بازار سهام

15-01

شناسایی فرصت خرید از سوی حقیقی‌ها

شاخص اصلی بورس تهران با افت 7/ 0 درصدی دوشنبه به روند متزلزل خود طی روزهای اخیر ادامه داد. با وجود فشار متوازن فروش در بسیاری از سهم‌ها، تک‌نمادهای پرتقاضای روزهای قبل نظیر «شستا» و غول‌های خودرویی به راه خود در مسیر صعودی ادامه دادند. حدود یک‌سوم از ارزش معاملات خرد بورسی در 20 سهم پرتقاضای دیروز مجال خرید سهم را نیافت. این در حالی بود که اکثریت نمادها در اثر فشار عرضه به مسیر کاهشی خود ادامه دادند. اما جالب‌ترین وجه دادوستدهای روز گذشته، حضور پررنگ خریداران حقیقی‌ها بود. معامله‌گران حقیقی در این روز، با ثبت خالص خرید 3/ 1 هزار میلیارد تومانی برای بیستمین روز متوالی روند تغییر مالکیت کل سهام را به نفع خود حفظ کردند. گرچه بسیاری نگران اصلاح جدی‌تر قیمت‌ها هستند اما حجم خریدهای حقیقی از تداوم جذب منابع تازه‌وارد توسط سهام حکایت دارد که همچنان امیدبخش است.

 

بازار سکه

15-03

جهش سکه به اوج جدید

ساعت 16 روز دوشنبه بهای هر سکه طرح جدید رشد 300 هزار تومانی را تجربه کرد و برای اولین بار در تاریخ به رکورد 11 میلیون و 250 هزار تومانی رسید. البته سکه روز یکشنبه به‌طور موقت توانسته بود از این سطح فراتر رود اما دوشنبه همراه با طلای جهانی در قله‌ای جدید مستقر شد. علاوه بر دلار که همبستگی بسیار بالایی با بهای سکه دارد، رکوردشکنی اونس طلای جهانی هم به کمک قیمت داخلی این فلز گرانبها آمد. بحران کرونا و خلق فزاینده پول توسط بانک‌های مرکزی سبب حرکت سرمایه‌ها به سمت طلا شده است. از طرفی، در بازارهای داخلی هم سکه به دلیل محدودیت‌های معاملاتی کمتر نسبت به بازار ارز با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و با توجه به هدف 2هزار دلاری طلای جهانی به نظر می‌آید که به سطوح بالاتری هم فکر می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

15-04

سرمایه‌های جهانی پشت خاکریز طلا

اونس طلای جهانی دوشنبه در بازگشایی هفتگی رکورد قبلی خود در سپتامبر 2011 را پشت سر گذاشت و ساعت 16 در جهشی 1/ 2 درصدی به سطح بی‌سابقه هزار و 942 دلاری دست یافت. بحران کرونا، تزریق قابل ملاحظه پول توسط بانک‌های مرکزی بزرگ در کنار تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین از محرک‌های اصلی رکوردشکنی اونس طلا به شمار می‌روند. روز گذشته شاخص دلار همزمان با سقوط نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا به کمترین سطوح تاریخی به کف دو ساله بازگشت. در آمریکا دموکرات‌ها در حال مذاکره برای افزایش مزایای بیکاری و ارائه بسته بزرگ‌تری از بسته یک تریلیون دلاری جمهوری‌خواهان هستند. ضمنا، نشانه‌ای از کاهش تنش در روابط دیپلماتیک پکن و واشنگتن دیده نمی‌شود و روند رو به افزایش ابتلا به کرونا ذهن بازارها را متوجه تبعات تورمی بسته‌های پولی کرده و طلا را به‌عنوان بهترین ابزار پوشش ریسک در نظر گرفته است.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

همبستگی بالا بین اوراق و سهام

روند نزولی قیمت اوراق وام مسکن در معاملات دیروز با همان شدت و وسعت ادامه یافت. بهای هر ورقه امتیاز تسهیلات دی 97 روز گذشته 3/ 3 درصد کاهش یافت و در عقبگردی سه‌پله‌ای به سطح 77 هزار تومان تنزل کرد. میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات هم روز گذشته در الگویی مشابه به کانال 77 هزار تومانی بازگشت تا فاصله قیمت‌ها در این بازار از اوج 45 ماهه (از مهرماه 95) به 12 درصد برسد. به نظر می‌رسد معاملات اوراق همچنان از جو منفی بازار سهام تاثیر می‌پذیرد. گرچه سقف خرید تسهیلات مسکن در سال جاری تغییری نکرد اما قیمت اوراق در سه ماه اخیر در اثر رشد بی‌سابقه قیمت در بازار سهام و افزایش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به بالاترین سطح از مهر 95 رسیدند. اما در یک هفته همراه با تزلزل در روند صعودی سهام شاهد عقبگرد اوراق هستیم.

 

بازار نفت

15-06

نفت در حبس بازه‌ای

بهای نفت خام آمریکا ساعت 16 روز دوشنبه خود را تا 4/ 41 دلار بالا کشید. البته بحران کرونا و اوج‌گیری تنش‌های میان دو اقتصاد بزرگ جهان مهم‌ترین موانع شاخص وست‌تگزاس برای ثبت سومین هفته رشد متوالی به شمار می‌روند. در نقطه مقابل، در سمت عرضه، بازار نفت در حال رصد تاثیر توفان هاناست. این توفان گرمسیری طی روزهای آخر، سواحل تگزاس را در نوردید. البته تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که انتظار ندارند توفان بر فعالیت‌هایشان تاثیر بگذارد. ترمیم قیمت نفت طی هفته‌های اخیر تولیدکنندگان بزرگ را به افزایش عرضه تشویق کرده است. هفته قبل تعداد سکوهای حفاری در آمریکا برای اولین بار از ماه مارس افزایش داشت و شرکت‌های نفتی یک سکو به تعداد سکوهای فعال خود اضافه کردند. این می‌تواند نشانه‌ای از آغاز روند افزایش تولید نفت در آمریکا باشد که در وضعیت فعلی خبر چندان خوشی برای بازار نیست.