بازار سهام

15-01 copy

برآیند مثبت رفت و برگشت بورس

بورس تهران روز سه‌شنبه مسیری عکس روز معاملاتی قبل تجربه کرد و در حالی که طی نیمه اول بازار با رشد قیمت سهام و افزایش نماگر اصلی بازار همراه شد، در نیمه دوم زیر فشار سهام بزرگ فلزی و پالایشی قسمتی از رشد خود را تعدیل کرد و در نهایت با افزایش 5/0 درصدی به سطح یک میلیون و 825 هزار واحدی صعود کرد. روز گذشته از 321 نماد فعال بورسی، 194 نماد با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل شاهد افت قیمت سهام 126 بنگاه بورسی بودیم. با این حال اشتیاق به خرید سهام چنان خودنمایی می‌کرد که ارزش معاملات خرد بورس تهران از 18 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفت. در عین حال بار دیگر سهامداران خرد در سمت خرید سهام خودنمایی کردند و خالص خرید 471 میلیارد تومانی را ثبت کردند.

 

بازار سکه

15-03 copy

تلاش برای بازگشت به مرز 11 میلیونی 

سکه در هفته گذشته همانند بازار ارز روند نوسانی را طی کرد و بعد از چندین رشد،کاهش شدید را در روز یکشنبه 19 مرداد تجربه کرد.پارامتری همچون کاهش نرخ اونس جهانی از بعد خارجی و نرخ ارز و نوسانات آن از بُعد داخلی تاثیر مستقیمی بر قیمت سکه در بازار داخلی گذاشته است و همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید، روز سه‌شنبه با 50 هزار تومان کاهش به رقم 10 میلیون و 850 هزار تومان رسید.بررسی روند قیمت و نوسانات سکه، گویای این است که این مسکوک در روزهای مشابه سال گذشته4 میلیون و 150 هزار تومان معامله شده بود که این به معنای افزایش 6 میلیون و700 هزار تومانی در یک سال گذشته است. این در حالی است که بازار سکه در بازه یکساله،بازدهی برابر با 80 درصد را به ثبت رسانده است. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

جهش ریسکی طلا

 روز گذشته قیمت جهانی اونس طلا به رشد کند خود ادامه داد و بار دیگر با رد شدن از مقاومت روانی ۲ هزار دلاری تا ساعت 16 به قیمت ۲۰۰۲ دلار رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که آمار ضعیف بخش ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا در این کشور به عاملی بدل شد تا ریسک استنباط شده از سوی فعالان بازار‌های بین‌المللی درخصوص تشدید رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در ایالات متحده افزایش یابد و زمینه را برای افزایش تقاضا در بازار فلزات گرانبها بیشتر کند. انتظار می‌رود که در صورت تقویت عوامل منفی در روزهای پیش رو نیز شاهد رشد قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی باشیم. با این حال این انتظار مانع از آن نخواهد شد که در صورت بروز اخبار مثبت در روابط آمریکا با چین و طرح‌های حمایتی در داخل آمریکا این قیمت‌ها افت نکند.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

امید خانه‌دار شدن مستاجران

بازار اوراق تسهیلات مسکن طی چند روز گذشته شاهد نوسان‌هایی عموما منفی بود. اوراق تسهیلات مسکن که تا مرز 90 هزار تومان نیز رفته بود از اوایل مردادماه شروع به ریزش کرد و وارد کانال 70 هزار شد و سپس در کانال 60 تومانی قرار گرفت. به‌زعم کارشناسان کاهش مراجعات فروشندگان اوراق به کارگزاری‌ها و شعب بانک به دلیل شیوع ویروس کرونا از یک سو و انباشت تقاضای تسهیلات از سوی دیگر نیز از دیگر عوامل کاهش عرضه اوراق بود که موجب نوسان اخیر شد. این مهم می‌تواند امیدی به متقاضیان خرید اوراق تسهیلات که آرزوی خانه دارشدن در سر می‌پرورانند، باشد. افت روزانه اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه 9710 در حالی اتفاق می‌افتد که چند ماهی بیشتر از سررسید این اوراق باقی نمانده است. 

 

بازار نفت

15-07 copy

نوسانات نفت

بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات آتی روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۶ به وقت تهران به بهای ۴۲ دلار و ۶۸ سنت و با کاهشی اندک نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه معامله شد. دوشنبه شب با انتشار آمار پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق کاهش تولید قیمت نفت افزایش یافت و در سطوح بالاتری بسته شده بود. کاهش تقاضا و بدبینی‌های ناشی از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در کنار رکود اقتصادی شدید حاکم بر اقتصاد آمریکا از جمله عواملی بودند که قیمت نفت وست تگزاس را کاهشی کردند. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد که تعمیق کاهش تولید نفت شیل کماکان در آمریکا ادامه خواهد داشت و پیش بینی این نهاد از میزان کاهش تولید شیل آمریکا در سال ۲۰۲۰ با ۳۹۰ هزار بشکه افزایش به ۹۹۰ هزار بشکه در روز تغییر کرد.