بازار سهام

بورس در دست حقیقی‌ها

 شاخص کل بورس پس از افت و خیزهای متوالی در چند روز گذشته سرانجام در جریان معاملات روز گذشته با ثبت رشد ۴۹هزار واحدی در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۱هزار واحدی ایستاد. تکذیب خبر حذف فولاد از بورس کالا سبب رشد مجدد این سهام شده و به داد و ستد این سهم رونق بخشیده است. شاخص کل با رشد۵۴/ ۲ درصدی نسبت به روز شنبه پرونده معاملات را در روز یکشنبه بست. نماد‌های شستا، فارس، فولاد، شبنا، تایپکو و شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر و امید بیشترین تاثیر را در شاخص داشته‌اند.همچنین بازار سهام در روز یکشنبه شاهد بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به میزان ‌۳ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان بود و به این ‌ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها به نزدیک ۱۲ درصد از کل معاملات رسید.

 

 

 

بازار سکه

کاهش 100 هزار تومانی قیمت در سکه

بازار مسکوکات گرانبها طی روز گذشته در غیاب تعطیلی بازارهای جهانی نسبتا آرام بوده است. در حالی که روند تغییرات قیمت در این بازار طی هفته‌های پایانی تیرماه بسیار ملتهب و پر نوسان بود، روزهای گذشته سکه بهار آزادی همچنان در محدوده قیمتی میانه کانال ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان در نوسان بود. بر این اساس در روز گذشته نیز قیمت هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. به گفته بسیاری از کارشناسان در حالی‌که بخشی از قیمت سکه در بازارهای جهانی و تحت تاثیر اونس طلا تعیین می‌شود تا زمانی که قیمت جهانی این فلز گرانبها افزایش چشمگیر نداشته باشد یا قیمت دلار در محدوده فعلی باقی بماند، نمی‌توان انتظار افزایش قابل توجه قیمت سکه بهار آزادی را داشت.

 

 

 

بازار طلای جهانی

فلزات گرانبها؛ آینه تمام نمای افزایش ریسک

در بازار جهانی طلا کاهش شتاب آمار تولید ناخالص داخلی کشورها ازجمله آلمان، انگلیس و آمریکا حکایت از آن دارد که به رغم صعودی بودن سمت و سوی بازارهای سهام عملکرد اقتصادی کشورها حداقل در چند ماه پیش رو نمی‌تواند رنگ و بویی از بهبود وضعیت اقتصادی را به نمایش بگذارد. همین امر سبب شده تا در بازار جهانی اونس طلا شاهد تقویت روند صعودی باشیم. به گفته بسیاری از کارشناسان مساله یاد شده می‌تواند قیمت این فلز گرانبها را در ماه‌های پیش رو نیز با رشد مواجه کند. یکی از عواملی که توانسته در سال‌های گذشته به این موضوع دامن بزند کاهش توانایی آمریکا در بازپرداخت بدهی هاست که به واسطه حجم بالای بدهی‌های خارجی آمریکا ریسک اقتصاد را در کل جهان افزایش داده است. همین امر سبب شده تا در روزهای گذشته معاملات آتی این کالا را برای اولین بار در قیمت 2هزار دلار به ازای هر اونس نیز مشاهده کنیم.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

حرکت موجی تسه‌

اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه روزهای پرتنشی را پشت سر می‌گذارد. پس از رشد 5/ 2 درصدی در آخرین روز هفته گذشته، بر اساس معاملات روز شنبه این اوراق به مبلغ 73 هزار 442 تومان معامله شده بود. اما در روز گذشته (یکشنبه) با 5 درصد کاهش مبلغ 69 هزارو 880 تومان معامله شد. به دلیل افزایش قیمت ارز پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت مسکن در بازار نیز افزایش یابد. کارمزد کارگزاری‌ها برای خرید این اوراق، 49/ 0 درصد و کارمزد فروش این اوراق 24/ 0 درصد است. با توجه به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن مبلغ بیشتری بابت کارمزد باید پرداخت، که این موضوع هزینه‌های اضافی را بر متقاضیان وام مسکن تحمیل کرده است.

 

 

 

بازار نفت

دست تنظیم‌گر بازار این بار بر سر طلای سیاه

بازار نفت به رغم آنکه در ماه‌های گذشته تاثیرات بسیاری بر متغیرهای اقتصادی جهان داشته این روزها شرایطی متفاوت را سپری می‌کند. ثبات چند هفته‌ای قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در محدوده ۴۰ دلار به خوبی نشان می‌دهد که این کالای استراتژیک در مواجهه عرضه و تقاضا راهی به جز درجا زدن نیافته است. در هفته‌های اخیر به رغم آنکه محرک‌های اقتصادی افزایش نسبی تقاضا در بازارهای جهانی را به همراه داشته‌اند، با این حال وجود نفت و اندازه کافی در بازارها سبب شده تا این ماده با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نشود. آمار ثبت شده طی روزهای گذشته دلالت بر کاهش تولید متناسب با افت انتظارات مصرفی در ماه‌های آتی دارد. از این رو می‌توان انتظار داشت تا زمانی که این معادله دستخوش تغییر قابل توجهی نشود، این روال نیز تداوم خواهد یافت.