بازار سهام

بورس ۳۰۰ درصدی شد

بورس تهران نخستین روز کاری این هفته را با رشد ۲/ ۲درصدی شاخص کل به پایان رساند و به ارتفاع بی‌سابقه ۲میلیون و ۷۸هزار واحد صعود کرد تا میزان رشد دماسنج این بازار در سال ۹۹ از ۳۰۰درصد عبور کند. ضمن آنکه مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس از ۹۰۰۰هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در این میان در روز پربازده بورس تهران، ارزش معاملات خرد سهام به ۱۶هزار و ۵۴۹میلیارد تومان رسید و معامله‌گران شاهد جابه‌جایی ۲۳۷۲میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام بازیگران خرد بازار بودند. از این رو برای بیست و هشتمین روز متوالی توپ حقیقی‌ها در زمین خرید سهام به گردش درآمد. در این میان گروه فرآورده‌های نفتی ضمن آنکه بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها را تجربه کرد، در زمره برترین گروه‌های صنعت قرار گرفت و بالاترین ارزش دادوستد روزانه سهام را به خود اختصاص داد.

 

 

 

بازار سکه

افت شدید پس از افزایش پی‌درپی

بازار سکه دیروز مسیری مشابه با بازار ارز را طی کرد. بازار سکه،‌ آخر هفته گذشته روندی صعودی را طی کرد اما این روند دیری نپایید. سکه بهار آزادی در روز گذشته با یک میلیون و 150 هزار تومان سقوط رکوردزنی کرد و از 11 میلیون و 500 هزار تومان به 10 میلیون و 350 هزار تومان رسید. سقوط سکه نشانه‌ روشنی به نوسان‌گیران در بازار بود. به نظر می‌رسد سکه در حال تخلیه حباب خود است و فرصت سفته‌بازی در این بازار کمتر شده است. در بازار‌های جهانی نیز طلای جهانی روندی کاهشی را تجربه می‌کند و  در عین حال در بازار‌ها در ایران دلار روندی نزولی را تجربه کرد و افتی 2 هزار تومانی را تجربه کرد. روند طلای جهانی و ارز را می‌توان دو عامل مهم این کاهش شناسایی کرد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

چشم طلا به حمایت روانی 2هزار دلاری

طلا در بازارهای جهانی خود را برای از سرگیری معاملات در هفته جدید آماده می‌کند در آخرین روز از معاملات هفته گذشته قیمت طلا با کاهش ۵۰ دلاری از سقف تاریخی تا کف ۲۰۳۶ دلار به ازای هر اونس پایین آمد. همین امر سبب شد بسیاری از معامله‌گران نسبت به افت بیشتر طلا نگران شوند. با این حال معاملات فلز زرد نشان می‌دهد روند صعودی پرقدرت در اونس جهانی طلا در حال حاضر به نحوی است که امکان ریزش قابل‌توجه در بهای این کالا، تا حد قابل‌توجهی غیرمحتمل می‌نماید.  بسیاری از کارشناسان می‌گویند در حال حاضر سطح 2هزار دلار به یک حمایت روانی قوی برای قیمت فلز زرد تبدیل شده است.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

ادامه روند صعودی

این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری روند اوراق تسهیلات مسکن با روند بازار سرمایه همسو شده است. اگرچه این اوراق با سهام از نظر ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما روند این اوراق با روند کلی بازار همسو شده است. به نحوی که تقریبا همراهی اوراق تسهیلات مسکن با شاخص کل همیشگی شده است. در روز گذشته که شاخص کل روندی مثبت را به ثبت رساند، اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 نیز 5 درصد رشد را تجربه کرد. این اوراق در روز گذشته از 67 هزار و 91 تومان به 70 هزار و 445 تومان رسید. روندی که تقریبا در دیگر اوراق تسهیلات نیز تکرار شده است. روندی که نشانه‌ دیگری دارد. تامین سرمایه گران‌تر برای کسانی که در سودای خانه‌دار شدن هستند.

 

 

 

بازار نفت

بازگشت نفت از شوک بیروت

هفته گذشته طلای سیاه با رشد قیمتی مواجه شد. اواسط هفته با انفجاری که در بیروت رخ داد، نااطمینانی در عرضه نفت افزایش پیدا کرد. با این حال، طی دو روز پایانی هفته (پنج‌شنبه و جمعه)، شاخص‌های نفتی از اوج 5 ماهه نزول پیدا کردند و روزهای کاهشی را ثبت کردند. با این اصلاح قیمت که به‌واسطه عوامل منفی از جمله تنش‌های آمریکا و چین، افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا و هند و همین‌طور به نتیجه نرسیدن مذاکرات داخلی دولتمردان و اعضای کنگره ایالات متحده برای تصویب چهارمین بسته تحریک اقتصادی رخ داد، نفت خام آمریکا و برنت نهایتا در طول هفته حدود 5/ 2 درصد رشد را رقم زدند. به گفته تحلیلگران، طلای سیاه کماکان به نوسان‌های خود ادامه خواهد داد؛ موضوعی که معامله‌گران این کامودیتی را دچار سردرگمی کرده است.