بازار سهام

15-01

سرخی یکدست بازار سهام

معاملات روز گذشته بورس با قرمزپوشی هر سه شاخص آغاز شد و شاخص کل افت 40 هزار واحدی در نیم ساعت ابتدایی معاملات به ثبت رساند. اما در ادامه سرسره‌بازی سهام با سرعت کمتری ادامه یافت به گونه‌ای که به ریزش 52 هزار واحدی بسنده کرد و این نماگر در روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی از دومین هفته شهریورماه در جایگاه یک میلیون و 631 هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 6 هزار واحدی، به 449 هزار و 374 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز افت داشت و رقم 17 هزار و 357 واحد را ثبت کرد. فارس، فولاد، شستا، فملی و شپنا بیشترین تاثیر را بر قرمزپوشی شاخص داشتند و نماد‌های کگل، امین، ثبهساز و کبافق آبی بر آتش معاملات روز گذشته شدند و مانع افت بیشتر نماگر بورس را گرفتند. خالص تغییر مالکیت بورس تهران 2 هزار و 254 میلیارد تومان حقیقی به حقوقی بوده است.

 

بازار سکه

15-03

سکه آرام گرفت

سکه از چند روز گذشته مسیر صعودی را طی می‌کند و در نهایت در ادامه سیر صعودی آرام گرفت و هیچ تغییری نسبت به روز گذشته نداشت و هر سکه طرح جدید در بازار آزاد روز چهارشنبه 11 میلیون و 350 تومان معامله شد. این در حالی است که قیمت جهانی طلا تحت تاثیر صعود شاخص‌های مهم بورسی آمریکا افت 32 دلاری را نشان می‌دهد. از طرفی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما تاثیری بر قیمت سکه نداشته‌ است. روند این دوبازار به متعادل شدن سکه منجر شد و این فلز گرانبها بدون تغییر ماند. تثبیت سکه در کانال ۱۱ میلیون و 350 هزار تومانی به روند افزایشی بازار جهانی طلا نیاز دارد که می‌تواند موجب افزایش بیشتر خریدها در بازار سکه شود. در واقع معامله‌گران سکه روز گذشته با احتیاط نسبت به کاهش اونس به داد و ستد پرداختند.

 

بازار طلای جهانی

15-04

طلا وارد سیر نزولی شد

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روز چهارشنبه با کاهش مواجه شد. این کاهش قیمت تحت تاثیر بهبود ارزش دلار در بازار رخ داد. تقویت دلار باعث ایجاد فشار کاهشی بر قیمت اونس طلا شده است اما کماکان به نظر می‌رسد کفه ترازو به نفع طلا سنگین‌تر باشد، زیرا سیاست‌های پولی فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف جهان تا زمانی که تاثیرات اقتصادی پاندمی کرونا در بازار وجود دارند ادامه خواهد داشت. تقویت دلار البته بیشترین فشار را به مشتریانی که با سایر ارزها معامله می‌کنند وارد خواهد آورد چرا که با افزایش ارزش دلار توان خرید طلا با میزانی معین از نقدینگی برای آنان کمتر می‌شود. هر اونس طلا دیروز در ساعت 17 در بازار جهانی 1958 دلار معامله شد. تحلیلگران تکنیکال در رویترز پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا ممکن است تا 1938 دلار کاهش پیدا کند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05 copy

تسه  در سراشیبی افت

اوراق تسهیلات مسکن روزهای پرتنشی را با نوسان نزولی پشت سر می‌گذارد و از نخستین هفته شهریور ماه روزانه یک تا 4 درصد افت قیمت را در کارنامه دارد. هر برگه اوراق تسهیلات مسکن با نماد (9710) که در بازار سهام معامله می‌شود روز چهارشنبه با 750 تومان افت نسبت به روز گذشته 70 هزار و 174 تومان معامله شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن وابسته به تاریخ سررسید آن است؛ هرچه تاریخ سررسید اوراق بیشتر باشد قیمت بیشتری دارد و هر چه از تاریخ سررسید آن کمتر باقی مانده باشد قیمت آن کاهش می‌یابد. از مهم‌ترین علل کاهش قیمت امتیاز تسهیلات مسکن تاریخ سررسید این نماد است. هم اکنون به دلیل افزایش شدید قیمت واحدهای مسکونی بسیاری از متقاضیان که قصد خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی مسکن را دارند قادر به خرید واحدهای مسکونی نیستند.

 

بازار نفت

15-06

نفت سوار بر موج خوش‌بینی

شاخص‌های نفتی دیروز نیز با افزایش قیمت محدود روبه‌رو شدند. در این روز معاملاتی برنت مانند روزهای گذشته سطح 46 دلار بر بشکه را لمس کرد اما نتوانست آن را حفظ کند. وست تگزاس اینترمدییت نیز رفتار مشابهی را با کانال 43 دلاری پیش‌گرفته است. طلای سیاه دیروز نیز از پیش‌بینی کاهش موجودی‌های نفت آمریکا به میزان 4/ 6 میلیون بشکه در هفته گذشته تاثیر مثبت گرفت اما تقویت شاخص دلار بر قیمت کامودیتی‌ها فشار آورد. این برآورد موسسه نفت آمریکا با انتشار خبر رسمی آمار موجودی‌ها از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور در ساعات پایانی چهارشنبه تایید یا رد خواهد شد. استفن برناک در کارگزاری نفت PVM به خبرگزاری رویترز گفته فعالان بازار نفت در حال حاضر سوار بر موج خوش‌بینی هستند اما ممکن است هر لحظه سقوط کند. اوپک ماه گذشته میلادی یک میلیون بشکه به تولید روزانه خود افزود.