا بر سر بسته محرک مالی 750 میلیارد یورویی، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در حال مذاکره برای تصویب طرح یک تریلیون دلاری برای مقابله با کرونا هستند. انتظارات از این دو سیاست به صعود یورو به اوج 18 ماهه و تنزل شاخص دلار به کف چهارماهه انجامید. آمریکا روز سه‌شنبه چین را به حمایت از هکرهایی که آزمایشگاه‌های تولید واکسن کرونا را هدف قرار داده‌اند، متهم کرد تا طلا سوخت بیشتری برای رشد داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

تبعیت اوراق مسکن از سهام

اوراق مسکن اولین روز کاری مرداد را با افت دسته‌جمعی سپری کردند. در این روز، قیمت هر امتیاز وام مسکن دی 97 کاهشی 4 درصدی را تجربه کرد و به کانال 84 هزار تومانی بازگشت. میانگین قیمت کل اوراق هم ضمن عقبگرد 3/ 4 درصدی قله 46 ماهه را واگذار کرد و به سطح 85 هزار تومان عقب نشست. باز هم شاهد تاثیرپذیری اوراق وام از روند شاخص سهام بودیم. به نظر می‌آید متقاضیان اوراق سعی دارند معاملات خود را با تابلوخوانی سهام تنظیم کنند و کمتر به فکر رصد سیاست‌های اعتباری و مالیاتی دولت برای حمایت از مسکن هستند. پس از سیاست اخذ مالیات از خانه‌های خالی، روز گذشته خبرها از پرداخت وام ودیعه 50 میلیون تومانی به مستاجران حکایت داشت. با این حال، رفتار قیمتی اوراق وام نشان می‌دهد که فعالان این بازار به تاثیر این سیاست‌ها خوش‌بین نیستند.

 

بازار نفت

15-06

سیگنال منفی ذخایر به نفت

نفت خام آمریکا که سه‌شنبه در اثر انتشار خبرهای مثبت از ساخت واکسن کرونا و توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر بسته محرک 750 میلیارد یورویی به بالاترین سطح از ششم مارس رسیده بود، دیروز 5/ 1 درصد کاهش یافت و به سطح 3/ 41 دلار بازگشت. سیگنال‌های منفی از تقاضا بیشترین فشار را بر قیمت‌ها گذاشت. طبق برآوردهای این موسسه ذخایر نفت آمریکا در هفته قبل 5/ 7 میلیون بشکه افزایش داشته است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار افت 1/ 2 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند. هشدار ترامپ در مورد تشدید بحران کرونا هم بر نگرانی‌ها افزود. آمارهای اقتصادی ژاپن نیز بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت. میزان فعالیت‌های کارخانه‌ای در این کشور در ماه جولای برای پانزدهمین ماه متوالی کاهش یافته است. سیگنال‌هایی هم وجود دارد که عراق هنوز تعهد خود را به توافق کاهش تولید برآورده نکرده است.