بازار سهام

15-01

بازگشت بورس به قله دو میلیونی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز پایانی هفته بار دیگر توانست به سوپرکانال 2 میلیون واحد بازگردد. بازگشتی که عمدتا مرهون رشد قیمت در سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار بود. در این روز گروه فرآورده‌های نفتی و خودروسازان بیشترین ارزش دادوستدها را تجربه کردند و در زمره برترین گروه‌های بورس چهارشنبه قرار گرفتند. در شرایط فعلی همچنان شاهد تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سهام هستیم؛ به‌طوری که دیروز نیز برای بیست و هفتمین روز متوالی زمین خرید سهام به نام بازیگران حقیقی بازار سند خورد و شاهد جابه‌جایی 1425 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد سهام بودیم. با وجود این اما هسته اصلی معاملات بورس تهران به دغدغه اصلی بازار تبدیل شده است و جوابگوی تقاضای میلیونی این روزهای بورس‌بازان نیست.

 

بازار سکه

15-03

پایان آرامش بازار

روز گذشته آرامش روز‌های اخیر در بازار سکه برهم خورد. سکه در ایران بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر رکوردزنی طلای جهانی قرار گرفت. موج انفجار بندر بیروت، ‌طلای جهانی را به سقف تاریخی خود چسباند. این موج به بازار سکه ایران نیز رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز 250 هزار تومان رشد را تجربه کرد و از 11 میلیون و 150 هزار تومان به 11 میلیون و 400 هزار تومان رسید. البته تنها اونس جهانی نبود که بر نوسان سکه اثر گذاشت. بازار ارز نیز در روز گذشته روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و روندی صعودی را تجربه کرد. نرخ دلار نیز در بازار آزاد 280 و در صرافی‌ها 400 تومان افزایش را تجربه کرد. معلوم نیست این روند تداوم داشته باشد اما موج تخریب انفجار بیروت حداقل روز گذشته در این بازار‌ها اثرگذار بود.

 

بازار طلای جهانی

15-04

ترکش‌های طلایی انفجار بیروت

در حالی که چند روزی بود طلا با درهم شکستن سقف ۹ ساله اونس جهانی رو به استراحت گذاشته بود و آمار ضعیف اقتصادی نیز نتوانسته بود برای نخستین بار قیمت فلز زرد رنگ را 2هزار دلاری کند، با این حال در روز سه‌شنبه و پس از آنکه خبر انفجار مهیب بیروت منتشر شد، بهای هر اونس استاندارد طلا از سطح ۱۹۸۰ دلار فراتر رفت و در کمتر از ۲۴ ساعت به قیمت ۲۰۴۰ دلار رسید. اگرچه در گزارش‌های پیشین به روند صعودی پرقدرت اونس جهانی اشاره شده بود با این حال بسیاری از تحلیلگران بازار طلا انتظار تداوم روند یادشده با این سرعت را نداشتند. به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو آنچه خواهد توانست بر قیمت طلا اثر بگذارد بسته‌های حمایتی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت به اصلاح قیمت‌ها و در بلندمدت به رشد بیشتر آن منجر شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

افزایش هزینه تامین مالی

روز گذشته بازار اوراق تسهیلات مسکن که در میان بسیاری از مردم با نام «تسه» شناخته می‌شود، شاهد افزایش حداکثری قیمت‌ها بود. همین امر سبب شد تا به جز اوراق فروردین ۹۷ بانک ملی با نماد «تملی ۷۰۱» که کاهشی 2 درصدی را شاهد بود سایر اوراق مورد معامله در بازار یادشده همگی سبزپوش باشند و به جز چند نماد سایر این اوراق تا سقف قیمت مجاز روزانه افزایش یابند. بر این اساس در روز گذشته قیمت هر برگ از اوراق یاد شده منتشر شده در دی ماه ۹۷ ضمن افزایش ۵ درصدی با قیمت ۶۸ هزار و ۱۸۸ تومان معامله شد. این در حالی است که تا پیش از این و طی روزهای گذشته اوراق تسهیلات مسکن روندی نزولی را طی می‌کردند که ضمن کاهش بهای این اوراق هزینه تامین مالی را برای متقاضیان واقعی آن که نیاز به ابتیاع مسکن ندارند، نیز کمتر می‌کرد.

 

بازار نفت

15-06

انتظار افت بزرگ در ذخایر نفت خام آمریکا

انتظار برای تایید افتی بزرگ در ذخایر نفت خام آمریکا، روز گذشته شاخص دبلیو تی‌ای را با رشد همراه کرد. این شاخص تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) 98 سنت رشد قیمت داشت و به 19/ 43 دلار بر بشکه رسید. موسسه نفت آمریکا، کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته را 6/ 8 میلیون بشکه عنوان کرد. این رقم از سوی فعالان بازار نفت 3 میلیون بشکه اعلام شده است.  به گزارش رویترز، انتشار داده‌های کارخانه‌ای در آمریکا نیز سیگنال رشد تقاضا و بهبود شرایط اقتصادی را به همراه داشته است. فعال شدن بسته‌های حمایتی در آمریکا و اروپا برای مقابله با آثار مخرب شیوع کرونا بر اقتصاد، از دیگر نقاط قوت برای رشد قیمت نفت بود.