بازار سهام

Untitled-1 copy

تاریخی‌ترین افت بورس رقم خورد

بورس تهران روز سه‌شنبه به دنبال پا پس کشیدن وزارت‌خانه‌های اقتصاد و نفت و البته سازمان خصوصی‌سازی از عرضه دارا دوم، با بیشترین درصد افت شاخص در 5/ 2 ماه اخیر مواجه شد و از کانال دو میلیون واحد عقب نشست. به لحاظ مقداری اما دیروز تاریخی‌ترین افت شاخص سهام رقم خورد. ضمن آنکه بیش از 54 درصد از سهام معامله شده با مازاد عرضه مواجه شدند و صف فروش 11 هزار میلیارد تومانی را تجربه کردند. در عین حال دیروز پس از غلبه 29 روزه بازیگران خرد در سمت خرید سهام، حقوقی‌ها وارد میدان شدند و برای حمایت از شاخص سهام یا شناسایی فرصت خرید، خالص تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کردند. به این ترتیب پس از گذشت بیش از یک ماه شاهد خروج پول حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

 

بازار سکه

2 copy

 سکه درمرز کانال 11 میلیونی

بهای هر سکه طرح جدید در بازار تهران در ساعت 16 روز سه‌شنبه افزایش 400 هزار تومانی را تجربه کرد و به سطح 10 میلیون و 950 هزارتومان رسید. این دومین روز صعودی در بازار سکه پس افت شدید در روز یکشنبه است. روند صعودی نرخ سکه به گونه‌ای است که بار دیگر به کانال 11 هزارتومانی نزدیک شده است. این درحالی است اونس جهانی طلا که یکی از مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار بر نرخ ارز محسوب می‌شود در روز گذشته روند نزولی را تجربه کرد و کاهش 6/ 1 درصدی داشت. همچنین با توجه به شایعات منتشر شده به نقل از منابع آگاه مبنی بر لغو تحریم‌های انگلیس و آمریکا و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران با آمریکا که تاکنون نه تکذیب شده و نه تایید،‌ انتظار کاهش قیمت‌ها را باید داشته باشیم.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

عقب‌نشینی طلا از حمایت رند دلاری

 در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا همچنان کاهشی است. فلز زرد رنگ روز گذشته به میزان 6/ 1 درصد از بهای خود را در معاملات آتی در حالی از دست داد که تا همین چندی قبل هر اونس از آن تا حدود 2080 دلار نیز افزایش یافته بود. این در حالی است که اونس طلا در روز گذشته تا 1939 دلار افت کرد و کاهش بهای آن به زیر 2هزار دلار موجب رشد دوباره آن تا حدود 1950 دلار شد. تمامی این کاهش‌ها در حالی رخ می‌دهد که قیمت‌ها در وال‌استریت روز گذشته افزایش داشته 

و همین امر سرمایه‌گذاران را بر آن داشته تا با خروج سرمایه خود از دارایی‌های امن به سمت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر بروند. 

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن 

اوراق تسهیلات مسکن باز هم روندی صعودی را تجربه کرد. روندی که بهینگی تامین مالی از طریق این اوراق را برای خرید مسکن کاهش می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 روز گذشته 5 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. این نماد در روز دوشنبه 73 هزار و 208 تومان بسته شد و در طول معاملات روز گذشته به 76 هزار و 134 تومان رسید. تعداد معاملات این نماد 227 بوده و ارزش بازار آن به 131 میلیارد تومان رسیده است. افزایش ارزش بازار این اوراق نمی‌تواند نشانه‌ مثبتی برای خریداران مسکن باشد زیر این روند هزینه تامین مالی برای خرید مسکن را بالا می‌برد. در روز‌های گذشته همراهی روند صعودی شاخص کل با این اوراق را شاهد بودیم اما چند روزی است که حتی قرمز شدن شاخص کل نتوانسته مانع از روند رو به رشد اوراق شود.

 

بازار نفت

15 copy

رشد نفت با افت آمار کرونا در آمریکا 

بهای شاخص نفت خام WTI در معاملات روز گذشته با تکیه بر انتظار اثربخشی بسته‌های محرک اقتصادی در آمریکا و کاهش آمار ابتلا به کرونا، رشد مجدد تقاضا در آسیا روندی صعودی داشت. به گزارش رویترز، هر بشکه نفت خام WTI با رشدی 38 سنتی در (ساعت 16 به وقت تهران) به 68/ 42 دلار بر بشکه رسید. کاهش موج کرونا در آمریکا و توییت دونالد ترامپ در این زمینه، از عوامل اثرگذار در این روند صعودی بودند. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو سعودی نیز روز یکشنبه بر بازگشت تقاضا در بازار آسیا تاکید کرده بود. داده‌های اقتصادی در چین نیز سیگنال‌هایی از بهبود دومین اقتصاد بزرگ دنیا و بازگشت فعالیت‌های صنعتی این کشور به سطوح پیش از کرونا به همراه داشت. عامل دیگر حمایت از قیمت نفت در روز گذشته، رشد بازار سهام اروپا برای سومین روز پیاپی بود.