بازار سهام

ابهام سرمایه‌گذاران در بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد و توانست برای نخستین بار قله ۲میلیون واحدی را فتح کند. ورود سهامداران تازه‌نفس و تزریق نقدینگی به جریان معاملاتی بازار سهام از عوامل مهم و اثرگذار در رشد چند وقت اخیر شاخص کل محسوب می‌شود. در همین حال، تثبیت نسبی نرخ دلار در کانال ۲۲ هزار تومان می‌تواند از هیجان افزایش بی‌حد و مرز قیمت صنایع و شرکت‌های صادرات‌محور تا حدودی بکاهد. به عقیده برخی از کارشناسان احتمال اینکه تقسیم‌بندی زمان معاملات بورس تهران کمی فضای معاملاتی را برای سهامداران مبهم کند نیز همچنان وجود دارد که این مهم در صورت تحقق ‌می‌تواند نمودار‌های رو‌به‌رو را تا حدودی دستخوش تغییر کند.

 

 

 

بازار سکه

سکه آرام نمی‌گیرد

 در جریان معاملات روز پنج‌شنبه هر سکه طرح جدید در بازار تهران با افزایش 400 هزار تومانی نسبت به پنج‌شنبه هفته قبل از آن با قیمت11 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه (88/ 0) درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که سکه در روز سه‌شنبه به کمترین قیمت خود در هفته گذشته رسیده بود. موج انفجار بندر بیروت در روز چهارشنبه برتمامی بازار‌های جهانی و داخلی سایه افکند و سکه را به رکورد بی‌پیشینه خود در یک ماه گذشته رساند. از طرفی افزایش پی در پی نرخ دلار در روزهای اخیر و همچنن افزایش قیمت طلای جهانی بازار سکه را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی روند قیمت و نوسانات سکه در یک ماه اخیر گویای این است که این مسکوک طی یک ماه گذشته 19 درصد افزایش قیمت داشته است.

 

 

 

بازار طلای جهانی

فراز و فرود دور از انتظار اونس طلا

هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی یک هفته اخیر نوسان قابل توجهی را به ثبت رساند به‌طوری که در طول این هفته، شاهد تغییرات قیمت طلا از حدود ۱۹۶۰ دلار تا نزدیکی ۲۰۸۰ دلار بودیم. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل چنین رویدادی در معاملات این فلز گرانبها تصمیمات پولی باشد که طی ماه‌های اخیر در جهت حمایت از اقتصاد به متورم شدن دلار آمریکا انجامیده است. از نظر بسیاری از تحلیلگران طلا در هفته‌های پیش رو نیز روند صعودی پرقدرتی را شاهد خواهد بود. در آخرین روز معاملاتی طلا در روز جمعه قیمت طلا با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شد و هر اونس با حدود 2 درصد افت قیمت به محدوده ۲۰۳۶ دلار رسید. به نظر می‌رسد دلیل این کاهش دور از انتظار نوسان شاخص دلار باشد که تحت تاثیر افزایش احتمال توافق دو حزب عمده آمریکا برسر تصویب بسته کمک مالی به وقوع پیوسته است.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

پایان سبز «تسه» پس از یک هفته کاهش

بازار اوراق تسهیلات مسکن طی یک هفته گذشته شاهد نوسان‌هایی عموما منفی بود، با این حال افزایش قیمت بسیاری از این اوراق در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه سبب شد بسیاری از نمادهای مورد معامله در بازار اوراق تسهیلات مسکن هفته گذشته را با رشد قیمت به پایان ببرند. به موجب این رشد قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن منتشره از سوی بانک مسکن در نماد تسه ۹۷۱۰ در معاملات روز چهارشنبه به قیمت ۶۸ هزار و ۱۸۸ تومان هم رسید. قیمت پایانی این اوراق67هزار و 91 تومان ثبت شد. بررسی معاملات تسهیلات مسکن طی هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که معاملات نماد‌های یاد شده به رغم آنکه ماهیت سرمایه‌گذاری ندارند و از نقدشوندگی پایین‌تری نسبت به سهام برخوردار هستند، همسویی بالایی با آنچه در بازار سهام می‌گذرد دارند.

 

 

 

بازار نفت

تداوم روند منفی

بهای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در بازار نایمکس روز جمعه در پایان معاملات با ثبت قیمت 41 دلار و 22 سنتی به روند منفی آخر هفته خود ادامه داد. مهم‌ترین رویداد تاثیرگذار بر قیمت نفت در بازار، بالا گرفتن تنش‌ها میان دولت دونالد ترامپ و چین بود که با صدور فرمان تعطیل شدن تیک‌تاک و وی‌چت -دو اپلیکیشن چینی- در آمریکا به اوج خود رسید و بی‌اعتمادی را به بازار جهانی نفت تزریق کرد. از سوی دیگر رشد چشمگیر موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-19 در آمریکا نیز اثر منفی شدیدی بر بازار گذاشت و قیمت نفت را تضعیف کرد. تنش‌های میان جمهوری‌خواهان کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره بر سر بسته نجات مالی اقتصاد آمریکا و عدم تصویب آن نیز آینده تقاضای نفت را در معرض خطرات جدی قرار داده است.