بازار سهام

20-01 copy

سنگین‌ترین افت بورس در دو ماه

شاخص کل بورس تهران که از زمان ورود به کانال 9/ 1 میلیون واحدی نوسانات نسبتا کم‌دامنه‌ای را تجربه می‌کرد دیروز با عقبگرد 9/ 1 درصدی، جدی‌ترین افت روزانه را طی دو ماه اخیر (از 6 خرداد) به ثبت رساند. صف‌های فروش در سهام شرکت‌های بزرگ کالایی و بانکی وسعت و شدت بیشتری پیدا کرد و سرانجام دامن سهام پرتقاضای غول‌های خودرویی را هم گرفت. در مقابل، اغلب صنایع کوچک‌تر بورسی نظیر غذایی‌ها، قندی‌ها، لاستیک‌سازان و دیگر سهام شرکت‌های کوچک و متوسط با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. سرمایه‌گذاران خرد هم با جسارت در برابر موج عرضه‌ها ایستادند و 760 میلیارد تومان از کل سهام بورسی را به جمع دارایی‌های خود اضافه کردند. وسعت عرضه‌ها طی روز گذشته نگرانی از اصلاح عمیق‌تر قیمت‌ها را تشدید کرد اما ورود بدون توقف سرمایه‌های خرد معامله‌گران را تا حدی نسبت به روند آتی امیدوار ساخت.

 

بازار سکه

20-03 copy

کاهش شکاف بین سکه بازار و سکه بورسی

بازار سکه دیروز به تبعیت از بازار ارز به حرکت نزولی خود ادامه داد. البته سکه روز سه‌شنبه تحت تاثیر موج نزولی طلای جهانی از قله تاریخی بازگشته بود و دیروز در اثر عقبگرد دلار انگیزه بیشتری برای افت قیمت پیدا کرد. ساعت 16 روز چهارشنبه هر سکه طرح جدید در بازار تهران با قیمت 11 میلیون و 100 هزار تومان معامله شد و کاهشی 50 هزار تومانی را ثبت کرد. گرچه طلای جهانی بخش زیادی از افت روز سه‌شنبه را جبران کرد اما فاز انتظاری حاکم بر بازار جهانی در روز چهارشنبه نهایتا به سکه هم سرایت کرد. در مقابل، قیمت گواهی سکه تحویل یک‌روزه در بورس کالا با افزایش یک درصدی به سطح 10 میلیون و 900 هزار تومان رسید تا فاصله بین سکه بورسی و سکه بازار به کمتر از 200 هزار تومان (معادل 8/ 1 درصد) برسد.

 

بازار طلای جهانی

20-04 copy

نیم‌خیز طلا برای ثبت رکورد جدید

اونس طلای جهانی که روز سه‌شنبه در آستانه نشست دو روزه فدرال‌رزرو به سطح 1913 دلاری نزول کرده بود، بار دیگر به سمت اوج تاریخی قدم برداشت و ساعت 16 چهارشنبه در سطح 1955 دلار قرار گرفت. کاهش بیش از انتظار سطح اطمینان مصرف‌کننده و جابه‌جایی رکورد ابتلا در چندین ایالت آمریکا به همراه بروز نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از تداوم سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو طلا را بار دیگر افزایشی کرد. دیروز فدرال‌رزرو ضمن تمدید طرح وام‌دهى به مشاغل تا پایان سال، از برنامه بزرگ خرید اوراق قرضه غیردولتى تا ماه مارس ٢٠٢١ خبر داد. از طرفی، ترامپ و جمهوری‌خواهان بر سر طرح یک تریلیون دلاری دچار اختلاف‌نظر شده‌اند. به رغم دریافت نشانه‌هایی از پیشرفت در تولید واکسن کرونا، رونمایی از مواضع مقامات پولی آمریکا و همچنین تعیین تکلیف بسته حمایتی در کنگره دو عامل مهم تعیین روند طلا هستند. 

 

بازار اوراق مسکن

20-05

رونق بنیادی معاملات مسکن در تیرماه

پس از 6 افت متوالی در معاملات اوراق مسکن، طی روز چهارشنبه شاهد چرخش صعودی در این بازار بودیم. دیروز همراه با صعود امتیازهای دی‌ماه 97 میانگین قیمت در این بازار هم به کانال 75 هزار تومانی ارتقا یافت. اوراق مسکن به‌طور میانگین حدود 17 درصد افت قیمت را طی موج نزولی اخیر تجربه کردند. شاید جالب‌ترین وجه معاملات اوراق در روز گذشته حرکت معکوس با سهام بود. همزمان با چرخش مثبت قیمت اوراق تسهیلات، بانک مرکزی هم گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در تیرماه سال جاری به ۱۴ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط قیمت‌ها ضمن افزایش 57 درصدی نسبت به تیرماه سال قبل به سطح 21 میلیون تومان افزایش یافت.

 

بازار نفت

20-06

پالس مثبت موجودی‌ها به نفت

شاخص‌های نفتی پس از انتشار داده‌های غیررسمی ذخایر نفت آمریکا افزایشی شدند. بهای نفت خام آمریکا ساعت 16 چهارشنبه ضمن رشد یک درصدی مجددا سطح 4/ 41 دلاری را پس گرفت. موسسه نفت آمریکا سه‌شنبه در آخرین برآورد خود میزان ذخایر نفت خام این کشور را 531 میلیون بشکه اعلام کرد که نشان از افت 8/ 6 میلیونی ذخایر در هفته قبل داشت. این کاهش در مقایسه با پیش‌بینی رشد 357 هزار بشکه‌ای موجودی‌ها از شاخص‌های نفتی حمایت کرد. در بحران فعلی، افت ذخایر تا حدی از شدت نگرانی‌های ناشی از کاهش تقاضا می‌کاهد. البته باید دید که منابع رسمی در عصر چهارشنبه چه برآوردی از ذخایر دارند. در نقطه مقابل، جابه‌جایی رکورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در 6 ایالت آمریکا از رشد نفت جلوگیری کرد. پالایشگاه‌های هندی هم به دلیل کاهش مصرف سوخت، تقاضا برای محموله‌های نفتی را کاهش داده‌اند.