بازار سهام

تداوم افت بورس در شهریورماه

شاخص کل بورس تهران اولین روز شهریورماه را نیز با افت قیمت‌ها سپری کرد و این بار با کاهش ۳۰ هزار واحدی (معادل ۷/ ۱ درصد) به محدوده یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد سقوط کرد. به این ترتیب میزان کاهش نماگر سهام از اوج ۱۹ مرداد تاکنون به ۹/ ۱۶ درصد رسید که به فاز اصلاحی معروف است و پس از رشد‌های افسارگسیخته قیمت سهام در یک سال اخیر طبیعی قلمداد می‌شود. در صورت نزول این نماگر به محدوده یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحدی اما با توجه به عقب‌نشینی بیشتر از ۲۰ درصدی از قله، بازار سهام وارد فاز خرسی خواهد شد. در شرایط فعلی رفع محدودیت‌های خودساخته، کاهش دخالت‌های دولتی، کاهش ریسک هسته معاملاتی و افزایش ساعت معاملاتی بازار سهام می‌تواند به کمک بازار سهام آمده و مانع ورود این بازار به فاز خرسی شود.

 

 

 

بازار سکه

کاهش 250 هزارتومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا ساعت 16 روز شنبه با افت 250 هزارتومانی به 10 میلیون و 550 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه درحالی بود که قیمت طلای جهانی به‌عنوان عامل اثر گذار خارجی روند صعودی به خود گرفته بود. روند نزولی سکه درحالی صورت می‌گیرد که در آخرین روز مرداد روند صعودی داشت و به محدوده 11 میلیون نزدیک شده بود. همچنین در بازار روز شنبه  نیم سکه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قیمت خورد. معاملات یک هفته اخیر نشان می‌دهد نوسانات سکه بین 10 تا 11 میلیون است که کماکان ادامه دارد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

چشم طلا به دهان فد

هر اونس طلای بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشت در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش قیمت در یک هفته اخیر بخش مهمی از ریزش قابل توجه هفته قبل را جبران کند، معاملات طلا روز جمعه را در وضعیتی به پایان برد که همچنان تفاوت قابل‌توجه با قیمت 2 هزار و ۸۰ دلاری دو هفته قبل داشت. همین امر سبب شد اونس جهانی طلا هفته گذشته را به دلیل تقویت دلار آمریکا با قیمت ۱۹۴۰ دلاری به پایان برساند. بسیاری از کارشناسان بازار می‌گویند یکی از مهمترین اتفاقات هفته پیش‌رو سخنان جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو خواهد بود که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر نوسان قیمت طلا داشته باشد. انتظار می‌رود او در نشست سالانه جکسون هال، سخنان مهمی را درخصوص چشم‌انداز اقتصادی بیان کند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

تداوم صعود تسه

اوراق تسهیلات مسکن باز هم روندی صعودی را تجربه کرد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 مانند روز گذشته حداکثر رشد قیمت را داشت. این اوراق با نماد تسه 9710 در جریان  دادوستد‌های روز گذشته از قیمت 70 هزار و 589 تومان به  73 هزار و 892 تومان رسید. اوراق تسهیلات مسکن در روز‌های اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته است. افزایش قیمت این اوراق در نهایت موجب می‌شود تامین مالی مسکن برای کسانی که در پی خرید مسکن هستند افزایش یابد. روند صعودی این اوراق در حالی رخ می‌دهد که شاخص کل بورس روندی نزولی داشته است. به نظر می‌رسد اوراق تسهیلات مسکن مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. مسیری که ممکن است در بلند‌مدت نقش این ابزار مالی در معاملات مسکن را کاهش دهد.

 

 

 

 

بازار نفت

تضعیف نفت با منشأ اقتصاد کلان

شاخص‌های نفتی هفته گذشته عملکرد متفاوتی داشتند که باعث شد‌ اختلاف برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت به کمترین میزان از اواخر جولای برسد. بر این اساس، برنت در پنج روز کاری 45 سنت کاهش یافت و به 35/ 44 دلار در هر بشکه رسید. اما نفت خام آمریکا توانست رشدی کمتر از یک درصد به ثبت برساند و با قیمت 34/ 42 دلار بر بشکه هفته را به پایان برساند. باید توجه داشت که روز پایانی هفته معاملاتی(جمعه) در تعیین عملکرد هفتگی نقش مهمی بازی می‌کند. طلای سیاه در این روز با کاهش رو‌به‌رو شد چراکه اخبار اقتصادی از اروپا تا آسیا نشان‌دهنده کندی بازیابی از آثار همه‌گیری کرونا است. آمار اقتصادی اروپا و ژاپن برخلاف چین ناامیدکننده بوده که می‌تواند به رشد بیش از حد نفت نسبت به نقطه فعلی بازیابی اقتصاد اشاره کند.