بازار سهام

1

تاریخی‌ترین هفته منفی بورس تهران

بورس تهران آخرین روز معاملاتی این هفته را سرخپوش به پایان رساند و با افت 7/ 3 درصدی تا محدوده یک میلیون و 757 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. در این روز از مجموع 573 نماد معامله‌ شده در بورس و فرابورس، 481 سهم با افت قیمت مواجه شدند و شاهد انتظار ناکام 5/ 15 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای خروج از گردونه معاملات سهام بودیم. صفوف فروش در بورس چهارشنبه چنان سنگین بود که ارزش معاملات خرد سهام به 5120 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از 6 اردیبهشت ماه محسوب می‌شود. ضمن آنکه بازیگران خرد سهام بیشترین خروج پول از 14 دی ماه سال گذشته را رقم زدند و شاهد خالص فروش 1048 میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی بازار‌ بودیم. در مجموع هفته نیز شاخص کل با ریزش 11 درصدی مواجه شد که در تاریخی معاملات این بازار سابقه نداشت.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

همبستگی سکه با دیگر بازارهای مالی

سکه بهار آزادی در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران با کاهش 100 هزارتومانی، 10 میلیون و 750 هزارتومان داد و ستد شد. این درحالی است که سکه بهار آزادی از ابتدای هفته شاهد نوسانات کاهشی و افزایشی بوده است که این نوسان در محدوده 10 میلیون تومان و 11 میلیون تومان بوده است. پارامتری همچون کاهش نرخ اونس جهانی که به‌عنوان یک ‌عامل خارجی و کاهش قیمت دلار به‌عنوان یک‌ عامل داخلی تاثیر مستقیمی بر کاهش 100 هزارتومانی نرخ سکه داشتند. می‌توان گفت تمام بازارهای پولی و مالی روند نزولی به خود گرفتند. کارشناسان بازار سکه معتقدند با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم عرضه و تقاضا در این بازار کاهش پیدا می‌کند و فعلا شاهد نوسان قیمت سکه در محدوده 10 میلیون تا 11 میلیون تومان خواهیم بود.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

فراز و فرود قیمت همچنان در بازار جهانی طلا ادامه دارد. درحالی‌که طی روزهای گذشته اونس طلا شاهد تغییرات قابل‌توجهی در معاملات بازارهای بین‌المللی بوده است، به گفته بسیاری ازکارشناسان تداوم روند اصلاحی در قیمت این فلز گرانبها همچنان محتمل خواهد بود و احتمال می‌رود که طی روزهای آتی نوسان حول قیمت ۲ هزار دلار در هر اونس تداوم یابد. با این حال روز چهارشنبه بهای کالای یاد شده نسبت به روز قبل افت کرده و تا ساعت 16 به سطح 1984 دلار و 60 سنت رسید. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان در بازارهای بین‌المللی همچنان تغییرات آتی قیمت طلا را تحت‌تاثیر افزایش نقدینگی در اقتصاد ایالات‌متحده می‌دانند و در مواجهه با نیاز فدرال‌رزرو به افزایش پایه پولی، نه‌تنها قیمت اونس جهانی بلکه بسیاری از کالاهای دیگر را نیز در مسیر صعود تلقی می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

افزایش پس از چند افت

اوراق تسهیلات مسکن که در چند روز گذشته به کانال 60 هزار تومانی وارد شده بود سرانجام پس از نوسانات ملایم مجددا افزایش یافت تا جایی‌که هر برگه تسه دی ماه 1397 در روز چهارشنبه، آخرین روز معاملات مرداد ماه به 70 هزار و 599 تومان رسید. این درحالی است که این اوراق در ابتدای سال در محدوده 40 تا 50 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. به‌زعم کارشناسان تنها راه به تعادل رسیدن قیمت این اوراق افزایش تعداد سپرده‌های ممتاز بانک مسکن است. افزایش عرضه این اوراق که به کاهش قیمت منجر خواهد شد منوط به افزایش تعداد و ارزش سپرده‌های ممتاز بانک مسکن است. نوسانات اخیر، اوراق را از هدف اصلی خود که کنترل و شفاف کردن قیمت در بازار سرمایه است، دور کرده و به معضلی جدی برای متقاضیان واقعی خرید مسکن تبدیل کرده است.

 

بازار نفت

Untitled-5 copy

کاهش غیرمنتظره قیمت‌ها

بهای شاخص نفتی (WTI) چهارشنبه ساعت 16 با کاهش پیش‌بینی نشده‌ای رو‌به‌رو شد. به‌رغم کاهش موجودی‌های نفتی آمریکا که در گزارش موسسه نفت آمریکا بر‌ آن تاکید شده است، قیمت نفت تحت‌تاثیر عوامل بیرونی دیگر با کاهش نسبت به سطوح بسته شده روز پیشین خود روبه‌رو شد. جنگ سیاسی میان کاخ سفید و کنگره بر سر بسته محرک اقتصادی و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات و توقف آنها چشم‌انداز بازار نفت را بسیار خطرناک‌تر از آنچه تصور می‌شد کرده است. از سوی دیگر تعلیق جلسه مذاکره آمریکا و چین بر سر توافق تجاری بین دو کشور توسط دونالد ترامپ نیز بازار را منفی کرد. ترس‌های ناشی از تاثیر رکود اقتصادی و شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا بر تقاضای جهانی نیز از عوامل دیگری بودند که با فشار بر قیمت نفت روزی کاهشی را برای وست‌تگزاس رقم زدند.