بازار سهام

جدی‌ترین ریزش بورس پس از ۶ سال

بورس تهران برای پنجمین روز متوالی به حرکت در مسیر کاهشی ادامه داد و این‌بار با افت ۷/ ۴ درصدی، سومین افت تاریخی بازار سهام را ثبت کرد. با احتساب این افت شاهد تبخیر حدود ۶۰‌میلیارد دلاری ارزش کل بازار سهام در روزهای گذشته بودیم و دماسنج تالار شیشه‌ای به سطوح یک ماه گذشته خود یعنی محدوده یک میلیون و ۸۱۳ هزار واحدی عقب نشست. در این میان نگرانی سهامداران حقیقی کم‌تجربه سبب شد تا خالص فروش این دسته از معامله‌گران به ۹۳۰ میلیارد تومان برسد. این حجم از خروج پول حقیقی از میانه دی ۹۸ تاکنون بی‌سابقه بود. ضمن آنکه ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز در صف‌های فروش باقی ماند و مجال خروج از بازار را نیافت. معامله‌گران کم‌تجربه‌ای که با هراس از ریزش بیشتر قیمت‌ها به جمع فروشندگان سهام پیوسته‌اند.

 

 

 

بازار سکه

نوسان در نرخ سکه

بازار سکه در معاملات روز یکشنبه بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. بهای هر سکه طرح جدید که روز شنبه با کاهش قیمت مواجه شده بود در جریان داد و ستدهای روز گذشته با 150 هزارتومان رشد در ارتفاع 10 میلیون و 600 هزار تومانی قرار گرفت. افزایش 9/ 1 درصدی قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که دلار نیز 5/ 0 در بازار ارز تهران افزایش داشت. در مقابل قیمت گواهی سکه تحویل یک روزه با کاهش یک درصدی به 10 میلیون و 770 هزار تومان رسید تا فاصله بین سکه بورسی و بازار به کمتر از 200هزار تومان برسد. با توجه به نحوه معاملات سکه در بازار تهران به نظر می‌رسد نوسانات سکه بین 10 میلیون تومان تا 11 میلیون تومان ادامه دارد. همچنین نرخ نیم سکه و ربع سکه نیز همانند سکه بهار آزادی در مدار صعودی قرار گرفت.

 

 

بازار طلای جهانی

سوخت سیاسی طلا در هفته پیش رو

طی یک هفته گذشته نوسان شدید قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی افتی 200 دلاری را رقم زد. کند بودن آهنگ افزایش بهای اونس تا 1948 دلار سبب شده بسیاری از کارشناسان افت مجدد قیمت طلا را محتمل بدانند، این به معنای این نیست که روند صعودی خاتمه یافته است. بسیاری بر این باورند که افت قیمت طلا تا محدوده ۱۸۵۰ دلار می‌تواند زمینه تداوم رشد در روند صعودی را برای این کالا فراهم کند. این دیدگاه در صورتی محقق خواهد شد که مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا به سرانجام نرسد. انتظار می‌رود با رفع اختلاف میان دو حزب سیاسی عمده آمریکا بر سر تصویب محرک مالی شاهد افزایش انتظارات تورمی باشیم که به رشد مجدد قیمت طلا کمک خواهد کرد.

 

 

تسه

اوراق تسهیلات مسکن همچنان منفی

 در بخش تسهیلات مسکنِ بازار سرمایه همچنان در بر روی پاشنه و افت قیمت‌ها می‌چرخد. روز گذشته نیز هر برگ امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ که با نماد «تسه9710» معامله می‌شود، ضمن ثبت ۵ درصدی افت قیمت تا ۶۹ هزار و645 تومان کاهش یافت. این کاهش حداکثری در حالی به ثبت می‌رسد که روز شنبه نیز قیمت اوراق تسهیلات مسکن روندی مشابه را پیموده بود. بر این اساس طی روز گذشته تمامی نمادهای مورد معامله در این بخش از بازار سرمایه کاملا قرمزپوش بودند و اکثر آنها تا کف قیمت مجاز روزانه کاهش یافتند. همسویی افت قیمت‌ها در بازار سرمایه اگرچه برای بسیاری از سهامداران امری خوشایند نیست اما برای آنهایی که قصد استفاده از این تسهیلات را دارند نویدبخش کاهش هزینه استقراض از بانک عامل خواهد بود.

 

 

بازار نفت

رکوردشکنی نفت در هفته گذشته

طلای سیاه در هفته گذشته توانست در مقاطعی به رکوردهای هفته قبل آن نزدیک شود. اما اگر فقط قیمت‌های بسته شده را در نظر بگیریم، سطوح هفته گذشته حتی از هفته پیش از آن نیز فراتر رفته است. به عنوان مثال، شاخص برنت چهارشنبه با قیمت 43/ 45 دلار بسته شد که بالاترین سطح از 5 مارس به شمار می‌رود. علاوه بر این، نفت خام آمریکا نیز به همین روش محاسبه توانست چهارشنبه با قیمت 67/ 42 دلار در هر بشکه معاملات را به پایان ببرد. این قیمت بالاترین سطح از 4 مارس بود. تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نیز برای سومین هفته پیاپی کاهش یافته که خبری مثبت برای فعالان این بازار به شمار می‌رود چراکه از فشار مازاد عرضه می‌کاهد. به گفته بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی فعال با 4 دستگاه افزایش به 172 دستگاه رسیده است.