بازار سهام

بیشترین افت بورس در ۲۰ ماه اخیر

پرونده بورس تهران در دومین ماه تابستان در حالی بسته شد که دماسنج این بازار با افت ۷/ ۸ درصدی مواجه شد تا اولین ماه منفی بورس تهران در سال ۹۹ نیز ثبت شود. این بیشترین درصد کاهش شاخص کل بورس تهران در ۲۰ ماه اخیر محسوب می‌شود که ماحصل آن کاهش ۵۰ میلیون دلاری ارزش کل دو بازار بورس و فرابورس بود. در این میان بازار سهام که مدت‌ها بود به یکه‌تازی در میان گزینه‌های سرمایه‌گذاری ادامه می‌داد، جایگاه خود را از دست داد و در برابر رشد قیمت‌ها در بازارهای رقیب، عملکردی منفی را در مقیاس ماهانه ثبت کرد. هر چند پس از رشد‌های پرشتاب قیمت سهام در یک سال اخیر، اصلاح قیمت امری طبیعی قلمداد می‌شود اما به‌نظر می‌رسد افت شاخص سهام در این ماه نتیجه سیاست‌های غیرکارشناسانه بود.

 

 

 

بازار سکه

صعود اندک سکه

سکه بهار آزادی روز پنج‌شنبه افزایش اندکی را تجربه کرد. سکه با 50 هزار تومان افزایش به قمیت 10 میلیون 800 هزار تومان رسید. این در حالی است که طلای جهانی نیز در روند معاملات کاهش اندکی را تجربه کرد. نرخ ارز نیز روندی افزایشی را تجربه کرده است. این در حالی است که سکه بهار آزادی در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران با کاهش 100 هزارتومانی، 10 میلیون و 750 هزارتومان داد و ستد شد. سکه بهار آزادی در طول هفته گذشته شاهد نوسانات کاهشی و افزایشی در محدوده 10 میلیون تومان تا 11 میلیون تومان بوده است. نوسانات نرخ سکه در حالی اتفاق افتاده که به‌طور سنتی عرضه و تقاضا در این بازار کاهش پیدا می‌کند. این فاکتور یکی از مهم‌ترین دلایل اثر‌گذار بر نوسانات بازار در طول این هفته است.

 

 

 

بازار طلای جهانی

پایان هفته تلخ طلا

روند نزولی اونس جهانی  طلا در روز گذشته به کاهش قیمت این فلز گرانبها تا سطح ۱۹3۰ دلار منتهی شد. این کاهش در حالی رخ می‌دهد که در کمتر از دو هفته قبل بهای طلا در بازارهای جهانی به۲۰۸۰ دلار در هر اونس افزایش یافته بود. روند کاهشی قیمت طلا که در دو هفته اخیر به اصلاح قابل توجه این فلز منتهی شده، پس از آن روی می‌دهد که انتظارات بازار نسبت به محرک‌های اقتصادی احتمالی از سوی فدرال رزرو تعدیل شده و اختلافات سیاسی و تجاری میان آمریکا و چین به‌عنوان دو قدرت بزرگ در اقتصاد جهانی مسکوت مانده است. همین امر سبب شده تا درحالی‌که بسیاری از کارشناسان بازارهای جهانی در بلندمدت انتظار افزایش قیمت بیشتر در این دارایی را می‌کشند در کوتاه‌مدت نسبت به رشد آن با دیده تردید بنگرند.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش حداکثری قیمت

اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز کاری هفته گذشته رشدی حداکثری را تجربه کرد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در روز چهارشنبه 5 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روز سه‌شنبه قیمت 67 هزار و 658 تومان را به ثبت رسانده بود. اما در روز چهارشنبه این اوراق با افزایش قیمت به 70 هزار و 599 تومان رسید. روندی که گویای بیشتر شدن تامین مالی مسکن است. اوراق تسهیلات مسکن نشان داد راه خود را حداقل در کوتاه‌مدت از مسیر بازار سهام جدا کرده است. در چند روز اخیر هر زمان که شاخص کل به‌عنوان میانگین روند قیمت سهام در بازار مثبت بوده، اوراق تسهیلات مسکن منفی و در روز‌هایی که بازار منفی بوده است؛ اوراق تسهیلات مسیری مثبت را طی کرده است.

 

 

بازار نفت

کرونا دست از سر نفت بر نمی‌دارد

نفت برنت تا ساعت 16 و 30 دقیقه جمعه به وقت تهران 68 سنت کاهش معادل 51/ 1 درصد را نشان می‌داد که قیمت را به 44 دلار و 22 سنت در هر بشکه رساند. نفت خام آمریکا نیز وضعیت مشابهی داشت و به 42دلار و 20 سنت رسید. از یک سو رشد جهانی شمار مبتلایان به کرونا مانند چند ماه گذشته عامل اصلی منفی در بازار بود. از سوی دیگر، آمار اقتصادی اروپا ناامیدکننده است و یک نظرسنجی که جمعه منتشر شد نشان می‌دهد منطقه یورو برای بازیابی اقتصادی در ماه جاری با مشکلاتی روبرو شده و سرعت این روند نسبت به ماه گذشته که کاهش محدودیت‌ها به رشد تقاضا انجامیده بود، کند شده است. ریستاد انرژی نیز گفته است تقاضای نفت در ادامه سال جاری تحت تاثیر موج دوم کرونا باقی خواهد ماند و فقط سال آینده می‌تواند به نزدیکی سطوح پیش از کرونا برسد.