بازار سهام

15-01

فشار «دارا دوم» بر بورس تهران

بورس تهران روز دوشنبه به واسطه انتشار اخباری از سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر منتفی شدن واگذاری سهام پالایشی در قالب صندوق دوم با افت 65/ 0 درصدی شاخص کل مواجه شد. در این میان شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، افت بیشتری را متحمل شد و کاهش 6/ 1 درصدی را تجربه کرد. دیروز از 318 نماد معامله شده در بورس تهران، 265 نماد معادل 83 درصد سهام با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. با این وجود بازیگران حقیقی، برای بیست و نهمین روز متوالی جایگاه خود در سمت خرید سهام را حفظ کردند و خالص خرید 76 میلیارد و 300 میلیون تومانی را رقم زدند. در این میان همچنان بیشترین توجه حقیقی‌ها معطوف سهام پالایشی بود که در صدر لیست خرید معامله‌گران خرد قرار گرفتند.

 

بازار سکه

15-03

اندکی افزایش پس از افت

پس از افت شدید سکه بهار آزادی در روز یکشنبه، روز دوشنبه بار دیگر روند سکه صعودی شد. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران با رشد 9/ 1 درصدی،‌ 10 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد. در پایان روز یکشنبه قیمت سکه بهار آزادی 10 میلیون و 350 هزارتومان بود. این درحالی است که نیم‌سکه و ربع‌سکه برخلاف سکه بهار آزادی که روند صعودی را در پیش گرفته بود روند نزولی را تجربه کردند. نیم‌سکه، روز گذشته به 5 میلیون و 250 هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش 71/ 1 درصدی داشته در حالی که در روز گذشته دو عامل تاثیر گذار بر قیمت سکه که همان قیمت اونس جهانی طلا و دلار است برخلاف سکه روند نزولی داشته است.

 

طلای جهانی

15-04

درجا زدن طلای جهانی

قیمت اونس طلا در روز دوشنبه تا ساعت 16 به وقت تهران کاهشی 4 دلار و 90 سنتی را ثبت کرد. هر اونس طلا به قیمت 2 هزار و 31 دلار و 25 سنت معامله شد.رشد تنش‌های فزاینده میان آمریکا و چین در کنار نگرانی‌های مرتبط با شیوع گسترده‌تر و فراگیرتر بیماری کووید-19، کماکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران حفظ کرده است و به‌رغم افت جزئی خود را کماکان بالاتر از کانال 2 هزار و 30 دلاری نگه داشت. هنگامی که آشفتگی‌ها و بحران‌های سیاسی و اقتصادی رخ می‌دهد، طلا به پناهگاه امن سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. حجم دارایی اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا کاهش یافت.

 

اوراق تسهیلات مسکن

15-05

رشد 4 درصدی تسه

در روز‌های اخیر بازار اوراق تسهیلات مسکن روندی همسو با بازار سرمایه پیدا کرده بود. اما به‌نظر می‌رسد این روند متوقف شده است. اگرچه مهم‌ترین دلیل روند نزولی بازار سهام در روز گذشته افت قیمت سهام شرکت‌های پالایشگاهی به‌واسطه خبر تکذیب عرضه دارا دوم صورت گرفته بود؛ اما در روزی که شاخص کل روند منفی را تجربه کرد اوراق تسهیلات مسکن روندی صعودی را تجربه کرد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روند بازار 4 درصد رشد را تجربه کرد و از 70 هزار و 456 تومان در روز یکشنبه به قیمت 73 هزار و 214 هزار تومان رسید. به‌طور کلی اما رشد اوراق تسهیلات مسکن، می‌تواند یک تهدید برای کسانی که به دنبال خانه‌دار شدن هستند به‌حساب می‌آید. رشد این اوراق موجب می‌شود هزینه تامین مالی برای خرید خانه بالا برود.

 

بازار نفت

15-06

معامله‌گران نفت محتاطانه عمل می‌کنند

نفت در روز دوشنبه تحت تاثیر بهبود داده‌های کارخانه‌ای چین و افزایش تقاضای انرژی در کشورهای مختلف که در حال کاهش محدودیت کرونایی خود هستند، افزایش یافت و در ساعت 16 روز دوشنبه 41 دلار و8 سنت معامله شد. با این حال نقاط منفی هم در بازار به چشم می‌آیند که آینده قیمت نفت را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و بی‌اطمینانی معامله‌گران به توافق کنگره دموکرات و دولت جمهوری‌خواه فشار زیادی را به قیمت‌ها وارد می‌کند.یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در بازار طی روزهای آتی ادامه تنش‌های فراگیر میان پکن و واشنگتن است. ترامپ دستور اعلام منع وی‌چت و تیک‌تاک به علاوه تحریم 11 مقام چینی و هنگ کنگی را صادر کرده است. حالا تمام چشم امید بازار به جلسه تجاری آخر هفته جاری میان آمریکا و چین است.