بازار سهام

خوف و رجای بورس‌بازان در فضای پرتردید

پس از تایید و تکذیبیه‌های متوالی درخصوص منتفی شدن عرضه دارادوم و قطعی شدن این واگذاری در نخستین چهارشنبه شهریورماه، معاملات روز گذشته با رشد حدود ۲ درصدی شاخص کل بورس تهران آغاز شد و بار دیگر این نماگر از مرز دو میلیون واحد عبور کرد. با این حال پس از گذشت یک ساعت از آغاز معاملات، بار دیگر عرضه سهام فزونی گرفت و صف‌های خرید جای خود را با صفوف سنگین فروش عوض کردند. در نهایت نیز نماگر اصلی بازار سهام با افت ۲/ ۱ درصدی به کار خود پایان داد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قوانین خلق‌الساعه و یک‌شبه دولت، ریسکی دیگربه معاملات سهام افزوده است. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد دیروز بازیگران خرد خالص خریدی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان رقم زدند. به نظر می‌رسد منفی‌های روز چهارشنبه فرصتی داد تا پول‌های جدیدی جذب سهام شود.

 

 

 

بازار سکه

تاثیر افت طلای جهانی بر سکه

 هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۹۹ با نرخ ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به آخرین قیمت روز گذشته ۵۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. این روند نزولی سکه درحالی است که در دو روز گذشته روند سکه بهار آزادی صعودی بود. می‌توان گفت کاهش قیمت سکه متاثر از کاهش اونس جهانی طلا بوده که یکی از شاخصه‌های اصلی تاثیرگذار بر قیمت سکه است. همچنین روند کاهشی نرخ دلار و نوسانات بازار ارز بر قیمت سکه تاثیرگذار است که با توجه به نحوه معاملات سکه در این چند روز می‌توان پیش‌بینی کرد که نوسانات نرخ سکه بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان فعلا ادامه دارد. همچنین دلار در صرافی ملی 21 هزار و 800 تومان معامله شد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در گیر و دار بلا

بهای جهانی طلا روز گذشته نوسانی قابل‌توجه را به ثبت رساند. درحالی‌که بهای هر اونس طلا روز گذشته تا نزدیکی 1880 دلار در هر اونس کاهش یافت، افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری میان ایالات‌متحده آمریکا با جمهوری خلق چین سبب شد تا حدود 50 دلار از افت 200 دلاری در طول این روز جبران شود. آن‌طور که به نظر می‌رسد حتی خبر ساختن واکسن برای کرونا نیز نتوانسته در طول روزهای اخیر از تاثیر منفی تحولات سیاسی بکاهد و اگر اوضاع به همین روال پیش برود، ممکن است روند صعودی طلا با قدرت قبلی نیز ادامه یابد. با این حال آنچه در روزهای پیش‌رو بسیار مهم خواهد بود، روند تحولات اقتصادی و سیاسی است که می‌تواند به کلی و حداقل در کوتاه مدت روند طلا را دگرگون کند و آن را باز هم به مسیر صعود بازگرداند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

افت اندک تسه

اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته روز آرامی را پشت‌سر گذاشت. اوراق تسهیلات مسکن به‌عنوان یکی از ابزار‌های تامین مالی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود. در روز‌های اخیر و با رشد شاخص کل بورس، بازار مسکن نیز تحت‌تاثیر این رشد قرار گرفته است. در مقطعی این رشد موجب شد بازار مسکن نیز افزایش قیمت را تجربه کند. در عین حال اوراق مسکن نیز روندی مشابه را در بازار طی کردند و روند افزایشی قیمت این اوراق موجب شد هزینه تامین مالی برای خرید مسکن افزایش پیدا کند. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روز گذشته 5/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد و از قیمت 76 هزار و 133 تومان به 76 هزار و 95 تومان رسید. تغییر اندک اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته درحالی صورت می‌گیرد که این اوراق در روز‌های اخیر نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند.

 

 

 

بازار نفت

امیدواری در بازار طلای سیاه

پس از انتشار گزارش‌ هفتگی ارزیابی موجودی نفت آمریکا که نشان از کاهش 01/ 4 میلیون بشکه‌ای در هفته گذشته داشت، شاخص‌های نفتی با رشد بیش از یک درصدی در معاملات چهارشنبه روبه‌رو شده و به اوج پنج ماهه خود نزدیک شدند. آمار موسسه نفت آمریکا از میزان موجودی‌ها بیش از انتظار تحلیلگران بود و توانست از بهای نفت حمایت کند. این موضوع اضطراب ناشی از ادامه رشد موارد ابتلا در آمریکا و برخی نقاط دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است. همزمان، مصرف فرآورده‌های نفتی در دومین کشور پرجمعیت جهان، هند در ماه جولای هنوز 12 درصد کمتر از همین دوره در سال گذشته گزارش شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند در‌حالی‌که هر دو شاخص مهم نفتی از کاهش مازاد عرضه در آمریکا اثر مثبتی می‌پذیرند، احتمالا این رشد با نااطمینانی مالی در واشنگتن محدود شود.