بازار سهام

بازدهی منفی هفتگی

در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس با رشدی ۱۷/ ۴ درصدی و قرار گرفتن در کانال یک‌میلیون و ۷۱۸ هزار واحدی به‌کار خود خاتمه داد. شاخص کل هموزن نیز در روز چهارشنبه ۴۳/ ۲ درصد رشد داشت. در روز چهارشنبه بیش از ۹۳۵ هزار معامله در بورس انجام شد که طی آن حدود ۴ میلیارد سهم با ارزش نزدیک به۸۰ هزار میلیارد ریال دادوستد شد. خالص فروش هفتگی حقیقی به حقوقی ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و بازدهی هفتگی بازار سهام نیز منفی ۲/ ۲ محاسبه شده است. در عین حال شاهد بازگشت حقیقی‌ها به معاملات بازار سهام بودیم که نشان از اعتماد دوباره مردم به بورس است و دومین هفته متوالی است که حقیقی‌ها بیشتر در صف فروش هستند.

 

 

 

بازار سکه

نوسانات کاهشی سکه

نوسانات بازار سکه در حالی ادامه دارد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه  قیمت سکه در بازار روند صعودی را طی می‌کرد. هر سکه طرح جدید در بازار آزاد روز پنج‌شنبه به مبلغ 10‌میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل از ‌آن 70 هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. کاهش قیمت سکه در حالی اتفاق می‌افتد که طلا در بازار جهانی افزایش 48 دلاری را نسبت به آخرین روز معاملاتی تجربه کرد و از طرفی افزایش نرخ دلار در صرافی‌ها را شاهد بوده‌ایم. افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به‌عنوان دو بعد خارجی و داخلی تاثیر بسزایی در کاهش قیمت سکه داشتند. همچنین قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه برخلاف سکه بهار آزادی در مدار صعودی قرار گرفته و اندکی افزایش را تجربه کرده است.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد چشمگیر پس از افت شدید

طلا در بازار جهانی فراز و فرود چشمگیری را در مرز 1900 دلاری در حالی تجربه می‌کند که یک روز پس از افت شدید قیمت‌ها و کاهش ارزش دلار، به پایین‌ترین رقم خود در هفته گذشته رسیده بود. روز پنج‌شنبه پس از آنکه میزان بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا تحت‌تاثیر سخنان رئیس فدرال‌رزرو افزایش یافت، قیمت طلا 2/ 2 درصد کاهش را تجربه کرد. اما پس از آنکه فدرال‌رزرو سیگنال‌هایی مبنی بر سیاست نرخ پایین بهره در بلندمدت را ارائه داد، قیمت طلا روز جمعه بیش از 2 درصد تعدیل شد. سرانجام در روز جمعه هر اونس طلا در بازار جهانی با 48 دلار افزایش در یک روز به هزار و 964 دلار رسید. به‌زعم کارشناسان اگر طلا بتواند در بالای این سطح مهم به صعود بیشتر ادامه دهد، مجددا می‌تواند قله 2000 دلاری را تصاحب کند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

اصلاحات قیمت اوراق

معاملات در بازار اوراق تسهیلات مسکن طی یک هفته گذشته نوساناتی را به همراه داشت. با این حال کاهش قیمت این اوراق در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه سبب شد تا بسیاری از نمادهای مورد معامله در بازار اوراق تسهیلات مسکن هفته گذشته را با کاهش قیمت به پایان برسانند. به موجب این کاهش قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن منتشرشده از سوی بانک مسکن با نماد تسه ۹۷۱۰ در پایان معاملات روز چهارشنبه به قیمت 75هزار و 17 تومان رسید که کاهش (24/ 4) درصدی را نسبت به قیمت پایانی این نماد نشان می‌دهد. بررسی معاملات تسهیلات مسکن طی هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که معاملات نماد‌های یادشده به‌رغم آنکه ماهیت سرمایه‌گذاری ندارند و از نقدشوندگی پایین‌تری نسبت به سهام برخوردار هستند، از همسویی با بازار سهام بازمانده و روند نزولی در پیش گرفته است.

 

 

 

بازار نفت

ششمین هفته مثبت نفت در هفت هفته گذشته

با وجود کاهش قیمت نفت در معاملات جمعه، نفت‌خام آمریکا در یک هفته گذشته 63 سنت، معادل 48/ 1 درصد رشد کرد و هفته را با سطح اندکی بالا تر از 43 دلار بر بشکه به پایان برد. شاخص برنت حتی پرقدرت‌تر ظاهر شد و با 29/ 3 درصد افزایش قیمت به 81/ 45 دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در این هفته به دلیل احتمال اختلال در عرضه به دلیل وقوع توفان در خلیج مکزیک به رکورد‌های 5‌ماهه رسیدند و در سطوح نزدیک به آن خود را حفظ کردند. نوسان پایین طلای‌سیاه برای مدتی این‌چنین طولانی باعث تعجب برخی تحلیلگران شده چراکه رفتار نفت در دو سه ماه گذشته در دوره‌های تاریخی گذشته به‌ندرت اتفاق افتاده است. به گفته آنها نفت آنقدر به ضعف دلار واکنش نشان نداده است.